Ristiinpuetut. Drag king -Jeesus ja muita pervoja Jeesus-esityksiä
ITKONEN, ELISA (2011)
ITKONEN, ELISA
2011
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21417
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21417
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkastelee Jeesus-hahmon kuvauksia queer-katseella. Jeesus-hahmolla tarkoitan Jeesusta tekstuaalisena hahmona, kulttuurisena tuotteena ja teatterillisena roolihahmona. Tarkastelen hahmoa lähtökohtaisesti heteronormatiivisen maskuliinisuuden esityksenä, jota aineistoni esitykset kuitenkin rikkovat ja toistavat toisin. Tutkielmani keskittyy Kristiina Puukon drag king –esitykseen Personal Jesus (2010). Peilaan esitystä elokuviin The Last Temptation of Christ (1988) ja The Passion of Christ (2004), valokuvanäyttelyyn Ecce Homo (1998) sekä Helsingin kaupunkiesitykseen Via Crucis (2010). Analyysini teoreettisena pohjana ovat kriittiset (feministiset) sukupuoliteoriat ja queer-teoriat. Tutkielmani voi nähdä kiinnittyvän myös kriittisen miestutkimukseen. Lähtökohtinani ovat Judith Butlerin lanseeraama käsite sukupuolen performatiivisuudesta ja Judith Halberstamin painotus maskuliinisuudesta sukupuolikategorioita ylittävänä määreenä. Queer-tutkimuksen tavoitteita mukaillen pyrin paljastamaan pervoja paikkoja myös heteroseksuaalisen valtakulttuurin sisällä.
Tutkielmani esittelee lyhyesti myös drag king – ja burleskitaiteiden sekä tankotanssin historiaa ja nykytilannetta lähinnä Suomessa. Tarkastelen drag king –taidetta viihteellisenä, mutta sukupuolikategorioita rikkovana, kriittisenä taidemuotona. Drag king –taide korostuu Personal Jesus –esityksen analyysissä, jossa sivuan esimerkiksi sitä, kuinka drag king –hahmo konkreettisesti tuotetaan näyttämölle. Väitän, että drag king –esityksen lisäksi myös muissa aineistoni Jeesus-esityksissä puku on tärkeä osa hahmoa. Risti, joka levittäytyy Jeesus-hahmon selän takana, korvaa kuitenkin tarvittaessa kaikki muut tunnetut Jeesuksen ulkoiset merkit. Tavalla tai toisella kaikkien käsittelemieni esitysten Jeesukset ovatkin ristiinpuettuja.
Asiasanat:Jeesus-hahmo, sukupuoli, queer, drag king, maskuliisuus, ristiinpukeutuminen
Tutkielmani esittelee lyhyesti myös drag king – ja burleskitaiteiden sekä tankotanssin historiaa ja nykytilannetta lähinnä Suomessa. Tarkastelen drag king –taidetta viihteellisenä, mutta sukupuolikategorioita rikkovana, kriittisenä taidemuotona. Drag king –taide korostuu Personal Jesus –esityksen analyysissä, jossa sivuan esimerkiksi sitä, kuinka drag king –hahmo konkreettisesti tuotetaan näyttämölle. Väitän, että drag king –esityksen lisäksi myös muissa aineistoni Jeesus-esityksissä puku on tärkeä osa hahmoa. Risti, joka levittäytyy Jeesus-hahmon selän takana, korvaa kuitenkin tarvittaessa kaikki muut tunnetut Jeesuksen ulkoiset merkit. Tavalla tai toisella kaikkien käsittelemieni esitysten Jeesukset ovatkin ristiinpuettuja.
Asiasanat:Jeesus-hahmo, sukupuoli, queer, drag king, maskuliisuus, ristiinpukeutuminen