Immersion mittaaminen mobiilipelinkehityksen välineenä
HUHTALA, JOHANNA (2011)
HUHTALA, JOHANNA
2011
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-12-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22024
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22024
Tiivistelmä
Immersiolla tarkoitetaan vahvaa keskittymisen ja uppoutumisen kokemusta, jollaista koetaan erityisesti miellyttävinä ja nautinnollisina pidettyjen tehtävien yhteydessä. Tutkielman aiheena on immersion kokemus mobiilipelien pelaamisessa ja käyttökokemuksen osana. Tavoitteena on selvittää, onko aikaisemmassa tutkimuksessa esitetystä immersiota mittaavasta kyselylomakkeesta hyötyä erityisesti pelinkehityksen näkökulmasta.
Tutkielmassa kartoitetaan, mitä immersiosta on tähän mennessä kirjoitettu, miten sitä on tutkittu ja miten se liittyy osana pelikokemuksen kokonaisuuteen. Immersio on tutkimuskohteena kohtuullisen uusi, eikä immersiolle ja siihen liittyville osatekijöille ole vielä vakiintunut yhtenäisiä määritelmiä, eikä ilmiön kuvailu ole yksiselitteistä.
Tutkielman yhteydessä toteutettiin empiirinen tutkimus, jossa testattiin immersiokyselylomakkeen käyttöä mobiilipelien pelitestauksen osana. Tutkimukseen osallistui yhdeksän osallistujaa, jotka pelasivat mobiilipelejä Foozles ja Angry Birds. Foozlesista oli tutkimuksessa mukana kaksi eri kehitysversiota, joista aikaisempaa pelattiin ensimmäisellä testikierroksella. Toisella testikierroksella pelattiin Foozlesin seuraavaa kehitysversiota ja Angry Birdsiä. Pelaamisen päätyttyä osallistujat täyttivät immersiota kartoittavan kyselylomakkeen. Tutkimuksessa käytettiin tiedonkeruumenetelminä kahta erilaista kyselylomaketta, videointia ja tarkkailua, peleistä kerättiin lokitietoa, ja toisen testikierroksen päätteeksi pelaajia haastateltiin lyhyesti kokemuksistaan. Tuloksia analysoitaessa pääasiallisena lähteenä käytettiin immersiolomakkeen aineistoa.
Aineiston perusteella näyttää siltä, että immersiolomake ei ole riittävän herkkä mittaamaan eroja keskenään näin samankaltaisten pelien tai saman pelin eri versioiden immersiokokemuksessa, eikä immersiolomake tällä tavalla käytettynä ole pelinkehityksen kannalta kovin hyödyllinen.
Tutkielmassa pohditaan myös mobiilipelien, satunnaispelaamisen ja immersion yhteyttä. Tehdyn tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että satunnaiseen pelaamiseen soveltuvien mobiilipelien pelaamisen yhteydessä voidaan kokea immersiota.
Asiasanat:immersio, mobiilipelit, pelaaminen, satunnaispelaaminen
Tutkielmassa kartoitetaan, mitä immersiosta on tähän mennessä kirjoitettu, miten sitä on tutkittu ja miten se liittyy osana pelikokemuksen kokonaisuuteen. Immersio on tutkimuskohteena kohtuullisen uusi, eikä immersiolle ja siihen liittyville osatekijöille ole vielä vakiintunut yhtenäisiä määritelmiä, eikä ilmiön kuvailu ole yksiselitteistä.
Tutkielman yhteydessä toteutettiin empiirinen tutkimus, jossa testattiin immersiokyselylomakkeen käyttöä mobiilipelien pelitestauksen osana. Tutkimukseen osallistui yhdeksän osallistujaa, jotka pelasivat mobiilipelejä Foozles ja Angry Birds. Foozlesista oli tutkimuksessa mukana kaksi eri kehitysversiota, joista aikaisempaa pelattiin ensimmäisellä testikierroksella. Toisella testikierroksella pelattiin Foozlesin seuraavaa kehitysversiota ja Angry Birdsiä. Pelaamisen päätyttyä osallistujat täyttivät immersiota kartoittavan kyselylomakkeen. Tutkimuksessa käytettiin tiedonkeruumenetelminä kahta erilaista kyselylomaketta, videointia ja tarkkailua, peleistä kerättiin lokitietoa, ja toisen testikierroksen päätteeksi pelaajia haastateltiin lyhyesti kokemuksistaan. Tuloksia analysoitaessa pääasiallisena lähteenä käytettiin immersiolomakkeen aineistoa.
Aineiston perusteella näyttää siltä, että immersiolomake ei ole riittävän herkkä mittaamaan eroja keskenään näin samankaltaisten pelien tai saman pelin eri versioiden immersiokokemuksessa, eikä immersiolomake tällä tavalla käytettynä ole pelinkehityksen kannalta kovin hyödyllinen.
Tutkielmassa pohditaan myös mobiilipelien, satunnaispelaamisen ja immersion yhteyttä. Tehdyn tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että satunnaiseen pelaamiseen soveltuvien mobiilipelien pelaamisen yhteydessä voidaan kokea immersiota.
Asiasanat:immersio, mobiilipelit, pelaaminen, satunnaispelaaminen