Kansainvälisen virtuaalisen oppimista tukevan aineiston hyödyntäminen ongelmalähtöisen oppimisen tukena lääketieteen alkuvaiheen opinnoissa
MÄKINEN, ARTTURI (2011)
MÄKINEN, ARTTURI
2011
Lääketiede - Medicine
Lääketieteen yksikkö - School of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-02-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21634
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21634
Tiivistelmä
Virtuaalisen aineiston jakamisen ajoittamista on tutkittu vähän. Tällä tutkimuksella pyrittiin selvittämään, miten virtuaalisen aineiston jakaminen ja tarjoaminen tulisi ajoittaa ongelmalähtöistä oppimista tukemaan. Tutkimukseen osallistui ensimmäisen vuoden lääketieteen opiskelijoita Hapen saanti-jaksolla vuosina 2007 ja 2008. Vuonna 2007 opiskelijoita oli 118 ja 100 vuonna 2008. Vuonna 2007 opiskelijoille tarjottiin sydän- ja verenkiertoelimistöä käsittelevä aineisto kerralla Moodle-oppimisympäristön avulla. Vuonna 2008 aineisto tarjottiin osissa. Molemmilta kursseilta tiedusteltiin jakson lopuksi kokemuksia ja mielipiteitä IVIMEDS-aineistosta kyselylomakkeella. Vuonna 2007 kahden tutorryhmän tutoreita kehotettiin painottamaan aineiston käyttämistä. Osaa opiskelijoista haastateltiin pienryhmissä vuonna 2007. Kyselylomakkeiden ja haastatteluiden tulokset taulukoitiin ja analysoitiin. Vuonna 2007 vastanneita oli 107 (90,7 %) ja 68 vuonna 2008 (68 %). Vuonna 2007 aineisto koettiin oppimisen kannalta hyödyllisemmäksi kuin vuonna 2008. Vaihtelevat käyttöliittymät osoittautuivat ongelmaksi. Tutkimuksen perusteella aineisto tulisi tarjota opiskelijoille kerralla ja opettaa aineiston käyttöä.
Avainsanat: sähköinen oppiminen, elinikäinen lääketieteen oppiminen, pienryhmähaastattelu
Avainsanat: sähköinen oppiminen, elinikäinen lääketieteen oppiminen, pienryhmähaastattelu