Koulua ympäröivän asuinalueen huono-osaisuus riskitekijä opettajan työhön sitoutumiselle?
LINNANSAARI, TERHI (2010)
LINNANSAARI, TERHI
2010
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-08-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20889
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20889
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun opettajien työhön sitoutumista alueellisesta näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää seuranta-asetelman avulla voisiko koulua ympäröivän asuinalueen huono-osaisuus olla riskitekijä opettajien työpaikkaan ja ammattiin sitoutumiselle. Asuinalueen sosioekonomisen rakenteen oletettiin heijastuvan opettajaan perheiden ja lasten kautta. Suomessa vastaavanlaisille tutkimuksille ei ole aikaisemmin ollut tarvetta asuinalueiden vähäisen sosioekonomisen eriytyneisyyden vuoksi. Viime vuosina asuinalueiden eriytymistä on kuitenkin alkanut ilmetä myös Suomessa, joten tiedolle asuinalueen sosioekonomisen rakenteen vaikutuksista alu-eella työskenteleviin ihmisiin oli tarvetta.
Tutkielma toteutettiin osana Työterveyslaitoksen Opettajana huomennakin -tutkimusprojektia. Aineistona käytettiin Tilastokeskuksen rekisteriaineistoja ja Työterveyslaitoksen vuosina 2000 ja 2004 kerättyä Kunta10-tutkimuksen kyselyaineistoa alakoulun opettajien osalta. Kunta10-tutkimuksen aineistosta valittiin niiden alakoulu opettajien vastaukset, jotka olivat vastanneet kyselyyn molempina ajankohtina sekä pysyneet samassa työpaikassa tutkimuksen ajan. Aineiston kooksi tuli näiden rajausten jälkeen 1042 opettajaa. Opettajien tietoihin liitettiin Tilastokeskukselta saadut tiedot koulua ympäröivän asuinalueen keskituloista ja työttömyysasteesta. Aineisto ana-lysoitiin tilastollisin menetelmin.
Matalan sosioekonomisen statuksen omaavilla alueilla työskentelevillä opettajilla havaittiin olevan puolitoista kertaa suurempi riski sekä työpaikkaan että ammattiin sitoutumattomuuteen verrattuna parempiosaisilla alueilla työskenteleviin opettajiin. Opettajien ammattiin sitoutumisen ei tosin havaittu vaihtelevan koulua ympäröivän asuinalueen työttömyysasteen mukaan. Sosioekonomiselta rakenteeltaan erilaisilla alueilla sijaitsevat koulut eivät tulosten perusteella näyttäisi olevan täysin tasa-arvoisessa asemassa opettajien sitoutumisen, etenkään työpaikkaan sitoutumisen suhteen. Tutkielman tuloksista ilmeni lisäksi, että huonompiosaisten alueiden kouluissa oli vähemmän pitkän työsuhteen omaavia opettajia kuin parempiosaisten alueiden kouluissa. Tämä viittaa siihen, että sitoutumattomuuden lisäksi myös opettajien vaihtuvuus olisi suurempaa kouluissa, jotka sijaitsevat matalan sosioekonomisen statuksen alueella.
Asiasanat: asuinalueen sosioekonominen rakenne, alakoulun opettajat, opettajan työpaikkaan sitoutuminen, opettajan ammattiin sitoutuminen
Tutkielma toteutettiin osana Työterveyslaitoksen Opettajana huomennakin -tutkimusprojektia. Aineistona käytettiin Tilastokeskuksen rekisteriaineistoja ja Työterveyslaitoksen vuosina 2000 ja 2004 kerättyä Kunta10-tutkimuksen kyselyaineistoa alakoulun opettajien osalta. Kunta10-tutkimuksen aineistosta valittiin niiden alakoulu opettajien vastaukset, jotka olivat vastanneet kyselyyn molempina ajankohtina sekä pysyneet samassa työpaikassa tutkimuksen ajan. Aineiston kooksi tuli näiden rajausten jälkeen 1042 opettajaa. Opettajien tietoihin liitettiin Tilastokeskukselta saadut tiedot koulua ympäröivän asuinalueen keskituloista ja työttömyysasteesta. Aineisto ana-lysoitiin tilastollisin menetelmin.
Matalan sosioekonomisen statuksen omaavilla alueilla työskentelevillä opettajilla havaittiin olevan puolitoista kertaa suurempi riski sekä työpaikkaan että ammattiin sitoutumattomuuteen verrattuna parempiosaisilla alueilla työskenteleviin opettajiin. Opettajien ammattiin sitoutumisen ei tosin havaittu vaihtelevan koulua ympäröivän asuinalueen työttömyysasteen mukaan. Sosioekonomiselta rakenteeltaan erilaisilla alueilla sijaitsevat koulut eivät tulosten perusteella näyttäisi olevan täysin tasa-arvoisessa asemassa opettajien sitoutumisen, etenkään työpaikkaan sitoutumisen suhteen. Tutkielman tuloksista ilmeni lisäksi, että huonompiosaisten alueiden kouluissa oli vähemmän pitkän työsuhteen omaavia opettajia kuin parempiosaisten alueiden kouluissa. Tämä viittaa siihen, että sitoutumattomuuden lisäksi myös opettajien vaihtuvuus olisi suurempaa kouluissa, jotka sijaitsevat matalan sosioekonomisen statuksen alueella.
Asiasanat: asuinalueen sosioekonominen rakenne, alakoulun opettajat, opettajan työpaikkaan sitoutuminen, opettajan ammattiin sitoutuminen