Ääniterapian tehostaminen: ääniharjoitukset osaksi naisluokanopettajien arkea
SIIKANEN, ANNA (2012)
SIIKANEN, ANNA
2012
Logopedia - Logopedics
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-10-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22977
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22977
Tiivistelmä
Ääniongelmat ovat hyvin yleisiä opettajilla. Tyypillisiä opettajien kokemia äänioireita ovat äänen rasittuminen, väsyminen ja käheys, kurkun kuivuminen sekä palan tunne kurkussa. Ongelmat ovat lisääntyneet viimevuosien aikana esimerkiksi luokkakokojen ja taustamelun kasvun myötä. Opettaja, jolla on äänihäiriö, joutuu usein jäämään sairauslomalle ja ongelman pitkittyessä hän saattaa joutua vähentämään opetusta tai jäämään eläkkeelle. Tämä tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Nykykäytännön mukaan opettaja, jonka ääniongelmat ovat pitkittyneet, voi saada lyhyen ääniterapiajakson. Kuntoutusresurssit ovat kuitenkin niukat, joten tarvitaan mahdollisimmat tehokkaita kuntoutusmenetelmiä. Uutta näkökulmaa kuntoutukseen tuo carry over -menetelmä, joka korostaa kuntoutujan aktiivista roolia kuntoutusprosessissa. Carry over -menetelmä on eräänlainen lisä perinteiseen ääniterapiaan. Siinä korostetaan terapian alusta lähtien harjoitusten siirtämistä normaalielämään terapiatilan ulkopuolelle. Opettajilla tällä tarkoitetaan lähinnä opetustilannetta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perinteisen ja carry over -menetelmän toimivuutta ja vaikuttavuutta naisluokanopettajien äänihäiriöiden hoidossa. Ääniterapian vaikuttavuutta arvioitiin akustisten piirteiden ja kuulijaraadin arvion perusteella terapiajakson alussa ja lopussa. Lisäksi aineistona käytettiin tutkittavien äänipäiväkirjaan tekemiä merkintöjä.
Tämän tutkimuksen perusteella ei voida sanoa, että carry over -periaatteiden lisääminen ääniterapiaan tekisi kuntoutuksesta tehokkaampaa. Perkeptuaalisen arvion perusteella molempien ääniterapiaa saaneiden ryhmien äänenlaatu parani terapiajakson aikana, perinteisen ääniterapian ryhmässä jopa keskimääräisesti enemmän kuin carry over -ryhmässä. Kontrolliryhmässä muutosta äänenlaadussa ei havaittu. Myös luenta-aika piteni ääniterapiaa saaneiden ryhmissä, mikä saattaa viitata siihen, että ääniterapiaa saaneet oppivat hallitsemaan äänen käyttöään paremmin. Yksilötarkastelun perusteella voidaan todeta, että runsaalla harjoittelulla on positiivinen vaikutus äänenlaatuun ja harjoitusten siirtäminen arkitilanteisiin terapian alusta saakka motivoi opettajaa siirtämään harjoitteita työhönsä. Lisäksi tieto äänihygieniasta auttaa opettajaa vähentämään ääneen kohdistuvaa rasitusta työpäivän aikana.
Avainsanat: äänihäiriö, opettaja, ääniterapia, carry over
Tämän tutkimuksen perusteella ei voida sanoa, että carry over -periaatteiden lisääminen ääniterapiaan tekisi kuntoutuksesta tehokkaampaa. Perkeptuaalisen arvion perusteella molempien ääniterapiaa saaneiden ryhmien äänenlaatu parani terapiajakson aikana, perinteisen ääniterapian ryhmässä jopa keskimääräisesti enemmän kuin carry over -ryhmässä. Kontrolliryhmässä muutosta äänenlaadussa ei havaittu. Myös luenta-aika piteni ääniterapiaa saaneiden ryhmissä, mikä saattaa viitata siihen, että ääniterapiaa saaneet oppivat hallitsemaan äänen käyttöään paremmin. Yksilötarkastelun perusteella voidaan todeta, että runsaalla harjoittelulla on positiivinen vaikutus äänenlaatuun ja harjoitusten siirtäminen arkitilanteisiin terapian alusta saakka motivoi opettajaa siirtämään harjoitteita työhönsä. Lisäksi tieto äänihygieniasta auttaa opettajaa vähentämään ääneen kohdistuvaa rasitusta työpäivän aikana.
Avainsanat: äänihäiriö, opettaja, ääniterapia, carry over