Kansainvälistymisen vaikutukset hybridiorganisaation talouteen ja niistä viestiminen tärkeimmille sidosryhmille. Case: LSO Osuuskunta/HKScan Oyj
IKÄHEIMO, SANJA (2011)
IKÄHEIMO, SANJA
2011
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-12-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21956
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21956
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee HKScan Oyj:n ja sen pääomistajan LSO Osuuskunnan laajentumista Ruotsiin vuosina 2006–2007. Tällöin HK Ruokatalo Group Oyj osti Ruotsin suurimman liha-alan yrityksen Swedish Meatsin liiketoiminnan, joka yhtiöitettiin yrityskauppaa varten Scan AB:ksi. Yrityskaupan myötä HKScan-konsernin koko kaksinkertaistui. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten laajentuminen Ruotsiin vaikutti LSO Osuuskunnan ja HKScan-konsernin muodostaman hybridiorganisaation taloudelliseen tilaan, miten tästä viestittiin hybridin tärkeimmille sidosryhmille ja miten laajentumista käsiteltiin kirjoitetussa mediassa.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä esitetään aluksi sekä osuustoiminnan että hybridiorganisaation toimintaperiaatteita. Tämän jälkeen tutkimuskohdetta lähestytään sidosryhmäteorian, agenttiteorian ja stewardship-teorian avulla. HKScan Oyj:n osakkeenomistajat ja LSO osuuskunnan tuottaja-omistajajäsenet nähdään tutkielmassa yhtenä hybridiorganisaation tärkeimmistä sidosryhmistä. Agenttiteorian mukaisesti heitä käsitellään tutkielmassa myös päämiehinä, jotka ovat valtuuttaneet hybridiorganisaation johdon toimimaan puolestaan. Teoreettisen viitekehyksen lopuksi tutkielmassa esitetään myös talousviestinnän keskeisimpiä asioita.
Tutkielman empiirinen aineisto koostuu sekä LSO Osuuskunnan että HKScan Oyj:n vuosikertomuksista vuosilta 2000–2010, Scan AB:n hankintaan liittyvistä artikkeleista, HKScan Oyj:n julkaisemista pörssitiedotteista vuosina 2000–2010 sekä kolmesta haastattelusta. Aineiston avulla saadaan selville, että 2000-luvun alkupuolella HKScanista (silloisesta HK Ruokatalo Groupista) oli saatu kehitettyä vakavarainen, kannattava ja vähitellen kansainvälistymisen ja kotimaisten yritysostojen kautta kasvava konserni. Scan AB:n hankinnan myötä konsernin kannattavuus ja vakavaraisuus laskivat, mutta osingonjako pystyttiin pitämään tasaisena, eikä emo-osuuskunnan talous juuri kärsinyt.
HKScan Oyj:n pörssitiedottaminen liittyen Scan AB:n hankintaan ja sen toimintojen kehittymiseen vuosina 2007–2010 oli aktiivista ja yhdenmukaista. Viestinnässä korostuivat konsernin pyrkimykset nostaa Ruotsin toimintojen kannattavuutta ja vahva usko yhtiön toimintaan sekä siihen, että tavoitteisiin on määrätietoisen työn kautta mahdollista päästä. Mediassa laajentumista käsiteltiin pitkälti pörssitiedotteiden kautta, mutta niissä esitettiin myös kommentointia laajentumisen tärkeyteen ja kannattavuuteen liittyen.
Asiasanat:hybridiorganisaatio, kansainvälistyminen, sidosryhmät, osuuskunnat, talousviestintä
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä esitetään aluksi sekä osuustoiminnan että hybridiorganisaation toimintaperiaatteita. Tämän jälkeen tutkimuskohdetta lähestytään sidosryhmäteorian, agenttiteorian ja stewardship-teorian avulla. HKScan Oyj:n osakkeenomistajat ja LSO osuuskunnan tuottaja-omistajajäsenet nähdään tutkielmassa yhtenä hybridiorganisaation tärkeimmistä sidosryhmistä. Agenttiteorian mukaisesti heitä käsitellään tutkielmassa myös päämiehinä, jotka ovat valtuuttaneet hybridiorganisaation johdon toimimaan puolestaan. Teoreettisen viitekehyksen lopuksi tutkielmassa esitetään myös talousviestinnän keskeisimpiä asioita.
Tutkielman empiirinen aineisto koostuu sekä LSO Osuuskunnan että HKScan Oyj:n vuosikertomuksista vuosilta 2000–2010, Scan AB:n hankintaan liittyvistä artikkeleista, HKScan Oyj:n julkaisemista pörssitiedotteista vuosina 2000–2010 sekä kolmesta haastattelusta. Aineiston avulla saadaan selville, että 2000-luvun alkupuolella HKScanista (silloisesta HK Ruokatalo Groupista) oli saatu kehitettyä vakavarainen, kannattava ja vähitellen kansainvälistymisen ja kotimaisten yritysostojen kautta kasvava konserni. Scan AB:n hankinnan myötä konsernin kannattavuus ja vakavaraisuus laskivat, mutta osingonjako pystyttiin pitämään tasaisena, eikä emo-osuuskunnan talous juuri kärsinyt.
HKScan Oyj:n pörssitiedottaminen liittyen Scan AB:n hankintaan ja sen toimintojen kehittymiseen vuosina 2007–2010 oli aktiivista ja yhdenmukaista. Viestinnässä korostuivat konsernin pyrkimykset nostaa Ruotsin toimintojen kannattavuutta ja vahva usko yhtiön toimintaan sekä siihen, että tavoitteisiin on määrätietoisen työn kautta mahdollista päästä. Mediassa laajentumista käsiteltiin pitkälti pörssitiedotteiden kautta, mutta niissä esitettiin myös kommentointia laajentumisen tärkeyteen ja kannattavuuteen liittyen.
Asiasanat:hybridiorganisaatio, kansainvälistyminen, sidosryhmät, osuuskunnat, talousviestintä