Samanistinen rituaali performanssina.
JÄRVINEN, HELI (2001)
JÄRVINEN, HELI
2001
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2001-01-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-9236
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-9236
Sisällysluettelo
1. JOHDANTO 1 1.1 Teatteritieteilijä rituaalitutkijana: miksi tämä tutkimus? 1 1.2 Tutkimuskohteena samaanit 2 1.3 Aikaisempaa tutkimusta 5 1.4 Mitä tuleman pitää 8 2. TEATTERI JA RITUAALI: PERFORMANSSIN LAJITYYPPEJÄ 10 2.1. Performanssi 10 2.1.1 Määrittelyä 10 2.1.2 Performanssin genret 15br> 2.2. Teatteri ja rituaali 18 2.2.1 Määrittelyä 18 2.2.2 Vaikuttavuus ja viihdyttävyys 19 2.2.3 Transportaatio ja transformaatio 21 2.2.4 Yleisö ja esiintyjät 23 2.2.5 Teatterin ”alkuperä” 25 3. MITÄ SAMANISMI ON? 29 3.1 Samanismi uskontona 29 3.2 Samanismi ekstaasitekniikkana 30 3.2.1 Transsi ja ekstaasi 30 3.2.2 Henkipossessio 34 3.2.3 Transsitilan tuottaminen 36 3.2.4 Transsia vai näyttelemistä: samaanin ekstaasin erityispiirteitä 38 3.3 Samanistinen maailmankuva 42 3.3.1 Kolmikerroksinen maailma 42 3.3.2 Sielukäsitys 43 3.3.3 Henget 44 3.4 Samaanin rekvisiitta 45 3.5 Samaanin tehtävät 47 3.6 Samaaniksi tuleminen 49 3.6.1 Samaanin sairaus 49 3.6.2 Kouluttautuminen 51 4 SAMANISTISET PERFORMANSSIT: ESIMERKKEJÄ 55 4.1 Performanssien tyypittelyä 55 4.2 Jukagiirisamaani ja henkipossessio 58 4.3 Hantisamaani ja kaksoisrooli 65 4.4 Selkupsamaani ja tarinankerronta 71 4.5 Samanistisen näyttämön tehokeinoja 77 4.5.1 Viiltely ja tulen käsittely 78 4.5.2 Tšuktšisamaani vatsastapuhujana 85 5. ”MITÄ TEKEMISTÄ SILLÄ ON TEATTERITIETEEN KANSSA” 89 5.1 Vielä kerran teatterista ja rituaalista 89 5.2 Samanismi ja possessio näyttelijäntyössä 91 5.3 Samaanien tutkimus tieteen kentällä 98 6. LOPUKSI 102 LÄHTEET 107 LIITTEET 114
Tiivistelmä
Tutkielmassa lähestytään samanismia esittävien taiteiden tutkimuksen näkökulmasta. Samanismi on erityisesti Siperiassa tavattava ilmiö, jota esiintyy erilaisten uskonnollisten järjestelmien yhteydessä. Samaani on uskonnollinen spesialisti, joka pitää yhteyttä yliluonnolliseen maailmaan ja henkiin rituaalisten esitystensä välityksellä, ja käyttää työssään esittävien taiteiden keinoja. Tutkielmassa selvitetään, millä tavoin samanismi muistuttaa teatteria ja millaisia esittämisen konventioita samanismiin liittyy. Erityisesti ajatus samanistisissa rituaaleissa tapahtuvasta henkipossessiosta, jossa henki asettuu ihmiseen ja toimii tämän kautta, muistuttaa läheisesti näyttelemistä.
Tutkielman keskeisintä teoreettista lähdeaineistoa ovat yhdysvaltalaisen teatterintekijä ja tutkija Richard Schechnerin tekstit. Schechner tutkii kulttuurienvälisen vertailun metodein teatteria ja teatterinomaisia ilmiöitä, performansseja. Tutkielmassa verrataan Schechnerin tavoin teatteria ja rituaalia etsien niiden yhteyksiä ja eroavaisuuksia. Pyritään osoittamaan, että teatterin ja rituaalin välille on mahdotonta vetää selkeää rajaa. Samaanien performanssit sijoittuvat tämän rajan tuntumaan, mutta täsmällisesti ei voida sanoa, kummalle puolelle. Samaanien esityksillä pyritään sekä vaikuttamaan supranormaaleihin olentoihin kuten rituaalissa että viihdyttämään yleisöä kuten teatterissa.
