"Onhan tää ainaista semmoista kehittymistä." Tutkimus luokanopettajan ammatillisesta kehittymisestä
NURMINEN, MIRJA (2011)
NURMINEN, MIRJA
2011
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-11-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21935
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21935
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajan ammatillista kehittymistä opiskeluajoista viimeisiin työvuosiin asti. Ammatillisen kehityksen päämäärän ymmärtämiseksi tutkimuksessa selvitettiin, millainen on asiantunteva luokanopettaja. Yksilökeskeisen kehittymisnäkökulman lisäksi tutkimuksessa huomioitiin myös opettajan kouluympäristöön läheisesti liittyvien sosiaalisten suhteiden merkitys ammatillisessa kehittymisessä.
Tutkimus toteutettiin narratiivisella otteella tutkien viiden luokanopettajan teemahaastattelujen tuottamia tarinoita sekä tutkijan omia, opetusharjoitteluihin liittyneitä kenttäpäiväkirjoja ja harjoitteluraportteja. Teemahaastatteluun osallistuneiden luokanopettajien työkokemus vaihteli yhdestä vuodesta neljäänkymmeneen vuoteen. Eripituisten urien tehneiden opettajien haastatteluista muodostui opettajuuden kasvutarina, jota peilattiin opiskelijoiden ja opettajien ammatillista kehittymistä koskeviin vaiheteorioihin. Tuloksena tutkimustiedon ja teorian yhdistämisestä muodostettiin käsitys asiantuntevasta luokanopettajasta, luokanopettajan ammatillisen kehittymisen vaiheista sekä siihen vaikuttavista ihmissuhteista. Tutkimuksen mukaan luokanopettajien asiantuntijuus, opettajuus koostuu erityisesti erinomaisista vuorovaikutus- ja kasvatustaidoista. Ammatillinen kehittyminen opettajuuteen voidaan tutkimuksen mukaan jakaa neljään eri vaiheeseen: aikaan opettajankoulutuslaitoksen opiskelijana, ensimmäisiin työvuosiin, luokanopettajana toimimisen vakiintumisvuosiin sekä seesteisiin, eläkettä edeltäviin työvuosiin. Opiskelija-aikaan liittyy vahvasti opettajaidentiteetin kehittyminen ja ensimmäisiin työvuosiin työuran alkuvaiheen haasteellisuus. Vakiintumisvuosia kuvaa työstä nauttiminen, mutta myös uudelleenarviointi. Eläkeikää edeltävät vuodet sisältävät seesteisyyden ja taaksepäin katsomisen myötä omasta urasta muodostuvan kuvan. Kehitykseen liittyviä tärkeitä vaikuttajia ovat uran alussa mentorina olleet opettajat ja vertaistukena toimivat kollegat. Näiden lisäksi myös rehtorilla, oppilailla ja oppilaiden vanhemmilla on merkitystä opettajan ammatillisessa kasvussa.
Tutkimus luo karkean yleiskuvan luokanopettajan ammatillisesta kehittymisestä. Kehitystä tarkastellessa on tärkeintä ymmärtää, että opettajien asiantuntijuus, opettajuus kasvaa vähitellen vuosien myötä viimeisiin työvuosiin asti. Kasvu on vahvasti sidoksissa yksilön omaan, yksilölliseen kasvuun, mutta myös sosiaaliseen toimintaa muiden kanssa. Tutkimus luo pienimuotoisen kuvan luokanopettajan kasvutarinasta opettajuuteen. Esitettyä kuvausta ei voi yleistää koskemaan kaikkia luokanopettajia, vaan sitä voivat hyödyntää esimerkiksi luokanopettajan urasta kiinnostuneet nuoret tai alalla opiskelevat. Tutkimuksen avulla lukija pystyy muodostamaan kuvan luokanopettajan ammatilliseen kehitykseen liittyvistä elämänvaiheista ja tärkeistä kanssakulkijoista. Näin muodostunutta tarinaa lukija voi peilata omiin odotuksiinsa ja ajatuksiinsa opettajuudesta.
Asiasanat:luokanopettajat, ammatillinen kehitys, opettajuus, asiantuntijuus
Tutkimus toteutettiin narratiivisella otteella tutkien viiden luokanopettajan teemahaastattelujen tuottamia tarinoita sekä tutkijan omia, opetusharjoitteluihin liittyneitä kenttäpäiväkirjoja ja harjoitteluraportteja. Teemahaastatteluun osallistuneiden luokanopettajien työkokemus vaihteli yhdestä vuodesta neljäänkymmeneen vuoteen. Eripituisten urien tehneiden opettajien haastatteluista muodostui opettajuuden kasvutarina, jota peilattiin opiskelijoiden ja opettajien ammatillista kehittymistä koskeviin vaiheteorioihin. Tuloksena tutkimustiedon ja teorian yhdistämisestä muodostettiin käsitys asiantuntevasta luokanopettajasta, luokanopettajan ammatillisen kehittymisen vaiheista sekä siihen vaikuttavista ihmissuhteista. Tutkimuksen mukaan luokanopettajien asiantuntijuus, opettajuus koostuu erityisesti erinomaisista vuorovaikutus- ja kasvatustaidoista. Ammatillinen kehittyminen opettajuuteen voidaan tutkimuksen mukaan jakaa neljään eri vaiheeseen: aikaan opettajankoulutuslaitoksen opiskelijana, ensimmäisiin työvuosiin, luokanopettajana toimimisen vakiintumisvuosiin sekä seesteisiin, eläkettä edeltäviin työvuosiin. Opiskelija-aikaan liittyy vahvasti opettajaidentiteetin kehittyminen ja ensimmäisiin työvuosiin työuran alkuvaiheen haasteellisuus. Vakiintumisvuosia kuvaa työstä nauttiminen, mutta myös uudelleenarviointi. Eläkeikää edeltävät vuodet sisältävät seesteisyyden ja taaksepäin katsomisen myötä omasta urasta muodostuvan kuvan. Kehitykseen liittyviä tärkeitä vaikuttajia ovat uran alussa mentorina olleet opettajat ja vertaistukena toimivat kollegat. Näiden lisäksi myös rehtorilla, oppilailla ja oppilaiden vanhemmilla on merkitystä opettajan ammatillisessa kasvussa.
Tutkimus luo karkean yleiskuvan luokanopettajan ammatillisesta kehittymisestä. Kehitystä tarkastellessa on tärkeintä ymmärtää, että opettajien asiantuntijuus, opettajuus kasvaa vähitellen vuosien myötä viimeisiin työvuosiin asti. Kasvu on vahvasti sidoksissa yksilön omaan, yksilölliseen kasvuun, mutta myös sosiaaliseen toimintaa muiden kanssa. Tutkimus luo pienimuotoisen kuvan luokanopettajan kasvutarinasta opettajuuteen. Esitettyä kuvausta ei voi yleistää koskemaan kaikkia luokanopettajia, vaan sitä voivat hyödyntää esimerkiksi luokanopettajan urasta kiinnostuneet nuoret tai alalla opiskelevat. Tutkimuksen avulla lukija pystyy muodostamaan kuvan luokanopettajan ammatilliseen kehitykseen liittyvistä elämänvaiheista ja tärkeistä kanssakulkijoista. Näin muodostunutta tarinaa lukija voi peilata omiin odotuksiinsa ja ajatuksiinsa opettajuudesta.
Asiasanat:luokanopettajat, ammatillinen kehitys, opettajuus, asiantuntijuus