Laadukas taiteen perusopetus : Taiteen perusopetuksen strategiset tavoitteet sekä laadun strategiset indikaattorit
Opetus- ja kulttuuriministeriö
08.11.2023
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2023:43Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-921-9Tiivistelmä
Taiteen perusopetuksen strategisen tason laatutyö on osa toimialan laajempaa laatutyötä sekä jatkuvaa kehittämistä, ja se rakentuu jatkumoksi koulutusmuotoa koskevan tietopohjan vahvistamiselle.
Taiteen perusopetuksen strategiset tavoitteet määrittävät koulutusmuodon laadunhallinnalle ja johtamiselle yhdenmukaiset suuntaviivat. Niiden avulla tuetaan toimialaa jatkuvassa, pitkäjänteisessä laadun vahvistamisessa ja kehittämisessä muuttuvassa toimintaympäristössä. Yhteinen käsitys laadusta ja sen arvioinnista vahvistaa koulutusmuodon tuottamaa osaamista, edistää toimijoiden välistä yhteistyötä, lisää koulutusmuodon vaikuttavuutta ja tunnettavuutta sekä luo edellytyksiä taiteen perusopetusta koskevan tutkimustiedon lisääntymiselle ja tiedolla johtamiselle.
Taiteen perusopetuksen strategisista tavoitteista on johdettu keskeisiä, mitattavissa olevia laadun indikaattoreita. Lisäksi on kuvattu jo olemassa olevat keskeiset valtakunnalliset tiedonkeruut sekä tunnistettu tietotarpeita. Edelleen on hahmoteltu systemaattisen tiedonkeruun malli. Strategiset indikaattorit ja niiden systemaattinen mittaaminen tuovat esiin kehityksen suuntia ja antavat tietoa taiteen perusopetuksessa tavoiteltavan laadun toteutumisesta. Tunnistamalla, arvioimalla ja kehittämällä taiteen perusopetuksessa toteutuvaa laatua turvataan ja mahdollistetaan suomalaisen kulttuuri- ja taidekentän toimintaedellytyksiä nyt ja tulevaisuudessa.
Taiteen perusopetuksen strategiset tavoitteet määrittävät koulutusmuodon laadunhallinnalle ja johtamiselle yhdenmukaiset suuntaviivat. Niiden avulla tuetaan toimialaa jatkuvassa, pitkäjänteisessä laadun vahvistamisessa ja kehittämisessä muuttuvassa toimintaympäristössä. Yhteinen käsitys laadusta ja sen arvioinnista vahvistaa koulutusmuodon tuottamaa osaamista, edistää toimijoiden välistä yhteistyötä, lisää koulutusmuodon vaikuttavuutta ja tunnettavuutta sekä luo edellytyksiä taiteen perusopetusta koskevan tutkimustiedon lisääntymiselle ja tiedolla johtamiselle.
Taiteen perusopetuksen strategisista tavoitteista on johdettu keskeisiä, mitattavissa olevia laadun indikaattoreita. Lisäksi on kuvattu jo olemassa olevat keskeiset valtakunnalliset tiedonkeruut sekä tunnistettu tietotarpeita. Edelleen on hahmoteltu systemaattisen tiedonkeruun malli. Strategiset indikaattorit ja niiden systemaattinen mittaaminen tuovat esiin kehityksen suuntia ja antavat tietoa taiteen perusopetuksessa tavoiteltavan laadun toteutumisesta. Tunnistamalla, arvioimalla ja kehittämällä taiteen perusopetuksessa toteutuvaa laatua turvataan ja mahdollistetaan suomalaisen kulttuuri- ja taidekentän toimintaedellytyksiä nyt ja tulevaisuudessa.