Keski-uudenmaan poikittainen tieyhteys, tekninen selvitys : Nurmijärvi, Tuusula ja Järvenpää
Uudenmaan ELY-keskus
10 / 2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-509-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-509-2
Tiivistelmä
Tämän Keski-Uudenmaan poikittaisyhteyden teknisen selvityksen tavoitteena on ollut selvittää valtatien 3 ja maantien 140 (Vanha Lahdentie) välisen yhteyden nykytilan puutteita ja parantamistarpeita sekä toimia pohjana päätöksenteolle jatkotoimenpiteiden tarpeista ja sisällöstä. Selvitystyö liittyy maakuntatasoiseen tavoitteeseen luoda Keski-Uudellemaalle luonnollisesti toimiva liikennejärjestelmä sekä yhtenäinen diagonaalinen reitti, joka palvelee alueen logistiikka-alueita ja kuntien välistä työmatkaliikennettä, mutta mahdollistaa myös paikalliselle liikenteelle turvalliset olosuhteet. Hankkeen lähtökohta on ollut vastata Keski-Uudellamaalla tehtyjen selvitysten asettamiin toimenpide-ehdotuksiin. Niistä tärkeimpänä on toiminut Uudenmaan ELY-keskuksen HLJ 2015:n pohjalta toteuttama Keski-Uudenmaan poikittaisyhteyksien selvitys (2015), jossa tutkituista vaihtoehdoissa Järvenpää – kantatie 45 -väli nousi toteuttamiskelpoisimmaksi ja kustannustehokkaimmaksi logistiikan reitiksi Keski-Uudellamaalla. Tavoitteena on luoda välille vt3 – mt140 seututie tasoinen poikittaisyhteys, joka palvelisi seutukunnan liikenteen lisäksi myös valtakunnallisen tason kuljetuksia liittymällä valta- ja kantateihin.
Tekninen selvitys rajautuu Keski-Uudellamaalla valtatien 3 ja maantien 140 välille kolmeen osa-alueeseen: kantatie 45 välillä valtatie 3 – Nukari, seututie välillä Nukari – Purola ja seututie Purola – maantie 140. Kantatie 45 on tarkasteluvälillä rakenteellisesti hyvässä kunnossa, mutta sen poikkileikkaus ei vastaa ohjearvoja väylän nopeustasoon ja liikennemääriin suhteutettuna. Lisäksi kantatien liittymien tiheydessä sekä muotoilussa on parantamisen varaa liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta. Kantatien varrella ei myöskään ole kevyen liikenteen väylää. Ympäristön kannalta puutteellista on väylän kulkeminen useiden I-luokan pohjavesialueiden läpi ilman pohjavedensuojausta.
Nukari–Purola -välin eli Vanhan Hämeentien pohjoispäädyn ja Vanhankylän koulutien kohteiden puutteet liittyvät pääasiassa teiden pienipiirteiseen väylägeometriaan, suuriin raskaan liikenteen määriin sekä kevyen liikenteen väylästön puuttumiseen. Ympäristön kannalta ongelmallista on, ettei Vanhaa Hämeentietä ole pohjavesisuojattu Teilinummen pohjavesialueen kohdalla. Nukari – Purola -välistä on vuonna 2004 tehty yleissuunnitelma, jossa on vastattu väylien nykyisiin ongelmiin liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden sekä pohjavedensuojauksen parantamiseksi. Teilinummen pohjavesialueella tehtyjen tutkimusten perusteella on kuitenkin todettu tarve muuttaa yleissuunnitelman mukaista linjausta hankkeen länsipäädyssä eteläisemmäksi. Lisäksi liittymisessä kantatielle 45 tulee huomioida Raalantien suunniteltu uusi liittymä, jotta liittymistä saadaan porrastetut.
Suunnitelma-alueen itäisimmän välin Purola – mt140 merkittävimmät puutteet ovat kevyen liikenteen ja muun liikenteen kohtaaminen tasoylityksissä liittymäalueilla maantiellä 1452. Ongelmat korostuvat erityisesti Pohjoisväylän valo-ohjatun liittymän turvattomuutena, sillä liittymässä kulkee paljon raskasta liikennettä Järvenpään ja valtatien 4 suuntiin. Myöskään maantiellä 1452 ei ole pohjavedensuojausta pohjavesialueiden kohdalla.
