"Aika paljon tavotetta yhdelle ihmiselle" - Alakoulun opettajien käsityksiä arvokasvatuksesta
SUHONEN, PAULA (2012)
SUHONEN, PAULA
2012
Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus - Education, Subject Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-12-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23539
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23539
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia alakoulun opettajien käsityksiä arvokasvatuksesta. Tutkimus pyrkii kertomaan mitä alakoulun opettajat ajattelevat arvokasvatuksen roolista ja toteutumisesta koulussa sekä selvittämään heidän suhtautumistaan omaan rooliinsa arvokasvattajina. Tutkimuksen teoreettinen tausta sisältää arvojen ja arvokasvatuksen yleistä teoriaa, arvokasvatuksen liittämisen moraalifilosofiaan sekä suomalaisen koulun arvokasvatuksen yleistä ja historiallista tarkastelua.
Tutkimusta varten haastateltiin teemahaastattelun kaltaisesti kymmentä eri alakoulun opettajaa. Haastateltaviksi pyrittiin valitsemaan mahdollisimman erilaisia opettajia, joten haastateltavina oli sekä miehiä että naisia, niin ikään ensimmäistä kuin miltei viimeistä vuottaan opettajina toimineita henkilöitä. Haastatteluista muodostettiin fenomenografisen tutkimusotteen avulla käsitekategorioita, joiden avulla pyritään esittelemään kattavasti alakoulun opettajien käsityksiä. Tutkimustulokset ovat aineistolähtöisiä eli käsitekategoriat on muodostettu haastatteluaineiston pohjalta.
Tutkimustulokset osoittavat, että alakoulun opettajien käsitysten mukaan peruskoulun arvokasvatuksen perusta löytyy Suomen laista ja yleisestä opetussuunnitelmasta. Näin ollen kaikkien peruskoulujen arvokasvatuksella on yhtenäinen pohja. Kuitenkin myös koulukohtaisia eroja katsottiin olevan: koulun oma kulttuuri ja ympäristö saattaa vaikuttaa arvokasvatuksen sisältöön ja lisäksi merkitystä on yksittäisen opettajan persoonalla ja toimintatavoilla. Opettajien käsityksissä esiintyi myös monta tekijää, jotka koulun arjessa vaikuttavat arvokasvatuksen toteutumiseen ja toteuttamiseen. Esimerkkejä näistä tekijöistä ovat koulun käytännöt ja opettajan työkokemus. Arvokasvatuksen tavoitteet on tässä tutkimuksessa jaettu yhteisön ja yksilön näkökulmiin. Yhteisön näkökulmasta tavoitteita ovat oppilaan sosiaalistaminen yhteiskuntaan sekä yhteiskunnan jatkuvuus ja muutos. Yksilön näkökulmasta korostetaan oppilaan hyvinvointia ja oppilaan arvomaailman rakentumista sekä oppilaan toiminnan eettisyyttä.
Tutkimus osoittaa, että opettajat kokevat arvokasvatuksen väistämättömäksi osaksi omaa työtään. Kuitenkin arvokasvatus on aina osittain tiedostamatonta, joten opettajan oman työn reflektoinnilla on suuri merkitys arvokasvatuksen eettisyyden kannalta. Lisäksi tutkimus väittää, että koulun arvokasvatusta voitaisiin kehittää edelleen yhdistämällä arvokasvatus tiiviimmin opetussisältöihin.
Asiasanat: Arvo, arvokasvatus, opettajien käsitykset
Tutkimusta varten haastateltiin teemahaastattelun kaltaisesti kymmentä eri alakoulun opettajaa. Haastateltaviksi pyrittiin valitsemaan mahdollisimman erilaisia opettajia, joten haastateltavina oli sekä miehiä että naisia, niin ikään ensimmäistä kuin miltei viimeistä vuottaan opettajina toimineita henkilöitä. Haastatteluista muodostettiin fenomenografisen tutkimusotteen avulla käsitekategorioita, joiden avulla pyritään esittelemään kattavasti alakoulun opettajien käsityksiä. Tutkimustulokset ovat aineistolähtöisiä eli käsitekategoriat on muodostettu haastatteluaineiston pohjalta.
Tutkimustulokset osoittavat, että alakoulun opettajien käsitysten mukaan peruskoulun arvokasvatuksen perusta löytyy Suomen laista ja yleisestä opetussuunnitelmasta. Näin ollen kaikkien peruskoulujen arvokasvatuksella on yhtenäinen pohja. Kuitenkin myös koulukohtaisia eroja katsottiin olevan: koulun oma kulttuuri ja ympäristö saattaa vaikuttaa arvokasvatuksen sisältöön ja lisäksi merkitystä on yksittäisen opettajan persoonalla ja toimintatavoilla. Opettajien käsityksissä esiintyi myös monta tekijää, jotka koulun arjessa vaikuttavat arvokasvatuksen toteutumiseen ja toteuttamiseen. Esimerkkejä näistä tekijöistä ovat koulun käytännöt ja opettajan työkokemus. Arvokasvatuksen tavoitteet on tässä tutkimuksessa jaettu yhteisön ja yksilön näkökulmiin. Yhteisön näkökulmasta tavoitteita ovat oppilaan sosiaalistaminen yhteiskuntaan sekä yhteiskunnan jatkuvuus ja muutos. Yksilön näkökulmasta korostetaan oppilaan hyvinvointia ja oppilaan arvomaailman rakentumista sekä oppilaan toiminnan eettisyyttä.
Tutkimus osoittaa, että opettajat kokevat arvokasvatuksen väistämättömäksi osaksi omaa työtään. Kuitenkin arvokasvatus on aina osittain tiedostamatonta, joten opettajan oman työn reflektoinnilla on suuri merkitys arvokasvatuksen eettisyyden kannalta. Lisäksi tutkimus väittää, että koulun arvokasvatusta voitaisiin kehittää edelleen yhdistämällä arvokasvatus tiiviimmin opetussisältöihin.
Asiasanat: Arvo, arvokasvatus, opettajien käsitykset