Edistetään yhdessä - Vihreä lippu -ympäristökasvatusohjelman edistäjän työ ja kehittäminen
SKAFFARI, JENNI (2011)
SKAFFARI, JENNI
2011
Ympäristöpolitiikka - Environmental Policy
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-02-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21159
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21159
Tiivistelmä
Ympäristökasvatus koetaan aina vain vahvempana tapana toteuttaa yhteisiä talkoita kohti ympäristöystävällisempää arkea. Koulut ja päiväkodit ovat merkittävä toimijajoukko tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Vihreä lippu -ympäristökasvatusohjelma on kehitetty erityisesti näiden toimintaa tukevaksi työkaluksi. Tässä työssä heitä auttavat paikalliset ja alueelliset Vihreä lippu -edistäjät. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten nämä edistäjät voivat tukea kouluja ja päiväkoteja ympäristökasvatustyössä. Tarkoituksena oli myös selvittää millaisia uusia toimintakulttuureja Vihreä lippu -ohjelma luo.
Tutkimuksen pääasiallinen aineisto koostui teemahaastatteluista, joihin haastattelin yhteensä kymmentä kasvatusalan ammattilaista Vihreä lippu -ohjelmassa mukana olevista yksiköistä. Näiden lisäksi täydentävänä tutkimusaineistona toimivat erilaiset Vihreä lippu -edistäjän työhön liittyvät tilaisuudet, ja työtehtävät, joissa olin tiiviissä yhteistyössä kasvatusalan eri toimijoiden kanssa. Lisäksi tutkimuksen alussa tehty puolistrukturoitu lomake tuki tutkimusaineistoani. Analysoin haastatteluaineistoa sisällönanalyysin keinoin. Teoreettinen viitekehys muotoutui tiettyjen ympäristökasvatusalalla, ja erityisesti Vihreä lippu -ohjelman kontekstissa esiintyneiden käsitteiden pohjalle. Tutkimuksessa pyrittiin käytännönläheiseen tarkasteluun toimintatutkimuksen kautta ja sen tuloksia on mahdollista hyödyntää kasvatusalan ammattilaisten ympäristökasvatustyössä.
Aineistosta ilmeni, että kokemus ympäristökasvatusohjelmista on kannustavaa, vaikka haasteita kiireen ja muiden asioiden runsauden kanssa tulee. Ohjelma antaa kuitenkin niin paljon, että mahdolliset vastoinkäymiset jaksetaan ja niistä saadaan koottua yhdessä uutta. Kasvatusalalla toimivat kokevat itsensä usein myös ympäristökasvattajiksi. Työtehtävien muutokset tuovat paljon uutta opettajien ja päivähoidon kasvatushenkilökunnan toimintaan, mutta se koetaan usein vahvistavana. Vihreä lippu -edistäjän työ sisältää yhtälailla epävarmuuksia työn laadun ja määrän suhteen. Vihreä lippu -edistäjä nähdään asiantuntijana ympäristökasvatusta toteutettaessa. Edistäjiä toivotaan enemmän kentälle olemaan yleisenä tukena ja ratkaisemaan yhdessä ohjelmaan osallistuvien yksiköiden kanssa mahdollisia epäkohtia.
Tutkimus osoitti myös, että Vihreä lippu -edistäjä voi toimia ohjelman osallistujille kannustajana, innostajana sekä tiedonvälittäjänä ja näin viedä laajasti ympäristökasvatusideoita eteenpäin.
Asiasanat: Vihreä lippu -ympäristökasvatusohjelma, Vihreä lippu -edistäjän työ, koulujen ja päiväkotien toimintakulttuurit, ympäristövastuullisuus
Tutkimuksen pääasiallinen aineisto koostui teemahaastatteluista, joihin haastattelin yhteensä kymmentä kasvatusalan ammattilaista Vihreä lippu -ohjelmassa mukana olevista yksiköistä. Näiden lisäksi täydentävänä tutkimusaineistona toimivat erilaiset Vihreä lippu -edistäjän työhön liittyvät tilaisuudet, ja työtehtävät, joissa olin tiiviissä yhteistyössä kasvatusalan eri toimijoiden kanssa. Lisäksi tutkimuksen alussa tehty puolistrukturoitu lomake tuki tutkimusaineistoani. Analysoin haastatteluaineistoa sisällönanalyysin keinoin. Teoreettinen viitekehys muotoutui tiettyjen ympäristökasvatusalalla, ja erityisesti Vihreä lippu -ohjelman kontekstissa esiintyneiden käsitteiden pohjalle. Tutkimuksessa pyrittiin käytännönläheiseen tarkasteluun toimintatutkimuksen kautta ja sen tuloksia on mahdollista hyödyntää kasvatusalan ammattilaisten ympäristökasvatustyössä.
Aineistosta ilmeni, että kokemus ympäristökasvatusohjelmista on kannustavaa, vaikka haasteita kiireen ja muiden asioiden runsauden kanssa tulee. Ohjelma antaa kuitenkin niin paljon, että mahdolliset vastoinkäymiset jaksetaan ja niistä saadaan koottua yhdessä uutta. Kasvatusalalla toimivat kokevat itsensä usein myös ympäristökasvattajiksi. Työtehtävien muutokset tuovat paljon uutta opettajien ja päivähoidon kasvatushenkilökunnan toimintaan, mutta se koetaan usein vahvistavana. Vihreä lippu -edistäjän työ sisältää yhtälailla epävarmuuksia työn laadun ja määrän suhteen. Vihreä lippu -edistäjä nähdään asiantuntijana ympäristökasvatusta toteutettaessa. Edistäjiä toivotaan enemmän kentälle olemaan yleisenä tukena ja ratkaisemaan yhdessä ohjelmaan osallistuvien yksiköiden kanssa mahdollisia epäkohtia.
Tutkimus osoitti myös, että Vihreä lippu -edistäjä voi toimia ohjelman osallistujille kannustajana, innostajana sekä tiedonvälittäjänä ja näin viedä laajasti ympäristökasvatusideoita eteenpäin.
Asiasanat: Vihreä lippu -ympäristökasvatusohjelma, Vihreä lippu -edistäjän työ, koulujen ja päiväkotien toimintakulttuurit, ympäristövastuullisuus