Valtatien 3 ja maantien 140 väliselle Keski-Uudenmaan poikittaisyhteydelle ei ole toteuttamisesteitä nykyisessä alue- ja yhdyskuntarakenteessa. Yhteyteen on varauduttu kaavoituksessa Uudenmaan maakuntakaavassa, ja se on otettu huomioon alueen valmisteilla olevissa yleiskaavoissa. Uudenmaan ELY-keskuksen tavoitteena on edistää yhteysvälin suunnittelua ja toteuttamismahdollisuuksia välittömästi tämän teknisen selvityksen valmistuttua. Toteuttamistavoitteeksi on asetettu vuosi 2025. Målet med denna tekniska utredning gällande en tvärförbindelse i Mellersta Nyland har varit att kartlägga det befintliga vägnätet och dess brister mellan riksväg 3 och landsväg 140 (Gamla Lahtisvägen) samt att fungera som underlag för kommande beslutsprocesser. Utredningen ansluter sig till landskapsplanens mål att skapa ett naturligt fungerande trafiksystem i Mellersta Nyland samt en enhetlig diagonalrutt, som tjänar pendeltrafiken mellan kommunerna och dess logistikområden men ändå möjliggör en trygg trafikmiljö för lokalbefolkningen. Arbetet har gjorts i enlighet med tidigare utredningar och deras mål för utvecklandet av trafikförbindelserna i Mellersta Nyland. Huvudutgångspunkten har varit Utredningen för tvärförbindelser i Mellersta-Nyland (2015), som NTM-Centralen har låtit göra som fortsättning på arbetet ”Program för konsekvensbedömning av trafiksystemplanen för Helsingforsregionen, HLJ 2015”. Ur näringslivets perspektiv lyfts i utredningen förbindelsen mellan Träskända och stamväg 45 upp som det mest kostnadseffektiva alternativet. Målet är att skapa en enhetlig tvärförbindelse mellan riksväg 3 och landsväg 140 som har regionvägsstatus samt att den nya förbindelsen tjänar både det lokala behovet samt transporter på nationell nivå.
Den tekniska utredningen mellan riksväg 3 och landsväg 140 består av tre sträckor: Stamväg 45 mellan riksväg 3 och Nukari, regionväg mellan Nukari och Purola samt regionväg mellan Purola och landsväg 140.
Stamväg 45 är i gott skick men dess tvärsnitt motsvarar inte riktvärden för gällande trafikmängder och hastighetsbegränsningar. Stamvägens anslutningar uppfyller inte trafiksäkerhetsföreskrifterna vad gäller siktområde eller täthet och längs vägen finns ingen skild lätt trafikled. Ur ett miljöperspektiv är det problematiskt då vägen går över flera oskyddade första klassens grundvattenområden.
Problemen mellan Nukari-Purola och mera specifikt mellan norra delen av Vanha Hämeentie och Vanhankylän koulutie gäller främst undermålig geometri, stor andel tunga fordon och att en skild lätt trafikled saknas. Vidare ur miljöperspektiv är Vanha Hämeentie inte grundvattenskyddad vid Teilinummis grundvattenområde. År 2004 har man gjort en utredningsplan mellan Nukari och Purola i vilken man tagit ställning till ovannämnda problem. Vid senare utredningar har man kommit fram till att grundvattenområdet inte helt följer de antaganden man gjorde i utredningsplanen och därför bör man i kommande utredningar se över linjedragningarna för utredningsplanens västligaste delar. Därtill bör man för den nya linjedragningen och dess anslutning till stamväg 45 beakta vägplanen för Raalanties nya linjedragning.
Bristerna på den östligaste delen mellan Purola och landsväg 140 gäller främst korsningen mellan lätt trafik och fordonstrafik längs landsväg 1452. Störst är problemen vid Pohjoisväyläs signalreglerade anslutning. Därtill är landsväg 1452 inte grundvattenskyddad vid grundvattenområdena.
I nuvarande bebyggelsestruktur finns det inga hinder för en tvärförbindelse mellan riksväg 3 och landsväg 140. I planläggningen på landskaps- och generalplannivå är tvärförbindelsen beaktad. NTM-centralen i Nyland har som mål att fortsätta planerandet av tvärförbindelsen genast efter att denna tekniska utredning färdigställts. Målet är att tvärförbindelsen är klar år 2025. The objective of this technical report of Keski-Uusimaa’s transverse connection road is to examine the defects and the necessities for improvement of the connecting roads between Trunk road 3 (valtatie 3) and Highway 140 (Vanha Lahdentie). Its aim is also to act as a basis for further decision-making for future procedures and their content. This report is a part of a province objective to create a functional traffic system and a coherent diagonal route that serves the logistics and the commuting traffic as well as improves the safety of the local traffic. The basis of the project has been to respond to the proposal for action imposed in a report of the Centre for Economic Development, Transport and the Environment (ELY Centre), ‘Keski-Uudenmaan poikittaisyhteyksien selvitys’ (2015), which was based on the Helsinki Region Transport Plan HLJ 2015. In that report, the connecting route between Järvenpää and Main road 45 was found to be the most realizable and cost-effective solution to improve the logistical routes in Keski-Uusimaa. The broad-scale objective is to create a connecting road between Trunk road 3 and Highway 140 that would serve the regional traffic as well as the nation-wide transportations.
