Lukijasuhteen rakentamisen keinoja Trendi ja Veli-lehdessä - sisarellista vertaistukea ja miehisyyden todistelua
HARJU, SAARA (2010)
HARJU, SAARA
2010
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20715
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20715
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkin Trendi- ja Veli-lehden lukijasuhteen rakentamisen keinoja. Lukijasuhde on Maija Töyryn (2005) lanseeraama käsite, jolla hän tarkoittaa lehden ja lukijan välistä suhdetta. Lehden menestyksen kannalta suosiollista on, että tämä suhde on mahdollisimman tiivis. Tutkiessaan naistenlehtiä Töyry pani merkille, että lukijaa puhutteleva teksti on yksi tapa sitouttaa lukijaa lehteen. Minun tutkimukseni kohdistuu juuri niihin tekstuaalisiin keinoihin, joilla lehti yrittää puhutella lukijaansa. En kuitenkaan tutki pelkästään naistenlehteä vaan analysoin myös miestenlehden puhuttelutapoja saadakseni selville, miten nais- ja mieslukijan puhuttelutavat eroavat toisistaan. Vertailtaviksi otin saman kustantajan "sisarlehdet". Analysoimalla puhuttelutapoja ja kerronnallisia keinoja sekä selvittämällä niiden taustalla vaikuttavia syitä, pyrin löytämään vastauksia siihen, miksi miestenlehdet eivät onnistu puhuttelemaan lukijoitansa riittävän sitouttavasti, mutta naistenlehdet onnistuvat. Samalla pohdin, minkälaisia nais- ja mieslukijan paikkoja tekstit lukijalleen tarjoavat.
Analysoin tekstiä narratologiasta lainaamani tekstin kommunikaatiomallin pohjalta, sillä varsinkin Trendi sopii hyvin kaunokirjallisen journalismin määreisiin. Kommunikaatiomallin avulla pyrin löytämään tekstistä sen sisäistekijän ja -lukijan, jonka kanssa sisäistekijä kommunikoi. Näin löytyy luonnehdinta tekstin ihannelukijasta eli siitä, jolle tekstiä todellisuudessa on kirjoitettu.
Analyysin perusteella huomaan, että Trendissä lukijaan vedotaan runsaalla minäkerronnalla, jolla lukijalle tarjoillaan samastumiskohteeksi jutun kirjoittaneen toimittajan tekstuallinen minä. Tähän minään kiinnittyy myös sisäistekijä, joka puhuttelee tekstin rakentamaa sisäislukijaa eli ihannelukijaa. Lehden suosiosta päätellen todellinen lukija asettuu mielellään lehden tarjoamalle ihannelukijan paikalle. Velissä lukijaa taas puhutellaan ennen kaikkea huumorilla ja korostuneella miehisyyden todistelulla. Lukijaan uppoavan vitsin oletetaan Velissä toimivan yhtä lukijaa sitouttavasti kuin samastumiseen kutsuvan minäkertojan Trendissä. Vitsien aiheissa pelataan varman päälle: suositaan kaksimielisyyksiä ja sanaleikkejä. Miehisyyden varmistelulla taas yritetään hälventää sitä epävarmuutta, jonka tyylilehden lukeminen miehessä herättää. Tämä sukupuolen korostamisen tarve on Velissä niin silmiin pistävää, että johdattaa minut maskuliinisuuden kriisin jäljille. Samalla tulen pohtineeksi julkisen ja yksityisen välistä problematiikkaa erityisesti julkisuuden alueelle asemoituvan miesihanteen kannalta.
Asiasanat:Naistenlehti, miestenlehti, lukijasuhde, lukijan puhuttelu, kaunokirjallinen journalismi, sisäistekijä, sisäislukija, diskurssi, exemplum, maskuliinisuus, maskuliinisuuden kriisi, mieslukija
Analysoin tekstiä narratologiasta lainaamani tekstin kommunikaatiomallin pohjalta, sillä varsinkin Trendi sopii hyvin kaunokirjallisen journalismin määreisiin. Kommunikaatiomallin avulla pyrin löytämään tekstistä sen sisäistekijän ja -lukijan, jonka kanssa sisäistekijä kommunikoi. Näin löytyy luonnehdinta tekstin ihannelukijasta eli siitä, jolle tekstiä todellisuudessa on kirjoitettu.
Analyysin perusteella huomaan, että Trendissä lukijaan vedotaan runsaalla minäkerronnalla, jolla lukijalle tarjoillaan samastumiskohteeksi jutun kirjoittaneen toimittajan tekstuallinen minä. Tähän minään kiinnittyy myös sisäistekijä, joka puhuttelee tekstin rakentamaa sisäislukijaa eli ihannelukijaa. Lehden suosiosta päätellen todellinen lukija asettuu mielellään lehden tarjoamalle ihannelukijan paikalle. Velissä lukijaa taas puhutellaan ennen kaikkea huumorilla ja korostuneella miehisyyden todistelulla. Lukijaan uppoavan vitsin oletetaan Velissä toimivan yhtä lukijaa sitouttavasti kuin samastumiseen kutsuvan minäkertojan Trendissä. Vitsien aiheissa pelataan varman päälle: suositaan kaksimielisyyksiä ja sanaleikkejä. Miehisyyden varmistelulla taas yritetään hälventää sitä epävarmuutta, jonka tyylilehden lukeminen miehessä herättää. Tämä sukupuolen korostamisen tarve on Velissä niin silmiin pistävää, että johdattaa minut maskuliinisuuden kriisin jäljille. Samalla tulen pohtineeksi julkisen ja yksityisen välistä problematiikkaa erityisesti julkisuuden alueelle asemoituvan miesihanteen kannalta.
Asiasanat:Naistenlehti, miestenlehti, lukijasuhde, lukijan puhuttelu, kaunokirjallinen journalismi, sisäistekijä, sisäislukija, diskurssi, exemplum, maskuliinisuus, maskuliinisuuden kriisi, mieslukija