Dracula's Last Stand. A polysystemic analysis of Bram Stoker's gothic masterpiece = Draculan viimeinen näytös. Bram Stokerin goottilaisen mestariteoksen polysysteeminen analyysi.
KIVISTÖ, TIMO (2013)
KIVISTÖ, TIMO
2013
Käännöstiede (englanti) - Translation Studies (English)
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23621
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23621
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Bram Stokerin tunnetuinta romaania, Draculaa, Itamar Even-Zoharin kehittämän polysysteemiteorian näkökulmasta. Polysysteemiteoria keskittyy varsinaisten ilmiöiden sijaan ilmiöiden välisiin suhteisiin ja niitä sääteleviin lainalaisuuksiin. Tutkimuksen kohteena on näin ollen suhteiden verkosto, eli systeemi. Kun systeemitkin ovat ilmiöiden tapaan vuorovaikutuksessa keskenään, voidaan puhua polysysteemistä. Polysysteemissä ilmiö, tai muu elementti, on osa useampaa eri systeemiä ja sen asema näissä systeemeissä voi vaihdella. Teorian keskeisiä kiinnostuksen kohteita ovat keskus ja periferia, repertuaari ja kanonisaatio sekä systeemin voimasuhteiden muutokset. Ilmiöiden välisiä suhteita tarkastellaan vastakohtaparien avulla. Niitä ovat mm. systeemin keskus ja periferia sekä repertuaarin konservatiivisuus ja innovatiivisuus.
Lähtökohdan tutkimukselle tarjosi vampyyri-lajityypin ja uudentyyppisten tarinoiden suosio. Oletuksena oli, että Dracula on ajautumassa marginaaliin. Draculaa ei ollut tarkoitus tarkastella pelkästään romaanina, vaan polysysteeminä, joka sisältää myös romaanin erilaiset kirjalliset sovitukset, käännökset, elokuvaversiot, tieteelliset tulkinnat sen sisällöstä ja teemoista, sekä kirjailijan käyttämät lähteet ja aikaisemmat kirjalliset ja muut traditiot, joiden osaksi romaani julkaisuajankohtanaan tuli. Draculaa ei kuitenkaan voinut analysoida polysysteeminä ennen kuin sellainen oli todennettu. Se oli tutkimuksen ensimmäinen tavoite. Aineistona esitellään romaanin sisällöstä esitetyt tulkinnat. Analyysiosiossa lähestymistapaa tukevat muut edellämainitut traditiot ja systeemit, ja Dracula-polysysteemin koko laajuus tulee esiin. Tutkimuksen toinen tavoite oli selvittää Draculan asemaa eri systeemeissä, kuten elokuva ja gotiikan lajityyppi. Varsinainen analyysi perustuu pitkälti polysysteemin ja sen osasysteemien keskuksen sekä repertuaarin ja kanonisaation tarkasteluun. Tärkeimmän työkalun tähän tarkasteluun tarjoavat Even-Zoharin esittelemät vastakohtaparit.
Tutkimus osoittaa, että Draculan suhteet eri ilmiöihin vastaavat polysysteemiteorian perusperiaatteita ja että sen käsitteleminen polysysteeminä on siis oikeutettua. Lisäksi huomataan, että vaikka romaani on pitkään ollut osa sekä yleistä kirjallista kaanonia että lajityyppinsä kaanonia, on sen asema periferinen ja repertuaari konservatiivinen. Lajityypin keskusta hallitsevat toisentyyppiset tarinat ja niiden innovatiivinen repertuaari. Sama ilmiö toistuu elokuvan maailmassa. Lisäksi, kun systeemi on polysysteemin keskuksessa, on Draculan asema siinä periferinen, ja päinvastoin. Even-Zoharin asettamien ehtojen mukaisesti käännöskirjallisuus on Suomessa keskeisessä asemassa. Draculan suomennosten asema tässä systeemissä on kuitenkin ollut hyvin marginaalinen. Alkuteos on ollut kanonisoitu, mutta repertuaariltaan konservatiivinen. Silloin ansiokaskin suomennos ottaa vain ennaltamäärätyn paikkansa kirjallisessa systeemissä.
Asiasanat: polysysteemi, repertuaari, keskus vs. periferia, kanoninen vs. nonkanoninen, primaarisuus vs. sekundaarisuus, innovatiivisuus vs. konservatiivisuus, Dracula, gotiikka, kauhukirjallisuus ja -elokuvat
Lähtökohdan tutkimukselle tarjosi vampyyri-lajityypin ja uudentyyppisten tarinoiden suosio. Oletuksena oli, että Dracula on ajautumassa marginaaliin. Draculaa ei ollut tarkoitus tarkastella pelkästään romaanina, vaan polysysteeminä, joka sisältää myös romaanin erilaiset kirjalliset sovitukset, käännökset, elokuvaversiot, tieteelliset tulkinnat sen sisällöstä ja teemoista, sekä kirjailijan käyttämät lähteet ja aikaisemmat kirjalliset ja muut traditiot, joiden osaksi romaani julkaisuajankohtanaan tuli. Draculaa ei kuitenkaan voinut analysoida polysysteeminä ennen kuin sellainen oli todennettu. Se oli tutkimuksen ensimmäinen tavoite. Aineistona esitellään romaanin sisällöstä esitetyt tulkinnat. Analyysiosiossa lähestymistapaa tukevat muut edellämainitut traditiot ja systeemit, ja Dracula-polysysteemin koko laajuus tulee esiin. Tutkimuksen toinen tavoite oli selvittää Draculan asemaa eri systeemeissä, kuten elokuva ja gotiikan lajityyppi. Varsinainen analyysi perustuu pitkälti polysysteemin ja sen osasysteemien keskuksen sekä repertuaarin ja kanonisaation tarkasteluun. Tärkeimmän työkalun tähän tarkasteluun tarjoavat Even-Zoharin esittelemät vastakohtaparit.
Tutkimus osoittaa, että Draculan suhteet eri ilmiöihin vastaavat polysysteemiteorian perusperiaatteita ja että sen käsitteleminen polysysteeminä on siis oikeutettua. Lisäksi huomataan, että vaikka romaani on pitkään ollut osa sekä yleistä kirjallista kaanonia että lajityyppinsä kaanonia, on sen asema periferinen ja repertuaari konservatiivinen. Lajityypin keskusta hallitsevat toisentyyppiset tarinat ja niiden innovatiivinen repertuaari. Sama ilmiö toistuu elokuvan maailmassa. Lisäksi, kun systeemi on polysysteemin keskuksessa, on Draculan asema siinä periferinen, ja päinvastoin. Even-Zoharin asettamien ehtojen mukaisesti käännöskirjallisuus on Suomessa keskeisessä asemassa. Draculan suomennosten asema tässä systeemissä on kuitenkin ollut hyvin marginaalinen. Alkuteos on ollut kanonisoitu, mutta repertuaariltaan konservatiivinen. Silloin ansiokaskin suomennos ottaa vain ennaltamäärätyn paikkansa kirjallisessa systeemissä.
Asiasanat: polysysteemi, repertuaari, keskus vs. periferia, kanoninen vs. nonkanoninen, primaarisuus vs. sekundaarisuus, innovatiivisuus vs. konservatiivisuus, Dracula, gotiikka, kauhukirjallisuus ja -elokuvat