"America Wants the War on Terror Faught by Jack Bauer": Yhdysvaltojen terrorismin vastaisen sodan ja tv-sarjan 24 semioosi
MAHLAMÄKI, MAIJA (2013)
MAHLAMÄKI, MAIJA
2013
Kansainvälinen politiikka - International Relations
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-04-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23482
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23482
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee Yhdysvaltojen ulkopolitiikan ja tv-sarjan 24 yhtymäkohtia terrorismin vastaisen sodan kontekstissa. Tutkimus keskittyy erityisesti siihen, miten 24 heijastaa, mahdollistaa ja vahvistaa terrorismin turvallistamista. Aihetta lähestytään myös psykologisesta näkökulmasta turvallistamista tukevan moraalisen etäännyttämisen kautta. Laajemmin tutkimus liittyy kansainvälisen politiikan esteettiseen käänteeseen ja pyrkii esimerkkitapauksen avulla valaisemaan, mitä populaarikulttuuri voi merkitä kansainväliselle politiikalle. Aineisto koostuu tv-sarjan 24 neljästä kaudesta, joita analysoidaan televisiotutkimuksesta lainatuin metodein, ja verrataan terrorismin vastaiseen sotaan liittyviin muutoksiin Yhdysvaltojen ulkopolitiikassa. Lisäksi aineiston analyysiä ohjaavat turvallistamisen ja moraalisen etäännyttämisen viitekehykset.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että 24 noudattelee Yhdysvaltojen ulkopolitiikassa terrorismin vastaisen sodan myötä tapahtuneita muutoksia, ja se on saattanut edistää muun muassa terrorismin turvallistamista ja kidutusmyönteisen ilmapiirin syntymistä. Toisaalta 24 voi myös kertoa tietynlaisten ajattelutapojen juurtumisesta amerikkalaiseen yhteiskuntaan. Erittäin sitkeiltä vaikuttavat oletukset siitä, että terrori-iskujen looginen ja väistämätön seuraus on aina sota, ja että terrorismin uhan aiheuttamassa äärimmäisessä tilanteessa kidutus on välttämätöntä ja ihmisoikeudet mahdollista sivuuttaa.
Tutkimuksen tarkoituksena ei ole kausaalisuhteiden paikantaminen, vaan ennemminkin yhteyksien löytäminen ja niiden luonteen selvittäminen. Tutkimus osoittaa lähinnä teoreettisella tasolla, miten populaarikulttuuri ja kansainvälinen politiikka voivat olla yhteydessä toisiinsa. Siten se voi toimia myöhemmän kausaalisuhteisiin painottuvan tutkimuksen inspiraationa ja apuna. Lisäksi tutkimus osoittaa, että myös fiktiivisillä median tuotoksilla voi olla jonkinlainen rooli turvallistamisessa ja että moraalinen etäännyttäminen voi tuoda hyödyllistä lisäulottuvuutta sen analysointiin.
Asiasanat:Terrorismin vastainen sota, populaarikulttuuri, turvallistaminen, esteettinen käänne
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että 24 noudattelee Yhdysvaltojen ulkopolitiikassa terrorismin vastaisen sodan myötä tapahtuneita muutoksia, ja se on saattanut edistää muun muassa terrorismin turvallistamista ja kidutusmyönteisen ilmapiirin syntymistä. Toisaalta 24 voi myös kertoa tietynlaisten ajattelutapojen juurtumisesta amerikkalaiseen yhteiskuntaan. Erittäin sitkeiltä vaikuttavat oletukset siitä, että terrori-iskujen looginen ja väistämätön seuraus on aina sota, ja että terrorismin uhan aiheuttamassa äärimmäisessä tilanteessa kidutus on välttämätöntä ja ihmisoikeudet mahdollista sivuuttaa.
Tutkimuksen tarkoituksena ei ole kausaalisuhteiden paikantaminen, vaan ennemminkin yhteyksien löytäminen ja niiden luonteen selvittäminen. Tutkimus osoittaa lähinnä teoreettisella tasolla, miten populaarikulttuuri ja kansainvälinen politiikka voivat olla yhteydessä toisiinsa. Siten se voi toimia myöhemmän kausaalisuhteisiin painottuvan tutkimuksen inspiraationa ja apuna. Lisäksi tutkimus osoittaa, että myös fiktiivisillä median tuotoksilla voi olla jonkinlainen rooli turvallistamisessa ja että moraalinen etäännyttäminen voi tuoda hyödyllistä lisäulottuvuutta sen analysointiin.
Asiasanat:Terrorismin vastainen sota, populaarikulttuuri, turvallistaminen, esteettinen käänne