"Homma niinku käy siltä" Ammatillisten opettajaopiskelijoiden käsityksiä lahjakkaista ja lahjakkaiden opetuksesta
KARPPI, PIRITTA (2012)
KARPPI, PIRITTA
2012
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-12-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23084
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23084
Tiivistelmä
Tutkielmani selvittää niitä menetelmiä ja ideoita, joita opettajaopiskelijat käyttävät ottaessaan lahjakkaat huomioon opetuksessa, sekä tarkastelee ammatillisten opettajaopiskelijoiden käsityksiä lahjakkaista opiskelijoista, lahjakkaiden opetuksesta ja ammatillisesta huippuosaamisesta. Näkökulmana tutkimuksessa on ammatillinen opettajuus. Opettajalla on oman opettajuutensa, asenteensa ja toimintansa kautta merkittävä vaikutus lahjakkaiden opetukseen.
Laadullisen tutkimuksen metodologisena lähtökohtana toimii fenomenografia. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna ja siinä haastateltiin kuutta ammatillista opettajaopiskelijaa huippuosaamiseen suuntautuvasta opettajankoulutusryhmästä. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen perusteella ammatilliset opettajaopiskelijat pitävät lahjakkaiden opetusta hyvin positiivisena asiana. Lahjakkaat opiskelijat, aivan kuten kaikki muutkin opiskelijat, tarvitsevat oman osaamisensa ja tarpeidensa puitteissa olevaa huomioon ottamista ja opetusta. Ammatilliset opettajaopiskelijat tunnistavat lahjakkaan muiden opiskelijoiden keskuudesta helposti, mutta resurssien puute ja suomalaisen koulutusjärjestelmän painotus heikompien opetukseen asettavat rajoituksia käytännön toteutukselle. Kuitenkin opettajaopiskelijat pystyvät oman asenteensa ja opetuksen muokkaamisen avulla ottamaan lahjakkaan opetuksessaan huomioon. Tällaisia keskeisimpiä menetelmiä ovat työssäoppimisen laajentaminen ja mukauttaminen sekä erilaiset ryhmäjaot ja tehtävien muuntaminen lahjakkaille sopiviksi. Käsitykset ammatillisesta huippuosaamisesta jakavat mielipiteitä ammatillisten opettajaopiskelijoiden kesken. Ammatillinen huippuosaaminen nähdään liian kapea-alaisen taidon korostamisena. Sen sijaan ammattitaitokilpailut nähdään pääasiassa positiivisena asiana, mutta ajautumista liialliseen kilpailun korostamiseen pidetään huolestuttavana.Asiasanat:Lahjakkaat opiskelijat, lahjakkaiden opetus, ammatillinen huippuosaaminen, ammattitaitokilpailut, ammatillinen opettajuus
Tulokset osoittavat, että ajatukset lahjakkuudesta ja lahjakkaiden erityisopetuksesta eriarvoisuuden tuottajina ovat väistymässä ja tilalle on tullut erityisopetukseen suuntautuva ajattelutapa, jossa korostetaan opiskelijan maksimaalisen potentiaalin hyödyntämistä opetuksen avulla. Ammatillisen huippuosaamisen käsite ei kuitenkaan ole vakiintunut ammatillisten opettajaopiskelijoiden käyttöön arjen tasolla ja se koetaan ylipäätänsä epäselväksi käsitteeksi. Sen sijaan lahjakkuus ja lahjakkaiden huomioon ottaminen opetuksessa nähdään vaikuttavana ja merkittävänä tekijänä sekä yksilön itsensä että yhteiskunnan näkökulmasta. Ammatillisten opettajaopiskelijoiden mukaan lahjakkaiden opetuksessa on viime kädessä kyse yksilön tarpeisiin vastaamisesta opetustilanteissa.
Asiasanat:Lahjakkaat opiskelijat, lahjakkaiden opetus, ammatillinen huippuosaaminen, ammattitaitokilpailut, ammatillinen opettajuus
Laadullisen tutkimuksen metodologisena lähtökohtana toimii fenomenografia. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna ja siinä haastateltiin kuutta ammatillista opettajaopiskelijaa huippuosaamiseen suuntautuvasta opettajankoulutusryhmästä. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen perusteella ammatilliset opettajaopiskelijat pitävät lahjakkaiden opetusta hyvin positiivisena asiana. Lahjakkaat opiskelijat, aivan kuten kaikki muutkin opiskelijat, tarvitsevat oman osaamisensa ja tarpeidensa puitteissa olevaa huomioon ottamista ja opetusta. Ammatilliset opettajaopiskelijat tunnistavat lahjakkaan muiden opiskelijoiden keskuudesta helposti, mutta resurssien puute ja suomalaisen koulutusjärjestelmän painotus heikompien opetukseen asettavat rajoituksia käytännön toteutukselle. Kuitenkin opettajaopiskelijat pystyvät oman asenteensa ja opetuksen muokkaamisen avulla ottamaan lahjakkaan opetuksessaan huomioon. Tällaisia keskeisimpiä menetelmiä ovat työssäoppimisen laajentaminen ja mukauttaminen sekä erilaiset ryhmäjaot ja tehtävien muuntaminen lahjakkaille sopiviksi. Käsitykset ammatillisesta huippuosaamisesta jakavat mielipiteitä ammatillisten opettajaopiskelijoiden kesken. Ammatillinen huippuosaaminen nähdään liian kapea-alaisen taidon korostamisena. Sen sijaan ammattitaitokilpailut nähdään pääasiassa positiivisena asiana, mutta ajautumista liialliseen kilpailun korostamiseen pidetään huolestuttavana.Asiasanat:Lahjakkaat opiskelijat, lahjakkaiden opetus, ammatillinen huippuosaaminen, ammattitaitokilpailut, ammatillinen opettajuus
Tulokset osoittavat, että ajatukset lahjakkuudesta ja lahjakkaiden erityisopetuksesta eriarvoisuuden tuottajina ovat väistymässä ja tilalle on tullut erityisopetukseen suuntautuva ajattelutapa, jossa korostetaan opiskelijan maksimaalisen potentiaalin hyödyntämistä opetuksen avulla. Ammatillisen huippuosaamisen käsite ei kuitenkaan ole vakiintunut ammatillisten opettajaopiskelijoiden käyttöön arjen tasolla ja se koetaan ylipäätänsä epäselväksi käsitteeksi. Sen sijaan lahjakkuus ja lahjakkaiden huomioon ottaminen opetuksessa nähdään vaikuttavana ja merkittävänä tekijänä sekä yksilön itsensä että yhteiskunnan näkökulmasta. Ammatillisten opettajaopiskelijoiden mukaan lahjakkaiden opetuksessa on viime kädessä kyse yksilön tarpeisiin vastaamisesta opetustilanteissa.
Asiasanat:Lahjakkaat opiskelijat, lahjakkaiden opetus, ammatillinen huippuosaaminen, ammattitaitokilpailut, ammatillinen opettajuus