Kilpailun ja kuluttajan suvereniteetin toteutuminen näennäismarkkinoilla
RAJALA, TOMI (2013)
RAJALA, TOMI
2013
Kunnallistalous - Local Public Economics
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23762
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23762
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää niitä tekijöitä, jotka rajoittavat kilpailun syntymistä ja kuluttajan suvereniteetin toteutumista näennäismarkkinoilla. Lisäksi tässä tutkimuksessa pohditaan kilpailua ja kuluttajan suvereniteettia rajoittavien tekijöiden vaikutuksia näennäismarkkinoiden toiminnalle. Tutkimuksen tieteenfilosofinen suuntaus on rationalismi, joka korostaa tiedon ja totuuden muodostamista oman järjen avulla. Tämä tutkimus on luonteeltaan teoreettinen tutkimus, jonka tavoitteena on laajentaa ja syventää olemassa olevaa teoreettista tietoa näennäismarkkinoista sekä kuvata näennäismarkkinoiden toimintaa ja toimintamahdollisuuksia. Tutkimus lähestyy kriittisesti näennäismarkkinoita ja näennäismarkkinoihin liittyvää teoriaa pyrkien kuitenkin ottamaan esille myös kaikki ne teoriat, jotka tukevat näennäismarkkinateoriaa. Tutkimus voidaan luokitella synteettiseksi tutkimukseksi, jossa on tarkoitus yhdistää hyvinkin vastakkaisista näkökulmista katsovat teoriat uudeksi holistiseksi kokonaisnäkemykseksi näennäismarkkinoista. Tutkimusote voidaan luokitella kvalitatiiviseksi tutkimukseksi, koska tutkimuksessa keskitytään tutkimuskohteen merkityksen ja tarkoituksen pohtimiseen.
Tutkimus lähtee rakentumaan johdannosta, menetelmäpolun esittelystä, tutkimuksen metakäsitteiden määrittelyistä ja näennäismarkkinakäsitteen käsiteanalyysista. Tutkimuksen analyysivaiheessa tarkastellaan näennäismarkkinoiden rajoitteita ja kuluttajansuvereniteetin toteutumisen rajoitteita. Kilpailun rajoitteita näennäismarkkinoilla tarkastellaan talousmaantieteen, talouspsykologian, markkinarakenteen ja hyvinvointipalvelun luonteen näkökulmista. Kuluttajan suvereniteetin rajoitteita tarkastellaan kilpailun rajoitteiden, preferenssisubstituution, informaation näkökulmista.
Tässä tutkimuksessa havaittiin, että kilpailua voivat rajoittaa kuluttajan suvereniteetin toteutumattomuus, alueellinen sijainti, hyvinvointipalvelun luonne, erilaiset tilaajapuolen kilpailun ongelmat, näennäismarkkinoiden markkinarakenne ja näennäismarkkinoiden toimintamalli sekä työmotivaatio-ongelmat näennäismarkkinoiden tuottajapuolella. Tämän tutkimuksen mukaan kuluttajan suvereniteetin toteutumista rajoittavat kilpailun puute, informaation puute ja preferenssisubstituutio. Tutkimuksessa nousi esille se, että näennäismarkkinoiden tuottama kilpailu ei todennäköisesti tule ratkaisemaan kaikkia julkishyödykkeiden tuottajien motivaatio-ongelmia, jos markkinoilla ei vallitse täydellinen kilpailu. Tutkimuksen merkittävin havainto oli se, että aiemman psykologisen tutkimuksen mukaan julkisen sektorin motivaatio-ongelmat ovat ratkaistavissa ilman kilpailua. Kilpailun motivoivat vaikutukset näennäismarkkinoiden toimintaan ovat tämän tutkimuksen mukaan epäselviä. Hierarkkisesta toimintamallista siirtyminen näennäismarkkinoihin tarkoittaa sitä, että mahdollisten ongelmien määrä hyvinvointipalveluiden tuotannossa lisääntyy huomattavasti ja julkisen sektorin toimintaympäristö muuttuu monimutkaisemmaksi ja vaikeammaksi hallita. Näennäismarkkinoiden menestyksekäs johtaminen edellyttää aivan uudenlaisien kokonaisuuksien hahmottamista ja hallitsemista julkisen sektorin päättäjiltä ja virkamiehiltä. Virkamiesten ja päättäjien pitäisi osata myös arvioida kilpailua ja kuluttajan suvereniteettia rajoittavia tekijöitä, jotta he voisivat ennen näennäismarkkinoiden perustamista arvioida analyyttisesti, asiantuntevasti sekä realistisesti kilpailun syntymismahdollisuuksia, kuluttajan suvereniteetin toteutumismahdollisuuksia ja näennäismarkkinoiden menestymismahdollisuuksia paikallisella tasolla. Tämä käsillä oleva tutkimus antaa avaimet päättäjille ja virkamiehille tuon arvioinnin tekemiselle.
