"Re-inter this thing in a binding tomb. Make it only a book." Mark Z Danielewskin House of Leaves postmodernistisena ja itsensä tiedostavana kauhukirjallisuutena
VIRHIÄ, VENLA (2013)
VIRHIÄ, VENLA
2013
Yleinen kirjallisuustiede - Comparative Literature
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-04-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23431
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23431
Tiivistelmä
Lähestyn tutkielmassani Mark Z. Danielewskin teosta House of Leaves postmodernistisena ja itsensä tiedostavana kauhukirjallisuutena. Tyypillisesti kauhukirjallisuus nojaa ainakin osittaiseen realismin illuusioon, jonkinlaiseen tämän ja toisen maailman kohtaamiseen. Kiinnostukseni suuntautuu siihen, millä keinoin kauhua luodaan teoksessa, joka tiedostaa fiktiivisyytensä, käsittelee rakentumistaan ja sisällyttää itseensä omat tulkintayrityksensä.
Koska tarkastelen teosta osana gotiikan ja kauhukirjallisuuden kontekstia, toimii metodinani myös vertaileva tutkimus. En pyri niinkään osoittamaan minkäänlaisia alluusioita muuhun kauhukirjallisuuteen, vaan ennemmin asettamaan romaanin osaksi kulttuurista jatkumoa ja tarkastelemaan miten gotiikan ja kauhukirjallisuuden keinot on siirretty postmodernistisen romaanin käyttöön ja miten päinvastoin postmodernismille tyypillisiä piirteitä hyödynnetään kauhun luomisessa. Tärkeä teoreettinen lähtökohtani tässä on Brian McHalen teoria ontologisen dominantin hallitsevuudesta postmodernistisessa kirjallisuudessa. Nämä ontologiset kysymykset myös yhdistävät kauhukirjallisuuden ja postmodernismin aluetta. Kohdetekstissäni ne etualaistuvatniin sisällön tasolla, rakenteessa kuin myös teoksen suhteessa lukijaan. Sisäistarina hahmottuu kauhukirjallisuuden perinteille tyypillisesti maailmojen vastakkaisuutena. Teoksen rakenne koostuu sisäkkäisistä maailmoista, joiden ontologiset suhteet toisiinsa ovat huojuvia ja tulkinnanvaraisia. Erityisesti metafiktion keinoin käsitellään ja hämärretään fiktion ja todellisuuden välistä rajaa.
Keskeiseen asemaan teoksen synnyttämässä kauhuvaikutuksessa ja omassa analyysissani nousee lukijan aktiivinen rooli. Lukijan rooli korostuu jo teoksen aiheen ja sisällön tasolla sekä kauhukirjallisuudelle tyypillisissä lukijan puhuttelun konventioissa. Teoksen hämäryys ja ontologinen huojunta korostavat lukijan oman tulkinnan merkitystä ja tekstin interaktiiviset piirteet edellyttävät lukijalta aktiivista arvoitusten ratkaisemista, jopa niin pitkälle, että lukijasta tulee yksi teoksen kirjoittajista. Tämä kaikki mahdollistaa hyvin henkilökohtaisen, lukukokemukseen kiinnittyvän kauhun.
Asiasanat:Danielewski, House of Leaves, kauhukirjallisuus, gotiikka, kauhu, postmodernismi, metafiktio, ontologia
Koska tarkastelen teosta osana gotiikan ja kauhukirjallisuuden kontekstia, toimii metodinani myös vertaileva tutkimus. En pyri niinkään osoittamaan minkäänlaisia alluusioita muuhun kauhukirjallisuuteen, vaan ennemmin asettamaan romaanin osaksi kulttuurista jatkumoa ja tarkastelemaan miten gotiikan ja kauhukirjallisuuden keinot on siirretty postmodernistisen romaanin käyttöön ja miten päinvastoin postmodernismille tyypillisiä piirteitä hyödynnetään kauhun luomisessa. Tärkeä teoreettinen lähtökohtani tässä on Brian McHalen teoria ontologisen dominantin hallitsevuudesta postmodernistisessa kirjallisuudessa. Nämä ontologiset kysymykset myös yhdistävät kauhukirjallisuuden ja postmodernismin aluetta. Kohdetekstissäni ne etualaistuvatniin sisällön tasolla, rakenteessa kuin myös teoksen suhteessa lukijaan. Sisäistarina hahmottuu kauhukirjallisuuden perinteille tyypillisesti maailmojen vastakkaisuutena. Teoksen rakenne koostuu sisäkkäisistä maailmoista, joiden ontologiset suhteet toisiinsa ovat huojuvia ja tulkinnanvaraisia. Erityisesti metafiktion keinoin käsitellään ja hämärretään fiktion ja todellisuuden välistä rajaa.
Keskeiseen asemaan teoksen synnyttämässä kauhuvaikutuksessa ja omassa analyysissani nousee lukijan aktiivinen rooli. Lukijan rooli korostuu jo teoksen aiheen ja sisällön tasolla sekä kauhukirjallisuudelle tyypillisissä lukijan puhuttelun konventioissa. Teoksen hämäryys ja ontologinen huojunta korostavat lukijan oman tulkinnan merkitystä ja tekstin interaktiiviset piirteet edellyttävät lukijalta aktiivista arvoitusten ratkaisemista, jopa niin pitkälle, että lukijasta tulee yksi teoksen kirjoittajista. Tämä kaikki mahdollistaa hyvin henkilökohtaisen, lukukokemukseen kiinnittyvän kauhun.
Asiasanat:Danielewski, House of Leaves, kauhukirjallisuus, gotiikka, kauhu, postmodernismi, metafiktio, ontologia