Sektorikohtaista - tutkimus työn hallinnan, vaatimusten ja sosiaalisen tuen yhteydestä työtyytyväisyyteen julkisella ja yksityisellä sektorilla Suomessa
JORTAMA, JUHO-PEKKA (2013)
JORTAMA, JUHO-PEKKA
2013
Sosiaalipolitiikka - Social Policy
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-04-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23712
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23712
Tiivistelmä
Suomalainen työelämä on muuttunut nopeasti viimeisten parin vuosikymmenen aikana. Erittäin nopeaa muutos on ollut etenkin julkisella sektorilla, jossa on otettu käyttöön toimintamalleja yksityiseltä sektorilta. Samaan aikaan keskustelu niin työhyvinvoinnista kuin työpahoinvoinnista on kasvanut. Tutkimukset ovat todenneet, että vaikka samaan aikaan suomalaisen työelämän laatu on parantunut, ovat jotkin osa-alueet heikentyneet. Erityisesti työhyvinvointia heikentää työssä koettu kiire ja työn aiheuttamat vaatimukset. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella työhyvinvointia erikseen julkisella ja yksityisellä sektorilla Robert Karasekin esittämän työn vaatimukset-hallintasosiaalinen tuki -teorian mukaisten työn ominaisuuksien avulla. Aikaisempaa vertailevaa tutkimusta sektoreiden välillä ei ole Suomessa tiettävästi tehty.
Työhyvinvointia mitataan tässä tutkimuksessa työtyytyväisyysmittarilla, joka koostuu useammasta työtyytyväisyyttä mittaavasta muuttujasta. Työn ominaisuuksia mittaavat mittarit on rakennettu useammasta aineiston muuttujasta. Mittarit on rakennettu Karasekin teorian ja myöhempien tutkimusten mukaisesti. Tutkimuksen aineistona on Tilastokeskuksen työolotutkimus 2008 (N = 4392), joka on edustava otos suomalaisista palkansaajista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että jokaisella työn ominaisuudella on suora yhteys työtyytyväisyyteen. Työn hallinnan ja sosiaalisen tuen kasvaessa myös työtyytyväisyys kasvaa. Työn vaatimusten kasvaessa puolestaan työtyytyväisyys laskee. Nämä yhteydet olivat nähtävillä molemmilla sektoreilla. Karasekin teorian mukaisilla yhteisvaikutuksilla oli yhteyttä työtyytyväisyyteen julkisella sektorilla. Teorian mukaisesti työn hallinta puskuroi työn vaatimusten aiheuttamaa työhyvinvoinnin heikentymistä. Kun malliin lisättiin sosiaalinen tuki, yhteisvaikutuksilla oli yhteyttä työtyytyväisyyteen silloin, kun sosiaalista tukea oli vähän. Yksityisellä sektorilla yhteisvaikutusten yhteyttä työtyytyväisyyteen ei tässä tutkimuksessa havaittu. Jatkotutkimuksessa tulisi kiinnittää huomiota näihin eroihin ja tarkastella myös sektoreiden erityispiirteitä.
Asiasanat: työhyvinvointi, työn hallinta, työn vaatimukset, sosiaalinen tuki, julkinen sektori, yksityinen sektori, varianssianalyysi
Työhyvinvointia mitataan tässä tutkimuksessa työtyytyväisyysmittarilla, joka koostuu useammasta työtyytyväisyyttä mittaavasta muuttujasta. Työn ominaisuuksia mittaavat mittarit on rakennettu useammasta aineiston muuttujasta. Mittarit on rakennettu Karasekin teorian ja myöhempien tutkimusten mukaisesti. Tutkimuksen aineistona on Tilastokeskuksen työolotutkimus 2008 (N = 4392), joka on edustava otos suomalaisista palkansaajista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että jokaisella työn ominaisuudella on suora yhteys työtyytyväisyyteen. Työn hallinnan ja sosiaalisen tuen kasvaessa myös työtyytyväisyys kasvaa. Työn vaatimusten kasvaessa puolestaan työtyytyväisyys laskee. Nämä yhteydet olivat nähtävillä molemmilla sektoreilla. Karasekin teorian mukaisilla yhteisvaikutuksilla oli yhteyttä työtyytyväisyyteen julkisella sektorilla. Teorian mukaisesti työn hallinta puskuroi työn vaatimusten aiheuttamaa työhyvinvoinnin heikentymistä. Kun malliin lisättiin sosiaalinen tuki, yhteisvaikutuksilla oli yhteyttä työtyytyväisyyteen silloin, kun sosiaalista tukea oli vähän. Yksityisellä sektorilla yhteisvaikutusten yhteyttä työtyytyväisyyteen ei tässä tutkimuksessa havaittu. Jatkotutkimuksessa tulisi kiinnittää huomiota näihin eroihin ja tarkastella myös sektoreiden erityispiirteitä.
Asiasanat: työhyvinvointi, työn hallinta, työn vaatimukset, sosiaalinen tuki, julkinen sektori, yksityinen sektori, varianssianalyysi