Sisäiset blogit tiedon jakamisen välineenä suomalaisissa ICT-alan yrityksissä
SANTALA, ANU (2010)
SANTALA, ANU
2010
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20611
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20611
Tiivistelmä
Tutkielma kuuluu tietojohtamisen (knowledge management) alalle ja sen tavoitteena oli tarkastella yritysten sisäisiä blogeja tiedon jakamisen välineenä. Tutkielman pääasiallisena tarkoituksena oli selvittää sisäisten blogien hyödyntämisen yleistä tilaa suomalaisten yritysten tiedon jakamisessa, eli käytetäänkö suomalaisissa yrityksissä blogeja ja millaiseen tiedon jakamiseen niitä tällä hetkellä käytetään suomalaisissa yrityksissä. Tarkoituksena oli myös selventää kokemuksia blogien hyödyntämisestä sekä asenteita blogien hyödyntämistä kohtaan. Kirjallisuuden avulla perehdyttiin tiedon, sosiaalisen median ja blogien käsitteisiin sekä tarkasteltiin aihealueen aiempaa tutkimusta. Empiirinen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella marraskuussa 2009. Kysely lähetettiin sadalle yritykselle. Otos valittiin satunnaisotannalla Tietoviikko-lehden 250 suurimman ICT-alan yrityksen listalta. Kysely sisälsi sekä strukturoituja, että avoimia kysymyksiä. Strukturoitujen kysymysten vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja avointen kysymysten vastauksiin sovellettiin puolestaan sisällönanalyysia.
Kyselyn vastausprosentti oli 28. Kyselyyn vastanneista yrityksistä noin 40 prosentilla oli käytössään sisäisiä blogeja. Suuret yritykset hyödynsivät blogeja pieniä yrityksiä enemmän. Vastauksista kävi ilmi, että blogit ovat suomalaisissa yrityksissä vielä varsin uusi työskentelyväline, sillä blogit oli otettu käyttöön vasta viime vuosina, suurimmassa osassa vasta vuoden 2009 aikana, joten laajamittaista kokemusta blogien käytöstä ei yrityksissä vielä välttämättä ollut. Vastauksista oli aistittavissa, että blogien käytön mahdollisuuksia ollaan vasta kartoittamassa. Blogien määrä oli yrityksissä myös varsin vähäinen. Syy blogien käyttämättömyydelle oli esimerkiksi yrityksen pieni koko.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suhtautuminen blogeihin on pääasiassa positiivista. Tarve jakaa tietoa uudella tavalla yrityksen sisällä oli vastausten perusteella merkittävin syy blogien käyttöönotolle. Blogeja käytettiin yrityksissä eniten johdon blogina, mutta myös enimmäkseen vapaamuotoisiin käyttötarkoituksiin, kuten epäviralliseen viestintään ja vapaamuotoiseen keskusteluun. Blogien avulla jaettiin monen tyyppistä tietoa kokemustiedosta ajankohtaisiin asioihin liittyvään tietoon. Hieman yllätykseksi tutkimuksen tuloksissa nousi se, ettei blogien koeta toimivan kasvokkaisen vuorovaikutuksen tai perinteisten kahvihuonekeskustelujen korvaajana. Suurimmat haasteet blogien kohdalla liittyivät niiden lukemiseen ja kirjoittamiseen. Esimerkiksi aika pula ja ideoiden puute vaikuttivat näihin.
Koska kyselyn vastausprosentti jäi melko pieneksi, yleistäviä koko perusjoukkoa koskevia päätelmiä tämän tutkimuksen tulosten perusteella ei ole mahdollista tehdä. Vähäinen vastaajamäärä vaikeutti myös kvantitatiivisten menetelmien täysipainoista hyödyntämistä. Tutkimus kuitenkin antaa suuntaa blogien käytön nykytilasta suomalaisissa yrityksissä ja tämän perusteella on mahdollista tehdä jonkinasteisia oletuksia jatkotutkimustarpeille.
Kyselyn vastausprosentti oli 28. Kyselyyn vastanneista yrityksistä noin 40 prosentilla oli käytössään sisäisiä blogeja. Suuret yritykset hyödynsivät blogeja pieniä yrityksiä enemmän. Vastauksista kävi ilmi, että blogit ovat suomalaisissa yrityksissä vielä varsin uusi työskentelyväline, sillä blogit oli otettu käyttöön vasta viime vuosina, suurimmassa osassa vasta vuoden 2009 aikana, joten laajamittaista kokemusta blogien käytöstä ei yrityksissä vielä välttämättä ollut. Vastauksista oli aistittavissa, että blogien käytön mahdollisuuksia ollaan vasta kartoittamassa. Blogien määrä oli yrityksissä myös varsin vähäinen. Syy blogien käyttämättömyydelle oli esimerkiksi yrityksen pieni koko.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suhtautuminen blogeihin on pääasiassa positiivista. Tarve jakaa tietoa uudella tavalla yrityksen sisällä oli vastausten perusteella merkittävin syy blogien käyttöönotolle. Blogeja käytettiin yrityksissä eniten johdon blogina, mutta myös enimmäkseen vapaamuotoisiin käyttötarkoituksiin, kuten epäviralliseen viestintään ja vapaamuotoiseen keskusteluun. Blogien avulla jaettiin monen tyyppistä tietoa kokemustiedosta ajankohtaisiin asioihin liittyvään tietoon. Hieman yllätykseksi tutkimuksen tuloksissa nousi se, ettei blogien koeta toimivan kasvokkaisen vuorovaikutuksen tai perinteisten kahvihuonekeskustelujen korvaajana. Suurimmat haasteet blogien kohdalla liittyivät niiden lukemiseen ja kirjoittamiseen. Esimerkiksi aika pula ja ideoiden puute vaikuttivat näihin.
Koska kyselyn vastausprosentti jäi melko pieneksi, yleistäviä koko perusjoukkoa koskevia päätelmiä tämän tutkimuksen tulosten perusteella ei ole mahdollista tehdä. Vähäinen vastaajamäärä vaikeutti myös kvantitatiivisten menetelmien täysipainoista hyödyntämistä. Tutkimus kuitenkin antaa suuntaa blogien käytön nykytilasta suomalaisissa yrityksissä ja tämän perusteella on mahdollista tehdä jonkinasteisia oletuksia jatkotutkimustarpeille.