OPETUSSUUNNITELMAN KEHITTÄMINEN TIETOTEKNIIKAN INSINÖÖRIN KOULUTUKSESSA
SALONEN, JANNE (2012)
SALONEN, JANNE
2012
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-02-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22168
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22168
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana on pragmaattinen tiedon intressi osaamisperustaisesta opetussuunnitelmasta, ja Suomen tekemä päätös ratifioida eurooppalainen tutkintojen viitekehys (EQF), jossa tutkinnot on kuvattu osaamisperustaisina. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Metropolian tietotekniikan insinöörikoulutuksen osaamisperustaisen opetussuunnitelmatyön käytäntöjä ja teoreettisia lähtökohtia. Lisäksi tutkimuksessa keski-tyttiin insinöörikoulutuksen haasteisiin ja konkreettiseen opetussuunnitelmatyöhön Metropolia Ammattikorkeakoulussa tietotekniikan insinöörin koulutusohjelmassa.Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa on sovellettu toimintatutkimusta. Käytännössä Metropolian tietotekniikan insinöörikoulutuksen opettajat koottiin tiimeiksi, jotka toimintatutkimusta soveltamalla vastasivat osaamisperustaisen opetussuunnitelman käytännön toteutuksesta. Tutkija oli mukana tässä prosessissa yhtenä jäsenenä. Tapaustutkimus merkitsee rajoitusta muun muassa tulosten yleistettävyydessä ja siirrettävyydessä, koska siinä korostuu sen subjektiivisuus ja tutkijakeskeisyys. Näitä rajoituksia on argumentoitu omassa luvussaan. Tutkimuksen empiirinen aineisto pohjautuu kirjallisuuteen, Metropolian tietotekniikan insinöörikoulutuksen opetussuunnitelmaan, ja toimintatutkimuksen aikana tuotettuun tutkimusaineistoon sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön ylläpitämästä AMKOTA-tietokannasta saatavaan tilastoaineistoon. Näitä analysoitiin soveltamalla sisällönanalyysiä ja käsitetutkimusta. Osaamisperustainen opetussuunnitelma korostaa asiantuntijuuden ydintä eli kompetenssia. Suomalaisen tietotekniikan insinöörin opetussuunnitelmien tutkimus ja käsittely on verrattain suppeaa. Tämä tutkimus osaltaan korjaa tätä puutetta tarjoamalla erään mallin ja käytännön toteutuksen osaamisperustaisen opetussuunnitelman mallintamiseksi ja toteuttamiseksi ammattikorkeakoulujen tietotekniikan insinöörin koulutukseen. Tutkimus osallistuu samalla kotimaiseen keskusteluun insinöörikoulutuksen haasteista.
Asiasanat:opetussuunnitelma, ammattikorkeakoulu, osaamisperustaisuus, CDIO, tapaustutkimus
Asiasanat:opetussuunnitelma, ammattikorkeakoulu, osaamisperustaisuus, CDIO, tapaustutkimus