Matematiikan suullinen kielentäminen erityisopetuksessa
KRAMER, ANNE-MARI (2012)
KRAMER, ANNE-MARI
2012
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22583
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22583
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella matematiikan suullista kielentämistä erityisopetuksen näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin, matematiikan suullisen kielentämisen hyötyjä opettajan ja osa-aikaisessa matematiikan erityisopetuksessa käyvien oppilaiden näkökulmasta. Tutkimuksessa lisäksi tarkasteltiin millaisia laskustrategioita oppitunneilla löydettiin yhteen- ja vähennyslaskuihin matematiikan suullisen kielentämisen avulla.
Tutkimukseni on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaus- ja toimintatutkimus. Osallistuin itse toimintaan havainnoimalla ja opettamalla tutkimuskohteitani. Tutkimuskohteenani olivat kaksi ensimmäisen luokan oppilasta, seitsemän toisen luokan oppilasta ja neljä neljännen luokan oppilasta eräästä eteläsuomalaisesta peruskoulusta. Heillä kaikilla on oppimisvaikeuksia erityisesti matematiikan peruslaskutaidoissa. Tutkimuksen aikana vahvistettiin oppilaiden matematiikan peruslaskutaitoja matematiikan suullisen kielentämisen avulla. Oppitunnit kuvattiin myöhempää tarkastelua varten ja kuvamateriaalin perusteella tunneilla tapahtuvat keskustelut litteroitiin. Keskustelujen analysoinnissa lähestymistapana käytettiin pragmaattista diskurssianalyysia.
Tutkimustuloksista ilmeni, että oppilas hyötyy matematiikan suullisesta kielentämisestä. Oppituntien aikana oppilaiden lukukäsite sekä käsitteellinen ymmärrys selkiintyi. Oppilaat oppivat myös ilmaisemaan paremmin ajatuksiaan matemaattisten käsitteiden avulla. Kun oppilas kielensi omaa vastaustaan, muut oppilaat saivat kuulla erilaisia laskustrategioita, joita he alkoivatkin käyttää itse laskiessaan laskuja.
Tutkimustuloksista selvisi myös, että opettaja saa hyödyllistä tietoa, kun oppilas kielentää laskuprosessiaan. Opettaja saa tietää onko oppilas ymmärtänyt aiheen ja jos aihe ei ole ymmärretty, opettaja pääsee korjaamaan mahdollisen ajatusvirheen. Oppilaiden kielentämisen avulla opettaja saa myös palautetta omasta opetuksestaan ja ideoita kehittää opetustaan selkeämmäksi, jotta kaikki oppilaat ymmärtävät opetettavan aiheen. Oppilailla oli monenlaisia omia laskustrategioita yhteen- ja vähennyslaskuihin. Tunneilla opetettiin oppilaille myös uusia strategiamalleja ja myös oppilaat kertoivat omia strategioitaan muille oppilaille. Näin ainakin yhteenlaskut lähtivät sujumaan kaikilla oppilailla erilaisten laskustrategioiden avulla.
Tutkimustulokseni eivät ole yleistettävissä, koska kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, mutta tulokset antavat kuitenkin suuntaa jatkotutkimuksille. Myös luokanopettajat ja erityisopettajat voivat soveltaa tutkimuksessani saatuja tuloksia omaan opetukseensa. Tutkimukseni osoitti, että matematiikan suullisen kielentämisen avulla erityisopettaja voi auttaa matemaattisista oppimisvaikeuksista kärsivää oppilasta hahmottamaan matemaattisia käsitteitä sekä oppimaan ja ymmärtämään matematiikkaa paremmin. Täten matematiikan suullisista kielentämistä kannattaa jatkossa soveltaa myös erityisopetuksessa.
Avainsanat: matematiikka, matemaattinen ajattelu, matematiikan suullinen kielentäminen, matemaattiset oppimisvaikeudet, erityisopetus
Tutkimukseni on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaus- ja toimintatutkimus. Osallistuin itse toimintaan havainnoimalla ja opettamalla tutkimuskohteitani. Tutkimuskohteenani olivat kaksi ensimmäisen luokan oppilasta, seitsemän toisen luokan oppilasta ja neljä neljännen luokan oppilasta eräästä eteläsuomalaisesta peruskoulusta. Heillä kaikilla on oppimisvaikeuksia erityisesti matematiikan peruslaskutaidoissa. Tutkimuksen aikana vahvistettiin oppilaiden matematiikan peruslaskutaitoja matematiikan suullisen kielentämisen avulla. Oppitunnit kuvattiin myöhempää tarkastelua varten ja kuvamateriaalin perusteella tunneilla tapahtuvat keskustelut litteroitiin. Keskustelujen analysoinnissa lähestymistapana käytettiin pragmaattista diskurssianalyysia.
Tutkimustuloksista ilmeni, että oppilas hyötyy matematiikan suullisesta kielentämisestä. Oppituntien aikana oppilaiden lukukäsite sekä käsitteellinen ymmärrys selkiintyi. Oppilaat oppivat myös ilmaisemaan paremmin ajatuksiaan matemaattisten käsitteiden avulla. Kun oppilas kielensi omaa vastaustaan, muut oppilaat saivat kuulla erilaisia laskustrategioita, joita he alkoivatkin käyttää itse laskiessaan laskuja.
Tutkimustuloksista selvisi myös, että opettaja saa hyödyllistä tietoa, kun oppilas kielentää laskuprosessiaan. Opettaja saa tietää onko oppilas ymmärtänyt aiheen ja jos aihe ei ole ymmärretty, opettaja pääsee korjaamaan mahdollisen ajatusvirheen. Oppilaiden kielentämisen avulla opettaja saa myös palautetta omasta opetuksestaan ja ideoita kehittää opetustaan selkeämmäksi, jotta kaikki oppilaat ymmärtävät opetettavan aiheen. Oppilailla oli monenlaisia omia laskustrategioita yhteen- ja vähennyslaskuihin. Tunneilla opetettiin oppilaille myös uusia strategiamalleja ja myös oppilaat kertoivat omia strategioitaan muille oppilaille. Näin ainakin yhteenlaskut lähtivät sujumaan kaikilla oppilailla erilaisten laskustrategioiden avulla.
Tutkimustulokseni eivät ole yleistettävissä, koska kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, mutta tulokset antavat kuitenkin suuntaa jatkotutkimuksille. Myös luokanopettajat ja erityisopettajat voivat soveltaa tutkimuksessani saatuja tuloksia omaan opetukseensa. Tutkimukseni osoitti, että matematiikan suullisen kielentämisen avulla erityisopettaja voi auttaa matemaattisista oppimisvaikeuksista kärsivää oppilasta hahmottamaan matemaattisia käsitteitä sekä oppimaan ja ymmärtämään matematiikkaa paremmin. Täten matematiikan suullisista kielentämistä kannattaa jatkossa soveltaa myös erityisopetuksessa.
Avainsanat: matematiikka, matemaattinen ajattelu, matematiikan suullinen kielentäminen, matemaattiset oppimisvaikeudet, erityisopetus