Yhdeksi ja toiseksi. Rihmoja taiteilijan minuudesta.
OKSANEN, ATTE (2001)
OKSANEN, ATTE
2001
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2001-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-9657
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-9657
Sisällysluettelo
1. Johdanto 1 Rakennetut minät 1 Suhde aiempaan tutkimukseen 2 Ristiriitaan asettaminen 4 2. Tutkija, tutkimus, aineisto 7 Katseen murtaminen 7 Sijoittunut tutkija — johdatus 8 Haastattelut 11 Dialogin ja moniäänisyyden haaste 13 Filosofia-taide-tiede -kurssi 17 Hälyt, säröt ja tulkinta 20 3. Taiteilija, taiteen kenttä ja identiteetti 23 Diskurssit, identiteetit ja subjektiviteetti 23 Historiallisia rihmoja taiteesta ja subjektista 25 Ongelmallisiksi koetut subjektipositiot 27 Taiteen kentän vapautuminen 33 Ammatillisuuden puolustus 36 Koulutus identiteettiprojektina 44 4. Merkityksen kytkeytyminen 48 Muisti ja identiteetti — Odysseia? 48 Ruumiillisten subjektien avaus 50 Ruumiilliset muistot 54 Merkityksellinen subjektiviteetti 58 Aistitut merkitykset 61 Synestesia kyllästyneenä merkityksenä 66 5. Toiseksi-tuleminen 69 Luovan prosessin moniulotteisuus 70 Toinen itsessä 75 Uppoaminen ja elimetön ruumis 80 6. Minuuden tekniikat 86 Nuori taiteilija — askeleet kohti minuuden hallintaa 88 Intensiivisyyden ylläpitäminen 92 Näyttelyiden pitäminen 98 7. Lopuksi — kevyesti 104 Lähteet 107 Liitteet 123 Liite 1: Haastattelurunko 123 Liite 2: Filosofia-taide-tiede -kurssin esittely opiskelijoille 124 Liite 3: Filosofia-taide-tiede -kurssi 125 Lauantai 7.10.2000 125 I kerta: Lauantai 4.11.2000 125 II kerta: Lauantai 18.11.2000 126 III kerta: Sunnuntai 3.12.2000 128 IV Kerta: Lauantai 27.1.2001 129 Hakemisto
Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena on taiteilijan minuus. Olen tutkinut ja pohtinut, kuinka taiteen kautta voidaan kokea itseä ja rakentaa omaa minuutta. Aineiston olen kerännyt kokonaisuudessaan Lahden ammattikorkeakoulun Taideinstituutista. Se koostuu kymmenestä haastattelusta ja filosofia-taide-tiede -kurssista.
Tarkasteluissa on otettu taiteilijan lisäksi huomioon tekemisen konteksti ja suhde teokseen. En ole tyytynyt pelkkään luomisprosessin kuvailuun enkä ole myöskään sulkenut pois diskursiivista aluetta, joka muokkaa käsityksiä taiteesta ja taiteilijoista. Kokonaisuudessaan tutkielma antaa kuvan paitsi taiteellisesta toiminnasta myös siihen kohdistetuista asenteista. Samalla se purkaa myyttejä, jotka liittyvät taiteilijan toimintaan.
Teoreettinen viitekehys lähtee metodologian puolella naistutkimuksen ja uuden etnografian piirissä esitetyistä huomioista tutkijan sijoittautumisesta ja tutkimuksen moniäänisyydestä. Työ on kokeileva, se etsii rajojaan ja hahmottaa teoriaa identiteetistä ja subjektiviteetista erityisesti ruumiillisuuden teorian kautta. Aineisto ja teorian kehittely kulkevat käsikädessä ja avaavat ristiriitojen kautta toisiaan.
Tarkasteluissa on otettu taiteilijan lisäksi huomioon tekemisen konteksti ja suhde teokseen. En ole tyytynyt pelkkään luomisprosessin kuvailuun enkä ole myöskään sulkenut pois diskursiivista aluetta, joka muokkaa käsityksiä taiteesta ja taiteilijoista. Kokonaisuudessaan tutkielma antaa kuvan paitsi taiteellisesta toiminnasta myös siihen kohdistetuista asenteista. Samalla se purkaa myyttejä, jotka liittyvät taiteilijan toimintaan.
Teoreettinen viitekehys lähtee metodologian puolella naistutkimuksen ja uuden etnografian piirissä esitetyistä huomioista tutkijan sijoittautumisesta ja tutkimuksen moniäänisyydestä. Työ on kokeileva, se etsii rajojaan ja hahmottaa teoriaa identiteetistä ja subjektiviteetista erityisesti ruumiillisuuden teorian kautta. Aineisto ja teorian kehittely kulkevat käsikädessä ja avaavat ristiriitojen kautta toisiaan.