Nätutbildningar
Joshi, Marjo; Könni, Pirjo; Mäenpää, Kati; Mäkinen, Leena; Pilli-Sihvola, Mirva; Rautiainen, Tanja; Timonen, Päivi; Valkki, Outi (2022)
Joshi, Marjo
Könni, Pirjo
Mäenpää, Kati
Mäkinen, Leena
Pilli-Sihvola, Mirva
Rautiainen, Tanja
Timonen, Päivi
Valkki, Outi
Turun ammattikorkeakoulu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-805-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-805-4
Tiivistelmä
Nätutbildningar möjliggör skapandet av nya studievägar och ger flexibla möjligheter att avlägga en högskoleexamen i olika livssituationer. eAMK-projektets Nätutbildningsgrupp har funderat på möjligheterna med dessa utbildningar som en del av utbudet av nätstudierna som erbjuds året runt.
Gruppens mål var att bilda sig en uppfattning om nuvarande god praxis för nätutbildningar och möjligheterna att tillämpa dessa på en nationell nätutbildning, som kunde genomföras med iakttagande av principerna för korsstudier i eAMK-projektets CampusOnline-miljö. I denna publikation presenteras resultaten av arbetet, god praxis och erfarenheter som baserar sig på arbetsgruppens utvecklingsarbete.
Högskolorna kan utnyttja arbetsgruppens resultat när de planerar olika omfattande helheter till nätet. Publikationens innehåll kan tillämpas förutom på nätutbildningar även på planering och genomförande av till exempel högskolediplom eller näthelheter för specialisvägar.
Visionerna för framtidens nationella nätutbildningar som presenteras i slutet av publikationen kan ge nya idéer för högskolornas och arbetslivets regionala, nationella och internationella samarbete. Arbetsgruppens resultat har tidigare delats bl.a. i Webbinarieserien Verkkotutkinnot och i eAMK-projektets samlingspublikation Kohti uuden oppimisen ekosysteemiä.
Översatt från den finska publikationen Verkkotutkinnot (https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201230103025).
Gruppens mål var att bilda sig en uppfattning om nuvarande god praxis för nätutbildningar och möjligheterna att tillämpa dessa på en nationell nätutbildning, som kunde genomföras med iakttagande av principerna för korsstudier i eAMK-projektets CampusOnline-miljö. I denna publikation presenteras resultaten av arbetet, god praxis och erfarenheter som baserar sig på arbetsgruppens utvecklingsarbete.
Högskolorna kan utnyttja arbetsgruppens resultat när de planerar olika omfattande helheter till nätet. Publikationens innehåll kan tillämpas förutom på nätutbildningar även på planering och genomförande av till exempel högskolediplom eller näthelheter för specialisvägar.
Visionerna för framtidens nationella nätutbildningar som presenteras i slutet av publikationen kan ge nya idéer för högskolornas och arbetslivets regionala, nationella och internationella samarbete. Arbetsgruppens resultat har tidigare delats bl.a. i Webbinarieserien Verkkotutkinnot och i eAMK-projektets samlingspublikation Kohti uuden oppimisen ekosysteemiä.
Översatt från den finska publikationen Verkkotutkinnot (https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201230103025).