Avainsanat: näennäismarkkinat, markkinat, kuluttajan suvereniteetti, kilpailu, tilaaja-tuottajamalli, palveluseteli
Tutkimus lähtee rakentumaan johdannosta, menetelmäpolun esittelystä, tutkimuksen metakäsitteiden määrittelyistä ja näennäismarkkinakäsitteen käsiteanalyysista. Tutkimuksen analyysivaiheessa tarkastellaan näennäismarkkinoiden rajoitteita ja kuluttajansuvereniteetin toteutumisen rajoitteita. Kilpailun rajoitteita näennäismarkkinoilla tarkastellaan talousmaantieteen, talouspsykologian, markkinarakenteen ja hyvinvointipalvelun luonteen näkökulmista. Kuluttajan suvereniteetin rajoitteita tarkastellaan kilpailun rajoitteiden, preferenssisubstituution, informaation näkökulmista.
Tässä tutkimuksessa havaittiin, että kilpailua voivat rajoittaa kuluttajan suvereniteetin toteutumattomuus, alueellinen sijainti, hyvinvointipalvelun luonne, erilaiset tilaajapuolen kilpailun ongelmat, näennäismarkkinoiden markkinarakenne ja näennäismarkkinoiden toimintamalli sekä työmotivaatio-ongelmat näennäismarkkinoiden tuottajapuolella. Tämän tutkimuksen mukaan kuluttajan suvereniteetin toteutumista rajoittavat kilpailun puute, informaation puute ja preferenssisubstituutio. Tutkimuksessa nousi esille se, että näennäismarkkinoiden tuottama kilpailu ei todennäköisesti tule ratkaisemaan kaikkia julkishyödykkeiden tuottajien motivaatio-ongelmia, jos markkinoilla ei vallitse täydellinen kilpailu. Tutkimuksen merkittävin havainto oli se, että aiemman psykologisen tutkimuksen mukaan julkisen sektorin motivaatio-ongelmat ovat ratkaistavissa ilman kilpailua. Kilpailun motivoivat vaikutukset näennäismarkkinoiden toimintaan ovat tämän tutkimuksen mukaan epäselviä. Hierarkkisesta toimintamallista siirtyminen näennäismarkkinoihin tarkoittaa sitä, että mahdollisten ongelmien määrä hyvinvointipalveluiden tuotannossa lisääntyy huomattavasti ja julkisen sektorin toimintaympäristö muuttuu monimutkaisemmaksi ja vaikeammaksi hallita. Näennäismarkkinoiden menestyksekäs johtaminen edellyttää aivan uudenlaisien kokonaisuuksien hahmottamista ja hallitsemista julkisen sektorin päättäjiltä ja virkamiehiltä. Virkamiesten ja päättäjien pitäisi osata myös arvioida kilpailua ja kuluttajan suvereniteettia rajoittavia tekijöitä, jotta he voisivat ennen näennäismarkkinoiden perustamista arvioida analyyttisesti, asiantuntevasti sekä realistisesti kilpailun syntymismahdollisuuksia, kuluttajan suvereniteetin toteutumismahdollisuuksia ja näennäismarkkinoiden menestymismahdollisuuksia paikallisella tasolla. Tämä käsillä oleva tutkimus antaa avaimet päättäjille ja virkamiehille tuon arvioinnin tekemiselle.
Avainsanat: näennäismarkkinat, markkinat, kuluttajan suvereniteetti, kilpailu, tilaaja-tuottajamalli, palveluseteli