Itsearvioinnilla laadukkaampaa kielten opetusta ammattikorkeakouluissa
Kantelinen, Ritva; Airola, Anneli; Nenonen, Marjo (2016)
Kantelinen, Ritva
Airola, Anneli
Nenonen, Marjo
Karelia-ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-275-236-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-275-236-9
Tiivistelmä
Laadunarviointi ja siihen liittyen itsearviointi on noussut keskeiseksi teemaksi kaikissa suomalaisissa korkeakouluissa Bolognan prosessin myötä. Tässä julkaisussa esiteltävää kieltenopetuksen itsearviointiin soveltuvaa työkalua on Kantelisen ja Airolan yhteistyönä rakennettu vuodesta 2009 alkaen. Tavoitteena oli kehittää ammattikorkeakoulujen kieltenopetuksen laadunarviointiin itsearviointityökalu, joka palvelee kielten ja viestinnän opetuksen tutkimus- ja kehittämistyötä Bolognan prosessin tavoitteiden, ammatillisesti suuntautuneen (VOLL/LSP) kieltenopetuksen periaatteiden ja elinikäisen oppimisen näkökulmasta. Itsearviointimittari pilotoitiin kahdessa ammattikorkeakoulussa vuonna 2011 ja keväällä 2012 itsearviointi toteutettiin 18 ammattikorkeakoulussa.
Itsearvioinnin tulokset osoittivat, että itsearviointi on toimiva tapa arvioida kielten ja viestinnän opetusta systemaattisesti ja perusteellisesti. Itsearviointi toi esille kielten ja viestinnän opetuksen kehittämiskohteet ja vahvuudet sekä myös laadun tunnusmerkit. On tärkeää, että kielten ja viestinnän itsearviointi ei ole irrallinen ilmiö ammattikorkeakoulun toiminnasta, vaan se on linkitetty osaksi ammattikorkeakoulun muuta laatutyötä. Tällä tavalla se palvelee kielten ja viestinnän opettajia, opiskelijoita ja muuta henkilöstöä opetuksen laadun kehittämisessä.
Itsearvioinnin tulokset osoittivat, että itsearviointi on toimiva tapa arvioida kielten ja viestinnän opetusta systemaattisesti ja perusteellisesti. Itsearviointi toi esille kielten ja viestinnän opetuksen kehittämiskohteet ja vahvuudet sekä myös laadun tunnusmerkit. On tärkeää, että kielten ja viestinnän itsearviointi ei ole irrallinen ilmiö ammattikorkeakoulun toiminnasta, vaan se on linkitetty osaksi ammattikorkeakoulun muuta laatutyötä. Tällä tavalla se palvelee kielten ja viestinnän opettajia, opiskelijoita ja muuta henkilöstöä opetuksen laadun kehittämisessä.