Sujuva kasvatus- ja koulutustietojen hyödyntäminen : Selvitysryhmän loppuraportti
Kauko, Jaakko; Penttinen, Jaakko; Rötsä, Maarit; Voutilainen, Tomi (2024-04-19)
Kauko, Jaakko
Penttinen, Jaakko
Rötsä, Maarit
Voutilainen, Tomi
Opetus- ja kulttuuriministeriö
19.04.2024
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2024:17 2024:17Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-926-4Tiivistelmä
Tämä julkaisu sisältää selvityksen kasvatus- ja koulutustietojen tuottamisen ja hyödyntämisen nykytilasta sekä joukon toimenpide-ehdotuksia kasvatus- ja koulutustietojen hyödyntämisen sujuvoittamiseksi opetus- ja kulttuuriministeriön selvitystehtävän toimeksiannon mukaisesti.
Selvityksessä kuvataan kasvatus- ja koulutusalan eri toimijoiden esille nostamia tiedon tuottamisen ja hyödyntämisen nykytilan esteitä ja haasteita, mitkä pohjautuvat selvityksen yhteydessä kahdella kyselyllä ja työpajamuotoisessa sidosryhmätapaamisessa kerättyihin tietoihin. Selvitys sisältää analyysin kasvatus- ja koulutustietojen tuottamista ja hyödyntämistä ohjaavasta lainsäädännöstä sekä kasvatus- ja koulutusalan toimijoiden tehtävistä, vastuista ja velvollisuuksista niissä.
Selvityksessä esitetään konkreettisia toimenpide-ehdotuksia kasvatus- ja koulutustietojen hyödyntämisen sujuvoittamiseksi muun muassa oikeudellisen, organisatorisen, semanttisen ja teknisen yhteentoimivuuden näkökulmasta. Selvityksen yksi keskeinen johtopäätös on, että kasvatuksen- ja koulutustietojen sujuva hyödyntäminen edellyttää koko hallinnonalan kattavaa valtakunnallista visiota eli tavoitetilan kuvausta.
Kasvatus- ja koulutustietojen hyödyntämisen nykytilan haasteiden sekä niitä vastaavien toimenpide-ehdotusten lisäksi selvityksellä pyritään lisäämään hallinnonalan toimijoiden yhteistä ymmärrystä kasvatus- ja koulutusalan tiedonhallinnan ja digitalisaation toimintaympäristöstä.
Selvityksessä kuvataan kasvatus- ja koulutusalan eri toimijoiden esille nostamia tiedon tuottamisen ja hyödyntämisen nykytilan esteitä ja haasteita, mitkä pohjautuvat selvityksen yhteydessä kahdella kyselyllä ja työpajamuotoisessa sidosryhmätapaamisessa kerättyihin tietoihin. Selvitys sisältää analyysin kasvatus- ja koulutustietojen tuottamista ja hyödyntämistä ohjaavasta lainsäädännöstä sekä kasvatus- ja koulutusalan toimijoiden tehtävistä, vastuista ja velvollisuuksista niissä.
Selvityksessä esitetään konkreettisia toimenpide-ehdotuksia kasvatus- ja koulutustietojen hyödyntämisen sujuvoittamiseksi muun muassa oikeudellisen, organisatorisen, semanttisen ja teknisen yhteentoimivuuden näkökulmasta. Selvityksen yksi keskeinen johtopäätös on, että kasvatuksen- ja koulutustietojen sujuva hyödyntäminen edellyttää koko hallinnonalan kattavaa valtakunnallista visiota eli tavoitetilan kuvausta.
Kasvatus- ja koulutustietojen hyödyntämisen nykytilan haasteiden sekä niitä vastaavien toimenpide-ehdotusten lisäksi selvityksellä pyritään lisäämään hallinnonalan toimijoiden yhteistä ymmärrystä kasvatus- ja koulutusalan tiedonhallinnan ja digitalisaation toimintaympäristöstä.