Ammatillisen peruskoulutuksen kustannustehokkuus 2001-2003
Ollikainen, Virve (2007-04-17)
Ollikainen, Virve
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
17.04.2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-694-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-694-4
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan ammatillisen peruskoulutuksen kustannustehokkuutta Suomessa vuosina 2001–2003. Tehokkuusluvut kunkin koulutuksen järjestäjän jokaiselle koulutusalalle lasketaan DEA-menetelmää käyttäen. Panoksena käytetään opetus- ja hallintokustannuksia ja tuotoksina suoritettujen opintoviikkojen ja tutkintojen lukumäärää sekä hyväksyttävästi tutkinnon suorittamisen jälkeen sijoittuneiden opiskelijoiden lukumäärää. Havaittuja tehokkuuseroja selitetään koulutuksen järjestäjien toimintaolosuhteisiin liittyvillä tekijöillä. Analyysimme perusteella heikompaa tehokkuutta ennustavat etenkin suuri erityis- ja aikuisopiskelijoiden osuus, ja parempaa tehokkuutta opiskelijoiden parempi lähtötaso ja suuri naispuolisten opiskelijoiden osuus. Koulutusalasta riippuen järjestäjien toiminnassa vaikuttaisi olevan keskimäärin 17–28 prosenttiyksikköä käyttämillämme olosuhdetekijöillä selittymätöntä tehottomuutta. Tuottavuuskehitys vaihteli koulutusaloittain, mutta koko ammatillisen peruskoulutuksen tuottavuusmuutos vaikuttaisi näiden lukujen valossa lievästi positiiviselta. Aineisto-ongelmista johtuen suhtaudumme tähän johtopäätökseen varauksella.
Tutkimusteema
Public services, Julkiset palvelut, Effectiveness of public services, Julkisten palvelujen vaikuttavuus