Julkisen organisaation maine ja sen merkitys sidosryhmäsuhteissa / Työsuojelupiirien mainetutkimus
INKINEN, RIINA (2011)
INKINEN, RIINA
2011
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-04-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21304
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21304
Tiivistelmä
Tutkielmassa käsitellään kansalaisen ja hallinnon suhdetta, maineen ja sidosryhmän käsitettä ja sitä, miten nämä liittyvät toisiinsa julkisessa organisaatiossa. Suhdetta käsitellään kansalaisen ja tarkemmin sidosryhmien näkökulmasta Aiheen tutkiminen on ollut monitieteistä ja hajautunutta ja tässä tutkimuksessa selvennetään aihetta ennen kaikkea julkisten organisaatioiden kannalta. Julkisissa organisaatioissa on alettu miettiä keitä varten ne ovat olemassa ja tätä kautta ovat sidosryhmä- ja suhdekäsitteet tulleet osaksi suomalaista julkista sektoria. Tutkimuksessa kuvataan hallinnon ja kansalaisen välistä suhdetta ja käsitellään maineen ja sidosryhmien käsitteitä.
Empiirisessä osiossa tutkitaan työsuojelupiirien mainetta sidosryhmien näkökulmasta tarkoitusta varten luodulla mainemittarilla. Tutkimus suoritettiin lähettämällä kyselylomake sidosryhmien valituille edustajille. Tutkimukseni päätehtävänä on selvittää miten työsuojelupiirien sidosryhmät kokevat organisaatioiden toiminnan ja millainen maine niistä on muodostunut sidosryhmille. Tutkimus selvittää, miten sidosryhmät arvioivat piirien suoriutumista maineen eri ulottuvuuksilla. Näitä ulottuvuuksia ovat Viranomainen, Arvostettu, Luotettu, Palveleva sekä Tehokas.
Työsuojelupiirien tutkimuksessa ilmeni, että kaikkia työsuojelupiirejä pidettiin luotettavina, hyödyllisinä ja asiantuntevina, mutta myös vanhanaikaisina ja byrokraattisina organisaatioina. Tutkimus havaitsi joitakin eroavaisuuksia edelliseen mainemittaukseen verrattuna. Osa piireistä oli parantanut mainettaan, osalla se oli huonontunut ja suurimmalla osalla tulokset olivat suunnilleen aiempia vastaavat. Tulosten pohjalta piirit voivat kehittää omaa toimintaansa ja mainettaan sidosryhmiä tyydyttävämpään suuntaan. Alalle tulleen uuden organisaatiorakenteen myötä tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia sen vaikutuksia maineeseen ja toimintaan.
Tulevaisuudessa tutkimuksen tärkein näkökulma on harkita tarpeellisia ja mahdollisia askeleita kohti asianmukaisten tutkimustulosten käytännöllistä soveltamista. On selvää, että sidosryhmäajattelu on tullut osaksi julkisia organisaatioita ja, että myös näissä organisaatioissa maineen tutkiminen ja hallinta on oleellinen osa organisaatioiden toiminnan ja tasa-arvoisuuden kehittämistä. Maineen mittaaminen auttaa organisaatioita kehittämään toimintaansa ja mahdollistaa toiminnan arvioinnin.
Avainsanat: maine, sidosryhmät, hallinnon ja kansalaisen kohtaaminen, julkinen organisaatio
Empiirisessä osiossa tutkitaan työsuojelupiirien mainetta sidosryhmien näkökulmasta tarkoitusta varten luodulla mainemittarilla. Tutkimus suoritettiin lähettämällä kyselylomake sidosryhmien valituille edustajille. Tutkimukseni päätehtävänä on selvittää miten työsuojelupiirien sidosryhmät kokevat organisaatioiden toiminnan ja millainen maine niistä on muodostunut sidosryhmille. Tutkimus selvittää, miten sidosryhmät arvioivat piirien suoriutumista maineen eri ulottuvuuksilla. Näitä ulottuvuuksia ovat Viranomainen, Arvostettu, Luotettu, Palveleva sekä Tehokas.
Työsuojelupiirien tutkimuksessa ilmeni, että kaikkia työsuojelupiirejä pidettiin luotettavina, hyödyllisinä ja asiantuntevina, mutta myös vanhanaikaisina ja byrokraattisina organisaatioina. Tutkimus havaitsi joitakin eroavaisuuksia edelliseen mainemittaukseen verrattuna. Osa piireistä oli parantanut mainettaan, osalla se oli huonontunut ja suurimmalla osalla tulokset olivat suunnilleen aiempia vastaavat. Tulosten pohjalta piirit voivat kehittää omaa toimintaansa ja mainettaan sidosryhmiä tyydyttävämpään suuntaan. Alalle tulleen uuden organisaatiorakenteen myötä tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia sen vaikutuksia maineeseen ja toimintaan.
Tulevaisuudessa tutkimuksen tärkein näkökulma on harkita tarpeellisia ja mahdollisia askeleita kohti asianmukaisten tutkimustulosten käytännöllistä soveltamista. On selvää, että sidosryhmäajattelu on tullut osaksi julkisia organisaatioita ja, että myös näissä organisaatioissa maineen tutkiminen ja hallinta on oleellinen osa organisaatioiden toiminnan ja tasa-arvoisuuden kehittämistä. Maineen mittaaminen auttaa organisaatioita kehittämään toimintaansa ja mahdollistaa toiminnan arvioinnin.
Avainsanat: maine, sidosryhmät, hallinnon ja kansalaisen kohtaaminen, julkinen organisaatio