Akateeminen johtaminen pedagogisen johtajuuden ja henkilöjohtamisen näkökulmasta
HAARTE, ANNIKA (2011)
HAARTE, ANNIKA
2011
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21565
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21565
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan akateemista johtamista tiedekunta ja laitostasolla. Akateemista johtamista lähestytään pedagogisen johtajuuden ja henkilöjohtamisen näkökulmasta. Johtajuus on yleisesti tutkittu aihe, mutta akateemisessa ympäristössä sitä on tutkittu lähinnä kansainvälisissä yhteyksissä. Henkilöjohtaminen on olennainen osa akateemista johtamista, mutta pedagoginen johtaminen on vielä melko vieras käsite akateemisessa ympäristössä. Tutkimuksessa keskityttiin akateemiseen keskijohtoon Tampereen yliopistossa. Tampereen yliopiston organisaatiomuutos ja sen mukanaan tuomat muutokset johtamisjärjestelyissä tuovat myös esiin tarpeen johtajuuden tutkimiselle. Pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa yhteisöllistä ja kehittävää otetta työskentelyyn sekä työyhteisön hyvinvoinnista huolehtimista. Lisäksi pedagogista johtamista kuvaa tavoitteellisuus ja tulevaisuuteen katsominen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen kohteena olivat Tampereen yliopiston tiedekuntien, laitosten ja yksiköiden johtajat. Haastattelut toteutettiin ajankohtana, jolloin Tampereen yliopiston organisaatiomuutos oli vielä edessä, joten akateemiseen johtamiseen ja tuleviin yksikköihin liittyvät kysymykset olivat vielä epäselviä. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla teemoitellen ja tyypitellen aineistoa. Teemojen avulla on haluttu tuoda esiin johtamisessa esiintyviä asioita ja tyypittelyn avulla pyritty muodostamaan kuvaa pedagogisesta johtajuudesta akateemisessa ympäristössä.
Tutkimustuloksena aineistosta syntyi kuusi teemaa, jotka kuvastavat niin akateemista johtamistyötä kuin sen tuomia haasteita. Teemat ovat: johtamisen tehtäväkenttä, työn merkitys ja kuvaukset, johtaminen ja laitoksen toimintakulttuuri, pedagoginen johtaminen, työn haasteellisuus yleisesti, pedagogiseen ja henkilöjohtamiseen liittyvät haasteet. Tyypittelyn pohjalta muotoutui kaksi tyyppikuvausta, jotka ovat pedagoginen johtaja ja perinteinen johtaja.
Pedagogisen johtajuuden toteuttaminen yliopistoyhteisössä on melko haasteellista, sillä nykyinen korkeakoulujen johtamisjärjestelmä ei välttämättä tue pedagogista ajattelua johtamisen osana. Työn määräaikaisuus ja kolmivuotiskausi asettavat haasteita yhteisön kehittämiselle ja yhteisöllisyyden kulttuurin muodostamiselle.
Asiasanat: akateeminen johtaminen, pedagoginen johtajuus, henkilöjohtaminen, teemahaastattelu.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen kohteena olivat Tampereen yliopiston tiedekuntien, laitosten ja yksiköiden johtajat. Haastattelut toteutettiin ajankohtana, jolloin Tampereen yliopiston organisaatiomuutos oli vielä edessä, joten akateemiseen johtamiseen ja tuleviin yksikköihin liittyvät kysymykset olivat vielä epäselviä. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla teemoitellen ja tyypitellen aineistoa. Teemojen avulla on haluttu tuoda esiin johtamisessa esiintyviä asioita ja tyypittelyn avulla pyritty muodostamaan kuvaa pedagogisesta johtajuudesta akateemisessa ympäristössä.
Tutkimustuloksena aineistosta syntyi kuusi teemaa, jotka kuvastavat niin akateemista johtamistyötä kuin sen tuomia haasteita. Teemat ovat: johtamisen tehtäväkenttä, työn merkitys ja kuvaukset, johtaminen ja laitoksen toimintakulttuuri, pedagoginen johtaminen, työn haasteellisuus yleisesti, pedagogiseen ja henkilöjohtamiseen liittyvät haasteet. Tyypittelyn pohjalta muotoutui kaksi tyyppikuvausta, jotka ovat pedagoginen johtaja ja perinteinen johtaja.
Pedagogisen johtajuuden toteuttaminen yliopistoyhteisössä on melko haasteellista, sillä nykyinen korkeakoulujen johtamisjärjestelmä ei välttämättä tue pedagogista ajattelua johtamisen osana. Työn määräaikaisuus ja kolmivuotiskausi asettavat haasteita yhteisön kehittämiselle ja yhteisöllisyyden kulttuurin muodostamiselle.
Asiasanat: akateeminen johtaminen, pedagoginen johtajuus, henkilöjohtaminen, teemahaastattelu.