KOULULUOKKIEN ÄÄNIERGONOMIARISKIT JA NIIDEN YHTEYS OPETTAJIEN ÄÄNIOIREISIIN JA PUHEÄÄNEN AKUSTISTEN PARAMETRIEN TYÖPÄIVÄNAIKAISIIN MUUTOKSIIN
HAKALA, SUVI (2011)
HAKALA, SUVI
2011
Logopedia - Logopedics
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21462
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21462
Tiivistelmä
Äänihäiriöt ovat opettajien ammattikunnassa erittäin yleisiä, ja syyt niihin löytyvät yleensä työpaikalta. Työpaikkojen ääniergonomisten olojen kartoittamiseen ei kuitenkaan ole aikaisemmin ollut olemassa vakiintuneita käytäntöjä. Vuonna 2009 Eeva Sala ym. julkaisivat Ääniergonomian Kartoitusoppaan, jonka avulla työympäristön ääniergonomiset tekijät voidaan järjestelmällisesti yksilöidä, havainnoida, mitata ja kirjata.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä ensimmäistä kertaa tietoa koululuokkien ääniergonomisista riskitekijöistä kartoitusoppaan avulla ja selvittää, onko löydetyillä puutteilla yhteyttä opettajien kokemiin äänioireisiin tai äänen akustisten parametrien (F0, SL, alfaratio) työpäivänaikaisiin muutoksiin. Tutkimukseen osallistui kymmenen opettajaa (9 naista, 1 mies) kolmesta eri koulusta Pirkanmaan alueelta.
Kaikista kouluista löydettiin ääniergonomisia riskitekijöitä. Yleisimpiä ongelmia olivat runsas puhuminen voimistetulla äänellä, tunkkainen sisäilma sekä melu. Ääniergonomisten riskitekijöiden määrällä oli myös yhteys opettajien äänioireiden esiintyvyyteen. F0 ja alfaratioarvo nousivat kaikilla opettajilla työpäivän aikana.
Ääniergonomian kartoitus on nopea menetelmä, joka antaa paljon tietoa työpaikan ääniergonomisista oloista sekä tutkijalle että tutkittavalle. Kartoitusoppaan avulla työterveyshuollon on helppo vakiinnuttaa ääniergonomian arviointi osaksi toimintaansa. Parempi ääniergonomia auttaa äänihäiriöiden hoidossa ja helpottaa äänihäiriöiden ennaltaehkäisyä.
Avainsanat: Äänihäiriö, ääniergonomia, äänen akustiset parametrit
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä ensimmäistä kertaa tietoa koululuokkien ääniergonomisista riskitekijöistä kartoitusoppaan avulla ja selvittää, onko löydetyillä puutteilla yhteyttä opettajien kokemiin äänioireisiin tai äänen akustisten parametrien (F0, SL, alfaratio) työpäivänaikaisiin muutoksiin. Tutkimukseen osallistui kymmenen opettajaa (9 naista, 1 mies) kolmesta eri koulusta Pirkanmaan alueelta.
Kaikista kouluista löydettiin ääniergonomisia riskitekijöitä. Yleisimpiä ongelmia olivat runsas puhuminen voimistetulla äänellä, tunkkainen sisäilma sekä melu. Ääniergonomisten riskitekijöiden määrällä oli myös yhteys opettajien äänioireiden esiintyvyyteen. F0 ja alfaratioarvo nousivat kaikilla opettajilla työpäivän aikana.
Ääniergonomian kartoitus on nopea menetelmä, joka antaa paljon tietoa työpaikan ääniergonomisista oloista sekä tutkijalle että tutkittavalle. Kartoitusoppaan avulla työterveyshuollon on helppo vakiinnuttaa ääniergonomian arviointi osaksi toimintaansa. Parempi ääniergonomia auttaa äänihäiriöiden hoidossa ja helpottaa äänihäiriöiden ennaltaehkäisyä.
Avainsanat: Äänihäiriö, ääniergonomia, äänen akustiset parametrit