Tutkielmassa tarkastellaan samanismin tutkimuksessa keskeisessä asemassa ollutta käsitys samaaniudesta ekstaasitekniikkana. Osoitetaan, että esitysten tyyli ja luonne määräytyvät performanssin konventioista ja perinteestä pikemmin kuin samaanin muuntuneesta tietoisuuden tilasta.
Tunnetun samaanitutkijan Anna-Leena Siikalan väitöskirjassaan The Rite Technique of the Siberian Shaman (1978) esittämä samanististen esitysten tyypittely on pohjana tutkielmassa esitetylle analyysille kolmesta erilaisesta samanistisesta performanssista. Samaanin erilaisia esiintymisen tapoja verrataan näyttelijän tekniikoihin. Lisäksi pohditaan samaanin käyttämää näyttämötekniikkaa ja näyttelijäntyön keinoja, joilla samaani luo illuusioita ja tekee silmänkääntötemppuja.
Tutkielmassa selvitetään, miten samaanien käyttämät esiintymisen tavat vertautuvat erilaisiin nykyteatterissa käytettyihin näyttelijäntyön tekniikoihin ja harjoituksiin. Samanismin käytäntöjä muistuttavat erityisesti sellaiset näyttelijäntyön perinteet, joissa korostetaan näyttelijän sisäistä tilaa.
Asiasanat: samanismi, performanssi, rituaali, näytteleminen.
Tutkielman keskeisintä teoreettista lähdeaineistoa ovat yhdysvaltalaisen teatterintekijä ja tutkija Richard Schechnerin tekstit. Schechner tutkii kulttuurienvälisen vertailun metodein teatteria ja teatterinomaisia ilmiöitä, performansseja. Tutkielmassa verrataan Schechnerin tavoin teatteria ja rituaalia etsien niiden yhteyksiä ja eroavaisuuksia. Pyritään osoittamaan, että teatterin ja rituaalin välille on mahdotonta vetää selkeää rajaa. Samaanien performanssit sijoittuvat tämän rajan tuntumaan, mutta täsmällisesti ei voida sanoa, kummalle puolelle. Samaanien esityksillä pyritään sekä vaikuttamaan supranormaaleihin olentoihin kuten rituaalissa että viihdyttämään yleisöä kuten teatterissa.
Tutkielmassa tarkastellaan samanismin tutkimuksessa keskeisessä asemassa ollutta käsitys samaaniudesta ekstaasitekniikkana. Osoitetaan, että esitysten tyyli ja luonne määräytyvät performanssin konventioista ja perinteestä pikemmin kuin samaanin muuntuneesta tietoisuuden tilasta.
Tunnetun samaanitutkijan Anna-Leena Siikalan väitöskirjassaan The Rite Technique of the Siberian Shaman (1978) esittämä samanististen esitysten tyypittely on pohjana tutkielmassa esitetylle analyysille kolmesta erilaisesta samanistisesta performanssista. Samaanin erilaisia esiintymisen tapoja verrataan näyttelijän tekniikoihin. Lisäksi pohditaan samaanin käyttämää näyttämötekniikkaa ja näyttelijäntyön keinoja, joilla samaani luo illuusioita ja tekee silmänkääntötemppuja.
Tutkielmassa selvitetään, miten samaanien käyttämät esiintymisen tavat vertautuvat erilaisiin nykyteatterissa käytettyihin näyttelijäntyön tekniikoihin ja harjoituksiin. Samanismin käytäntöjä muistuttavat erityisesti sellaiset näyttelijäntyön perinteet, joissa korostetaan näyttelijän sisäistä tilaa.
Asiasanat: samanismi, performanssi, rituaali, näytteleminen.