Verkko-opintotehtävät merenkulun ylemmässä AMK-tutkinnossa
TERÄNEN, JARMO (2010)
TERÄNEN, JARMO
2010
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20588
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20588
Tiivistelmä
Vuonna 2007 alkoi Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) merenkulun Rauman toimipisteessä historian ensimmäinen merenkulun ylempi AMK-koulutus. Pääsyvaatimuksena tähän ylempään koulutukseen oli merikapteenin AMK-tutkinto ja 3 vuotta työkokemusta. Vuonna 2008 alkoi toinen ryhmä vastaavan koulutuksen ja vuosi 2009 ja 2010 ovat välivuosia, mutta 2011 alkaa jälleen uusi ryhmä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vuosina 2007 ja 2008 aloittaneiden opiskelijoiden kokemuksia opintojen verkkotehtävistä. Koulutus tapahtuu nimittäin lähestulkoon kokonaan verkossa. Lähipäiviä on vain 1 kuukaudessa ja koulutuksen arvioitu kesto on 2 vuotta (60 op). Merenkulun koulutuskentässä tämä mainittu koulutus on ensimmäinen ylempi AMK-koulutus, joten on mielenkiintoista kerätä opiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia koulutuksesta. Tulosten avulla kehitetään merenkulun ylempää AMK-koulutusta tulevaisuudessa osana SAMK:n laatujärjestelmää.
Keskustelufoorumi, arviointikriteerit, yhteistoiminnalliset kompetenssit, tehtävien palautusaikataulu sekä tavoitteiden asettelu nousivat tutkimuksen perusteella eniten kehitettävien kohteiden joukkoon.
Asiasanat:verkkopedagogiikka, verkko-opinnot, tietokoneavusteinen opetus, ylempi AMK-tutkinto
Keskustelufoorumi, arviointikriteerit, yhteistoiminnalliset kompetenssit, tehtävien palautusaikataulu sekä tavoitteiden asettelu nousivat tutkimuksen perusteella eniten kehitettävien kohteiden joukkoon.
Asiasanat:verkkopedagogiikka, verkko-opinnot, tietokoneavusteinen opetus, ylempi AMK-tutkinto