Terveyskeskusvastaanotoilla hoidettavat terveysongelmat. Perusterveydenhuollon kansainvälinen luokitus (ICPC) potilaan terveysongelmien luokittelussa ja seurannassa.
SAVOLAINEN, TUIJA (2012)
SAVOLAINEN, TUIJA
2012
Kansanterveystiede - Public Health
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22736
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22736
Tiivistelmä
Terveyskeskuksissa hoidetaan huomattava osa väestön sairauksista ja vaivoista. Tässä tutkimuksessa selvitettiin terveyskeskusvastaanotoilla hoidettavien terveysongelmien jakaumaa ja vaihtelua. Kyseessä on deskriptiivinen, rekisteripohjainen usean tapauksen tapaustutkimus. Pääkysymyksen ohessa selvitettiin terveysongelmien luokittelussa käytetyn Perusterveydenhuollon kansainvälisen luokituksen (ICPC) käytön yleispiirteitä ja käytettyjen luokkien määrää suhteessa koko luokitukseen.
Aineiston muodostivat neljän Pirkanmaalla sijaitsevan terveyskeskuksen vastaanotto-käyntien yhteydessä vuonna 2008 tehdyt käyntisyymerkinnät ja potilastietojärjestelmistä paikallisesti poimitut tilastotiedot. Tulokset tukevat ja täydentävät aiempia terveyskeskusten toiminnan sisältöä ja terveyskeskusvastaanottojen tautikirjoa selvittäneiden tutkimusten tuloksia. Terveyskeskusten toiminnan sisällöissä on havaittavissa lukuisia samankaltaisuuksia. Toisaalta myös paikalliset, palveluiden järjestämistapaan ja työnjakoon liittyvät rakenteet ja ratkaisut näyttäytyvät tuloksissa.
ICPC:n käyttö mahdollistaa terveyskeskuksissa hoidettavien vaivojen ja sairauksien seurannan sekä terveyskeskusten toiminnan sisältöjen ja roolin tarkastelun palvelujärjestelmän kokonaisuudessa. Dokumentoinnin systemaattisuuteen ja kattavuuteen sekä tallennetun tiedon käytettävyyteen tulee kuitenkin kiinnittää nykyistä enemmän huomiota. Keskeisten potilastietojen monipuolinen käyttö sekä kliinisiin että strategisen suunnittelun, johdon ja tutkimuksen tarpeisiin parantanee jatkossa myös tiedon laatua. Käyntipohjaisen tiedonkeruun ja seurannan sijasta potilaan tiettyyn terveysongelmaan liittyvän hoidollisen kokonaisuuden ajallinen, episodipohjainen, tarkastelu voisi omalta osaltaan laajentaa dokumentoitavan tiedon käytettävyyttä.
Asiasanat: terveyskeskus; vastaanottokäynti; käynnin syy; terveysongelma; dokumentointi; luokittelu; ICPCYSA: terveyskeskukset; kysyntä; vastaanotto; tautiluokitukset
Aineiston muodostivat neljän Pirkanmaalla sijaitsevan terveyskeskuksen vastaanotto-käyntien yhteydessä vuonna 2008 tehdyt käyntisyymerkinnät ja potilastietojärjestelmistä paikallisesti poimitut tilastotiedot. Tulokset tukevat ja täydentävät aiempia terveyskeskusten toiminnan sisältöä ja terveyskeskusvastaanottojen tautikirjoa selvittäneiden tutkimusten tuloksia. Terveyskeskusten toiminnan sisällöissä on havaittavissa lukuisia samankaltaisuuksia. Toisaalta myös paikalliset, palveluiden järjestämistapaan ja työnjakoon liittyvät rakenteet ja ratkaisut näyttäytyvät tuloksissa.
ICPC:n käyttö mahdollistaa terveyskeskuksissa hoidettavien vaivojen ja sairauksien seurannan sekä terveyskeskusten toiminnan sisältöjen ja roolin tarkastelun palvelujärjestelmän kokonaisuudessa. Dokumentoinnin systemaattisuuteen ja kattavuuteen sekä tallennetun tiedon käytettävyyteen tulee kuitenkin kiinnittää nykyistä enemmän huomiota. Keskeisten potilastietojen monipuolinen käyttö sekä kliinisiin että strategisen suunnittelun, johdon ja tutkimuksen tarpeisiin parantanee jatkossa myös tiedon laatua. Käyntipohjaisen tiedonkeruun ja seurannan sijasta potilaan tiettyyn terveysongelmaan liittyvän hoidollisen kokonaisuuden ajallinen, episodipohjainen, tarkastelu voisi omalta osaltaan laajentaa dokumentoitavan tiedon käytettävyyttä.
Asiasanat: terveyskeskus; vastaanottokäynti; käynnin syy; terveysongelma; dokumentointi; luokittelu; ICPCYSA: terveyskeskukset; kysyntä; vastaanotto; tautiluokitukset