Kohti laadukasta ja tasa-arvoista lähipalvelua ja lähikoulua : Oikeus oppia -ohjelman Koulutuksellisen tasa-arvon ja positiivisen erityiskohtelun edistämistoimia varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa valmistelevan työryhmän loppuraportti 2022
Opetus- ja kulttuuriministeriö
28.09.2022
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2022:30Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-792-5Tiivistelmä
Hallitusohjelman tavoitteiden toimeenpanemiseksi Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnisti vuonna 2019 varhaiskasvatuksen sekä perusopetuksen laatu- ja tasa-arvo-ohjelman, Oikeus oppia -ohjelman.
Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama Koulutuksellisen tasa-arvon ja positiivisen erityiskohtelun edistämistoimia varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa valmistellut työryhmä esittelee loppuraportissaan työryhmän työn lopputulemia sekä tekee ehdotuksia jatkotoimenpiteiksi.
Työryhmä esittää varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen tarveperusteisen rahoituksen jatkokehittämistä, määrärahan tason nostamista riittävälle tasolle sekä vaikuttavuutta koskevan tutkimusperusteisen seurannan toteuttamista.
Työryhmä tekee ehdotuksia lähikoulu- ja lähipäiväkotiperiaatteiden vahvistamiseksi sekä koronapandemian tasa-arvovaikutusten lieventämiseksi. Työryhmä esittää perusopetuksen laatujärjestelmää koskevan valmistelun käynnistämistä sekä uudenlaista toimenpidekokonaisuutta sukupuolten tasa-arvon vahvistamiseksi perusopetuksessa. Lisäksi työryhmä esittää uudenlaisia toimenpiteitä, kuten maahanmuuttotaustaisten perusopetuksen oppilaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan räätälöityä, joustavaa tukea ja tätä koskevaa resursointia maahanmuuttotaustaisten lasten ja oppilaiden perustaitojen vahvistamiseksi.
Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama Koulutuksellisen tasa-arvon ja positiivisen erityiskohtelun edistämistoimia varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa valmistellut työryhmä esittelee loppuraportissaan työryhmän työn lopputulemia sekä tekee ehdotuksia jatkotoimenpiteiksi.
Työryhmä esittää varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen tarveperusteisen rahoituksen jatkokehittämistä, määrärahan tason nostamista riittävälle tasolle sekä vaikuttavuutta koskevan tutkimusperusteisen seurannan toteuttamista.
Työryhmä tekee ehdotuksia lähikoulu- ja lähipäiväkotiperiaatteiden vahvistamiseksi sekä koronapandemian tasa-arvovaikutusten lieventämiseksi. Työryhmä esittää perusopetuksen laatujärjestelmää koskevan valmistelun käynnistämistä sekä uudenlaista toimenpidekokonaisuutta sukupuolten tasa-arvon vahvistamiseksi perusopetuksessa. Lisäksi työryhmä esittää uudenlaisia toimenpiteitä, kuten maahanmuuttotaustaisten perusopetuksen oppilaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan räätälöityä, joustavaa tukea ja tätä koskevaa resursointia maahanmuuttotaustaisten lasten ja oppilaiden perustaitojen vahvistamiseksi.