Rajapintatyön dokumentointi. Lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen moniammatillinen yhteistyö lastensuojeluasiakkaiden asiakaskirjauksissa
SOITTILA, TERHI (2011)
SOITTILA, TERHI
2011
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-02-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21169
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21169
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena on lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen rajapinnalla tehtävä työskentely, jota Suomessa on tutkittu toistaiseksi varsin vähän. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisena rajapintatyö näyttäytyy lastensuojelun sosiaalityöntekijälle omien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön yhteisten asiakkaitten lastensuojelun dokumenttien eli asiakaskirjausten välityksellä. Tutkimus etsii myös vastausta siihen, mitä asiakaskirjaukset kertovat lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen monialaisesta työskentelystä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä teen katsauksen lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen yhteiseen historiaan ja parhaillaan meneillään olevaan kunta- ja palvelurakennemuutokseen. Tarkastelen kahden eri palvelusektorin rajapintatyöskentelyä systeemiteoriaan pohjautuvien Bronfenbrennerin ekologisen teorian ja Mintzbergin organisaatioiden rakenteistumisen teorian sekä dialogisen asiakastyön käsitteen kautta.
Empiirisenä päätutkimusaineistona on Janakkalan kunnan 13 lastensuojelun avohuollon asiakkaan asiakaskertomukset niiltä osin, kuin ne kertovat lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen yhteistyöstä. Asiakkaat ovat alle 7-vuotiaita lapsia perheineen, ja kirjaukset kokosin 15.3.2009–15.10.2010 välisenä aikana. Tausta-aineistoon sisältyy molempien sektoreiden työntekijöiden haastatteluja, oma aiempi aiheeseen liittyvä tutkimukseni ja havainnointipäiväkirjani. Pääaineiston analysoinnissa käytin sisällön analyysia.
Asiakaskirjausten valossa ja sosiaalityöntekijän näkökulmasta tarkastellen lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen rajapinnalla tehtävää työskentelyä on kolmenlaista: yhdessä toimimista, yksipuolisesti toimimista ja välillisesti toimimista. Sosiaalityöntekijä itse työskentelyä johtavana tapaa harvoin asiakastaan eli lastensuojelun avohuollon tukitoimenpiteenä päivähoidossa olevaa lasta. Työskentelyssä on mukana useita lapsen kanssa läheisesti toimivia ammattilaisia, joiden kautta ammatillinen näkemys sosiaalityöntekijälle välittyy. Sosiaalityöntekijä työskentelee pääsääntöisesti lapsen huoltajien ja muiden lapsen kasvatuksessa mukana toimivien ammattilaisten kanssa. Asiakaskirjausten analysoinnin perusteella sekä lastensuojelun sisäisessä työskentelyssä että kahden sektorin välisessä yhteistyössä moniammatillinen työskentely on Janakkalan kunnassa vakiintunut käytäntö. Työskentelyä värittää yhteinen tahto toimia lapsen edun hyväksi yhteistyössä huoltajien kanssa kasvatuskumppanuuden hengessä.
Asiasanat: Lastensuojelu, varhaiskasvatus, dokumentointi, moniammatillisuus, sisällön analyysi
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä teen katsauksen lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen yhteiseen historiaan ja parhaillaan meneillään olevaan kunta- ja palvelurakennemuutokseen. Tarkastelen kahden eri palvelusektorin rajapintatyöskentelyä systeemiteoriaan pohjautuvien Bronfenbrennerin ekologisen teorian ja Mintzbergin organisaatioiden rakenteistumisen teorian sekä dialogisen asiakastyön käsitteen kautta.
Empiirisenä päätutkimusaineistona on Janakkalan kunnan 13 lastensuojelun avohuollon asiakkaan asiakaskertomukset niiltä osin, kuin ne kertovat lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen yhteistyöstä. Asiakkaat ovat alle 7-vuotiaita lapsia perheineen, ja kirjaukset kokosin 15.3.2009–15.10.2010 välisenä aikana. Tausta-aineistoon sisältyy molempien sektoreiden työntekijöiden haastatteluja, oma aiempi aiheeseen liittyvä tutkimukseni ja havainnointipäiväkirjani. Pääaineiston analysoinnissa käytin sisällön analyysia.
Asiakaskirjausten valossa ja sosiaalityöntekijän näkökulmasta tarkastellen lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen rajapinnalla tehtävää työskentelyä on kolmenlaista: yhdessä toimimista, yksipuolisesti toimimista ja välillisesti toimimista. Sosiaalityöntekijä itse työskentelyä johtavana tapaa harvoin asiakastaan eli lastensuojelun avohuollon tukitoimenpiteenä päivähoidossa olevaa lasta. Työskentelyssä on mukana useita lapsen kanssa läheisesti toimivia ammattilaisia, joiden kautta ammatillinen näkemys sosiaalityöntekijälle välittyy. Sosiaalityöntekijä työskentelee pääsääntöisesti lapsen huoltajien ja muiden lapsen kasvatuksessa mukana toimivien ammattilaisten kanssa. Asiakaskirjausten analysoinnin perusteella sekä lastensuojelun sisäisessä työskentelyssä että kahden sektorin välisessä yhteistyössä moniammatillinen työskentely on Janakkalan kunnassa vakiintunut käytäntö. Työskentelyä värittää yhteinen tahto toimia lapsen edun hyväksi yhteistyössä huoltajien kanssa kasvatuskumppanuuden hengessä.
Asiasanat: Lastensuojelu, varhaiskasvatus, dokumentointi, moniammatillisuus, sisällön analyysi