The reference area of the technical report has been outlined to three sections: Main road 45 between Trunk road 3 – Nukari, the road between Nukari – Purola, and the road between Purola – Highway 140. Main road 45 is structurally in good condition, but its intersections do not correspond to the guideline values of the speed limits and the amount of traffic. In addition, there is a need for improvement of the density and design of crossroads to improve safety and traffic flow. There is also a lack of pedestrian and bicycle ways alongside the main road. Main road 45 runs through multiple important groundwater areas, yet there are no protective structures to shield the groundwater reservoirs on the area under review.
The main issues of the road between Nukari – Purola is related to its minor road geometry, the high load of heavy traffic on the road and the lack of pedestrian and bicycle ways. Here also, there are no protective structures on the groundwater areas. In 2004 a general plan was made of the Nukari – Purola road connection, which responded to the current issues regarding safety, traffic flow and environmental challenges. However, after some additional surveys taken out on the Teilinummi groundwater area, it was discovered that the alignment of the boundaries of the area has to be redefined as the groundwater reservoir is situated right under the road. This resulted in the need to move the alignment of the plan south and out of the Teilinummi groundwater area. In addition, the junction to Main road 45 should be staggered away from the planned junction of Raalantie.
In the eastern most parts of the plan, Purola – Highway 140, the main issue is in the level crossings of motor traffic and bicycle and pedestrian traffic. The issues of safety are stressed especially in the crossroad of Pohjoisväylä, where the proportion of heavy traffic is very high. Additionally, there are no protective structures on the groundwater areas.
The transverse connection road between Trunk road 3 and Highway 140 is free of hindrances in the present regional and community structures. The transverse connection has been taken into account in the land use plan of Keski-Uusimaa. The objective of Uusimaa ELY Centre is to further the planning and implementation possibilities of the transverse connection road in Keski-Uusimaa straight after this technical report. The realization target year is set to 2025.
Tekninen selvitys rajautuu Keski-Uudellamaalla valtatien 3 ja maantien 140 välille kolmeen osa-alueeseen: kantatie 45 välillä valtatie 3 – Nukari, seututie välillä Nukari – Purola ja seututie Purola – maantie 140. Kantatie 45 on tarkasteluvälillä rakenteellisesti hyvässä kunnossa, mutta sen poikkileikkaus ei vastaa ohjearvoja väylän nopeustasoon ja liikennemääriin suhteutettuna. Lisäksi kantatien liittymien tiheydessä sekä muotoilussa on parantamisen varaa liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta. Kantatien varrella ei myöskään ole kevyen liikenteen väylää. Ympäristön kannalta puutteellista on väylän kulkeminen useiden I-luokan pohjavesialueiden läpi ilman pohjavedensuojausta.
Nukari–Purola -välin eli Vanhan Hämeentien pohjoispäädyn ja Vanhankylän koulutien kohteiden puutteet liittyvät pääasiassa teiden pienipiirteiseen väylägeometriaan, suuriin raskaan liikenteen määriin sekä kevyen liikenteen väylästön puuttumiseen. Ympäristön kannalta ongelmallista on, ettei Vanhaa Hämeentietä ole pohjavesisuojattu Teilinummen pohjavesialueen kohdalla. Nukari – Purola -välistä on vuonna 2004 tehty yleissuunnitelma, jossa on vastattu väylien nykyisiin ongelmiin liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden sekä pohjavedensuojauksen parantamiseksi. Teilinummen pohjavesialueella tehtyjen tutkimusten perusteella on kuitenkin todettu tarve muuttaa yleissuunnitelman mukaista linjausta hankkeen länsipäädyssä eteläisemmäksi. Lisäksi liittymisessä kantatielle 45 tulee huomioida Raalantien suunniteltu uusi liittymä, jotta liittymistä saadaan porrastetut.
Suunnitelma-alueen itäisimmän välin Purola – mt140 merkittävimmät puutteet ovat kevyen liikenteen ja muun liikenteen kohtaaminen tasoylityksissä liittymäalueilla maantiellä 1452. Ongelmat korostuvat erityisesti Pohjoisväylän valo-ohjatun liittymän turvattomuutena, sillä liittymässä kulkee paljon raskasta liikennettä Järvenpään ja valtatien 4 suuntiin. Myöskään maantiellä 1452 ei ole pohjavedensuojausta pohjavesialueiden kohdalla.
