Organisaatiouudistus ja johtamisen uudet haasteet varhaiskasvatuksessa
PÄIVINEN, HANNU (2010)
PÄIVINEN, HANNU
2010
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20772
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20772
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa varhaiskasvatuksen siirtämistä sosiaalitoimen alaisuudesta sivistyskeskuksen alaisuuteen, sekä ennen kaikkea varhaiskasvatuksessa suoritetun organisaatiomuutoksen vaikutuksia esimiesten työhön ja toimenkuviin. Tutkimus käsittelee johtajuutta ja esimiestyötä useamman eri johtamisen osa-alueen kautta. Tutkimuksessa käsitellään johtamista yleensä sekä käsitteitä strateginen johtaminen, pedagoginen johtaminen, muutosjohtaminen sekä osaamisen ja muutoksen johtaminen.
Tutkimusongelmaksi asetettiin päiväkodinjohtajien nimikkeellä toimivien henkilöiden kokemusten ja mielipiteiden, toiveiden ja odotusten sekä myös mahdollisten parannus- ja kehittämisehdotusten selvittäminen. Tutkimuskohteena oli kunta, jossa on juuri suoritettu sekä varhaiskasvatuksen siirto sosiaalitoimen alaisuudesta sivistystoimen alaisuuteen, että myös mittava varhaiskasvatuksen organisaation uudelleenjärjestäminen. Tutkimuksessa kartoitetaan johtajien kokemuksia tapahtuneista muutoksista.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja perustuu fenomenologiseen tutkimusperinteeseen ja tieteenfilosofiaan. Tutkimuksen analysoinnissa sovellettiin Giorgin fenomenologisen analyysin metodia. Tutkimusaineistona oli Kangasalan kunnan varhaiskasvatuksessa päiväkodinjohtajien nimikkeellä toimiville henkilöille tehty lomakepohjainen kysely.
Tutkimustulokset osoittivat, että organisaatiomuutoksella saatiin aikaan johtajien työn selkiintymistä ja se toi johtajille lisää aikaa ja mahdollisuuksia keskittyä omien yksiköidensä johtamiseen. Toisaalta työmäärän koettiin lisääntyneen ja uusien, organisaatiomuutoksen seurauksena johtajille siirtyneiden tehtävien kerrottiin vievän paljon aikaa ja kuormittavan johtajia. Valtuuksia ja mahdollisuuksia päättää itsenäisemmin oman yksikkönsä asioista ja toimintalinjoista toivottiin. Parannettavaa ja kehitettävää tutkimuksen perusteella on vielä edessä, mutta monessa asiassa uudistus oli saanut positiivista muutosta ja kehitystä aikaan. Tutkimuksen mukaan organisaatiouudistuksen sisäänajo ja oikeiden toimintamallien löytäminen ovat vielä alkuvaiheessa eli oikeita ratkaisuja ja toimivia käytäntöjä ollaan vasta etsimässä ja rakentamassa. Yhteistyö ja keskustelu eri henkilöiden ja portaiden välillä koettiin tutkimuksessa avaintekijäksi organisaatiouudistuksen eteenpäinviemisessä.
Avainsanat: Organisaatiouudistus, varhaiskasvatus, päiväkodin johtaja, johtajuus, strateginen johtaminen, pedagoginen johtaminen, fenomenologia
Tutkimusongelmaksi asetettiin päiväkodinjohtajien nimikkeellä toimivien henkilöiden kokemusten ja mielipiteiden, toiveiden ja odotusten sekä myös mahdollisten parannus- ja kehittämisehdotusten selvittäminen. Tutkimuskohteena oli kunta, jossa on juuri suoritettu sekä varhaiskasvatuksen siirto sosiaalitoimen alaisuudesta sivistystoimen alaisuuteen, että myös mittava varhaiskasvatuksen organisaation uudelleenjärjestäminen. Tutkimuksessa kartoitetaan johtajien kokemuksia tapahtuneista muutoksista.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja perustuu fenomenologiseen tutkimusperinteeseen ja tieteenfilosofiaan. Tutkimuksen analysoinnissa sovellettiin Giorgin fenomenologisen analyysin metodia. Tutkimusaineistona oli Kangasalan kunnan varhaiskasvatuksessa päiväkodinjohtajien nimikkeellä toimiville henkilöille tehty lomakepohjainen kysely.
Tutkimustulokset osoittivat, että organisaatiomuutoksella saatiin aikaan johtajien työn selkiintymistä ja se toi johtajille lisää aikaa ja mahdollisuuksia keskittyä omien yksiköidensä johtamiseen. Toisaalta työmäärän koettiin lisääntyneen ja uusien, organisaatiomuutoksen seurauksena johtajille siirtyneiden tehtävien kerrottiin vievän paljon aikaa ja kuormittavan johtajia. Valtuuksia ja mahdollisuuksia päättää itsenäisemmin oman yksikkönsä asioista ja toimintalinjoista toivottiin. Parannettavaa ja kehitettävää tutkimuksen perusteella on vielä edessä, mutta monessa asiassa uudistus oli saanut positiivista muutosta ja kehitystä aikaan. Tutkimuksen mukaan organisaatiouudistuksen sisäänajo ja oikeiden toimintamallien löytäminen ovat vielä alkuvaiheessa eli oikeita ratkaisuja ja toimivia käytäntöjä ollaan vasta etsimässä ja rakentamassa. Yhteistyö ja keskustelu eri henkilöiden ja portaiden välillä koettiin tutkimuksessa avaintekijäksi organisaatiouudistuksen eteenpäinviemisessä.
Avainsanat: Organisaatiouudistus, varhaiskasvatus, päiväkodin johtaja, johtajuus, strateginen johtaminen, pedagoginen johtaminen, fenomenologia