Oppimista tukevat käytännöt ja vertaisarvioinnin toimivuus lastentautien kliinisellä kurssilla
RINTALA, EEVA-KAISA; TOIVO, KERTTU (2011)
RINTALA, EEVA-KAISA
TOIVO, KERTTU
2011
Lääketiede - Medicine
Lääketieteen yksikkö - School of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21640
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21640
Tiivistelmä
Johdanto: Tutkimuksen ensimmäisen osan tavoite oli saada tietoa opiskelijoiden ja opettajien mielipiteistä opetusta koskevista käytännöistä. Toisen osan tavoite oli selvittää vertaisarvioinnin luotettavuutta arviointimenetelmänä. Aineisto ja menetelmät: Tutkimuksen kohteena olivat Tampereen yliopiston lääketieteen laitoksen lastentautien kliinisen kurssin opiskelijat ja osittain myös opettajat. Tutkimuksen ensimmäinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena opiskelijoille ja opettajille. Toisessa osassa ulkopuoliset arvioijat arvioivat lastentautien kliinisen kurssin sisäänpääsytentin ja annettuja pisteitä verrattiin opiskelijatovereiden antamiin pisteisiin.
Tulokset: Sekä opiskelijat että opettajat olivat sitä mieltä, että opiskelijan tulisi valmistautua ryhmäopetukseen etukäteen. Molemmat olivat myös yksimielisiä siitä, että lääketieteen opetukseen osallistuminen tulisi varmistaa. Poissaolojen korvaamistavoissa esiintyi erimielisyyttä opiskelijoiden ja opettajien välillä. Ryhmien näkemykset erosivat toisistaan myös siinä, mikä olisi paras keino varmistaa oppiminen. Tutkimuksen mukaan vertaisarviointi on arviointimenetelmänä luotettava.
Pohdinta: Opiskelijat ovat motivoituneita lääketieteen opintoihin, ja he ymmärtävät, että lääkärin ammatin vaatimusten takia on tärkeää kontrolloida opetuksessa läsnäoloa ja oppimista. Kuitenkin kontrollointimenetelmän tulisi aiheuttaa mahdollisimman vähän ylimääräistä vaivaa opettajalle ja opiskelijalle. Poissaolojen korvaamisessa on pyrkimys tuottaa mahdollisimman vähän haittaa menossa oleville opinnoille. Vertaisarvioinnin luotettavuus puolustaa sen käyttöä erityisesti sisäänpääsytentissä. Vertaisarviointi on tehokas tapa oppia kurssin perustiedot, sillä ulkopuolisen tekemään arviointiin verrattuna oppimista tapahtuu tentin tekemisen ohella myös korjaamisprosessin aikana.
Avainsanat: ryhmäopetukseen valmistautuminen, poissaolot, läsnäolon varmistaminen, oppimisen varmistaminen, vertaisarviointi, propedeuttinen tentti
Tulokset: Sekä opiskelijat että opettajat olivat sitä mieltä, että opiskelijan tulisi valmistautua ryhmäopetukseen etukäteen. Molemmat olivat myös yksimielisiä siitä, että lääketieteen opetukseen osallistuminen tulisi varmistaa. Poissaolojen korvaamistavoissa esiintyi erimielisyyttä opiskelijoiden ja opettajien välillä. Ryhmien näkemykset erosivat toisistaan myös siinä, mikä olisi paras keino varmistaa oppiminen. Tutkimuksen mukaan vertaisarviointi on arviointimenetelmänä luotettava.
Pohdinta: Opiskelijat ovat motivoituneita lääketieteen opintoihin, ja he ymmärtävät, että lääkärin ammatin vaatimusten takia on tärkeää kontrolloida opetuksessa läsnäoloa ja oppimista. Kuitenkin kontrollointimenetelmän tulisi aiheuttaa mahdollisimman vähän ylimääräistä vaivaa opettajalle ja opiskelijalle. Poissaolojen korvaamisessa on pyrkimys tuottaa mahdollisimman vähän haittaa menossa oleville opinnoille. Vertaisarvioinnin luotettavuus puolustaa sen käyttöä erityisesti sisäänpääsytentissä. Vertaisarviointi on tehokas tapa oppia kurssin perustiedot, sillä ulkopuolisen tekemään arviointiin verrattuna oppimista tapahtuu tentin tekemisen ohella myös korjaamisprosessin aikana.
Avainsanat: ryhmäopetukseen valmistautuminen, poissaolot, läsnäolon varmistaminen, oppimisen varmistaminen, vertaisarviointi, propedeuttinen tentti