Valtatien 3 ja maantien 140 väliselle Keski-Uudenmaan poikittaisyhteydelle ei ole toteuttamisesteitä nykyisessä alue- ja yhdyskuntarakenteessa. Yhteyteen on varauduttu kaavoituksessa Uudenmaan maakuntakaavassa, ja se on otettu huomioon alueen valmisteilla olevissa yleiskaavoissa. Uudenmaan ELY-keskuksen tavoitteena on edistää yhteysvälin suunnittelua ja toteuttamismahdollisuuksia välittömästi tämän teknisen selvityksen valmistuttua. Toteuttamistavoitteeksi on asetettu vuosi 2025.
Den tekniska utredningen mellan riksväg 3 och landsväg 140 består av tre sträckor: Stamväg 45 mellan riksväg 3 och Nukari, regionväg mellan Nukari och Purola samt regionväg mellan Purola och landsväg 140.
Stamväg 45 är i gott skick men dess tvärsnitt motsvarar inte riktvärden för gällande trafikmängder och hastighetsbegränsningar. Stamvägens anslutningar uppfyller inte trafiksäkerhetsföreskrifterna vad gäller siktområde eller täthet och längs vägen finns ingen skild lätt trafikled. Ur ett miljöperspektiv är det problematiskt då vägen går över flera oskyddade första klassens grundvattenområden.
Problemen mellan Nukari-Purola och mera specifikt mellan norra delen av Vanha Hämeentie och Vanhankylän koulutie gäller främst undermålig geometri, stor andel tunga fordon och att en skild lätt trafikled saknas. Vidare ur miljöperspektiv är Vanha Hämeentie inte grundvattenskyddad vid Teilinummis grundvattenområde. År 2004 har man gjort en utredningsplan mellan Nukari och Purola i vilken man tagit ställning till ovannämnda problem. Vid senare utredningar har man kommit fram till att grundvattenområdet inte helt följer de antaganden man gjorde i utredningsplanen och därför bör man i kommande utredningar se över linjedragningarna för utredningsplanens västligaste delar. Därtill bör man för den nya linjedragningen och dess anslutning till stamväg 45 beakta vägplanen för Raalanties nya linjedragning.
Bristerna på den östligaste delen mellan Purola och landsväg 140 gäller främst korsningen mellan lätt trafik och fordonstrafik längs landsväg 1452. Störst är problemen vid Pohjoisväyläs signalreglerade anslutning. Därtill är landsväg 1452 inte grundvattenskyddad vid grundvattenområdena.
I nuvarande bebyggelsestruktur finns det inga hinder för en tvärförbindelse mellan riksväg 3 och landsväg 140. I planläggningen på landskaps- och generalplannivå är tvärförbindelsen beaktad. NTM-centralen i Nyland har som mål att fortsätta planerandet av tvärförbindelsen genast efter att denna tekniska utredning färdigställts. Målet är att tvärförbindelsen är klar år 2025.
The reference area of the technical report has been outlined to three sections: Main road 45 between Trunk road 3 – Nukari, the road between Nukari – Purola, and the road between Purola – Highway 140. Main road 45 is structurally in good condition, but its intersections do not correspond to the guideline values of the speed limits and the amount of traffic. In addition, there is a need for improvement of the density and design of crossroads to improve safety and traffic flow. There is also a lack of pedestrian and bicycle ways alongside the main road. Main road 45 runs through multiple important groundwater areas, yet there are no protective structures to shield the groundwater reservoirs on the area under review.
The main issues of the road between Nukari – Purola is related to its minor road geometry, the high load of heavy traffic on the road and the lack of pedestrian and bicycle ways. Here also, there are no protective structures on the groundwater areas. In 2004 a general plan was made of the Nukari – Purola road connection, which responded to the current issues regarding safety, traffic flow and environmental challenges. However, after some additional surveys taken out on the Teilinummi groundwater area, it was discovered that the alignment of the boundaries of the area has to be redefined as the groundwater reservoir is situated right under the road. This resulted in the need to move the alignment of the plan south and out of the Teilinummi groundwater area. In addition, the junction to Main road 45 should be staggered away from the planned junction of Raalantie.
In the eastern most parts of the plan, Purola – Highway 140, the main issue is in the level crossings of motor traffic and bicycle and pedestrian traffic. The issues of safety are stressed especially in the crossroad of Pohjoisväylä, where the proportion of heavy traffic is very high. Additionally, there are no protective structures on the groundwater areas.
The transverse connection road between Trunk road 3 and Highway 140 is free of hindrances in the present regional and community structures. The transverse connection has been taken into account in the land use plan of Keski-Uusimaa. The objective of Uusimaa ELY Centre is to further the planning and implementation possibilities of the transverse connection road in Keski-Uusimaa straight after this technical report. The realization target year is set to 2025.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]