Maijakuski ja hallitusohjelma. Poliittisten linjausten näkyminen poliisin tulosohjausjärjestelmässä
SIVULA, SEPPO (2010)
SIVULA, SEPPO
2010
Hallintotiede - Administrative Science
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20785
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20785
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on poliittisen tahdonilmaisun näkyminen poliisin tulosohjausjärjestelmässä. Tutkielman kohteena on ollut pääministeri Matti Vanhasen II hallituksen hallitusohjelma ja siihen kirjattu sisäisen turvallisuuden ohjelma sekä kolme tulossopimusketjua sisäasiainministeriöstä poliisilaitostasolle.Tutkimuksessa on tarkasteltu kolmea hallitusohjelmassa kirjattua rikostorjuntatavoitetta ja sitä, millä tavalla ne esiintyvät poliisin eri johtotasojen tulossuunnitelmissa. Seurattavia tavoitteita ovat terrorismin torjunta, järjestäytyneen rikollisuuden torjunta ja lähisuhdeväkivallan vähentäminen.Tutkimuksessa käy ilmi, että hallitusohjelman ja sisäisen turvallisuuden ohjelman poliittiset tavoitteet löytyivät terrorismin torjuntaa lukuun ottamatta koko sopimusketjusta. Ne on otettu asiakirjoihin melkein sellaisenaan ilman, että niitä olisi avattu tai mietitty mitä ne oman yksikön kannalta merkitsevät. Osittain kirjaukset antavat myös toimintaohjeita, mutta niitäkin hyvin ylimalkaisella tavalla. Sen sijaan, että jossain vaiheessa olisi otettu kantaa siihen, miten tavoitteisiin päästäisiin, asiakirjasta toiseen toisteltiin mihin pitäisi päästä.Tulosohjausajattelu ja talousarviosäännökset eivät ota kantaa siihen, millaisilla johtamismenetelmillä tai ?malleilla tulostavoitteisiin pyritään. Tällä hetkellä käytetty BSC-malli on kehitetty nimenomaan johtamisen apuvälineeksi ja sen käyttöönoton myötä organisaatioon pitäisi rakentua jatkuvaan menestykseen tähtäävä ohjaus- ja arviointimalli, joka sijoittuu osaksi organisaation normaaleja toimintatapoja ja prosesseja.Selvittämättä jäi, onko yksiköiden sisällä tehty tarkempia suunnitelmia tavoitteisiin pääsemiseksi, vai jääkö toiminta päällystön, ryhmänjohtajien tai jopa partionjohtajien aloitteellisuuden ja itseohjautuvuuden varaan. Tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että ainakaan poliittisen johdon, ministeriötason tai poliisin ylijohdon linjaukset eivät ole ensimmäisinä mielessä, kun toimintavaihtoehtoja kenttätoiminnassa tai rikostorjuntatyössä mietitään.Asiasanat: Poliisi, tulosohjaus, hallitusohjelma, sisäisen turvallisuuden ohjelma