"Voimia ja virtaa vertaistuesta" - Tutkimus Invalidiliiton vertaistukeen perustuvasta toiminnasta
KOSONEN, KIRSI (2010)
KOSONEN, KIRSI
2010
Sosiaalipolitiikka - Social Policy
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20587
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20587
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan valtakunnallisen vammaisjärjestön Invalidiliiton toteuttaman vertaistukeen liittyvän toiminnan muotoja, avataan vapaaehtoistoimintaan ja vertaistukeen liittyvää käsitteistöä sekä selvitetään vertaistukeen perustuvan kolmannen sektorin toiminnan merkitystä yhteiskunnallisessa kontekstissa. Vertaistuki on samankaltaisessa elämäntilanteessa olleiden tai olevien ihmisten keskinäistä kokemukseen perustuvaa tukea.
Tutkielman aineistona ovat neljän Invalidiliiton vertaistuen parissa toimineen työntekijän sekä viiden järjestön kouluttaman selkäydinvammaisen tai amputoidun vertaistukihenkilön teemahaastattelut. Vertaistukea lähestytään hyvinvointitutkimuksen, yhteisöllisyyden ja voimaantumisen näkökulmista. Aineiston analyysi toteutetaan sisällönanalyysiä ja teemoittelun tekniikkaa käyttäen. Tutkielmassa on keskeistä se, mitä merkityksiä ja kokemuksia haastateltavat antavat vertaistukeen liittyvälle toiminnalle. Tutkimus-kysymykset ovat: 1) Miksi vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt ovat mukana toiminnassa? 2) Mitä hyötyjä ja riskejä vertaistukeen perustuvaan toimintaan liittyy? 3) Miten vertaistukea voisi kehittää ja hyödyntää enemmän?
Vertaistukihenkilöt ovat mukana toiminnassa, koska he haluavat auttaa, tukea ja olla hyödyksi erityisesti siksi, että eivät ole itse aikoinaan saaneet tarvitsemaansa vertaistukea. Vertaistukihenkilönä toimiminen antaa paljon myös tukijoille itselleen: mielekäs tekeminen ja merkityksellisyyden kokeminen oli tärkeää. Motiiveissa korostui myös halu kuulua vertaistukijoiden ryhmään, me-henki ja sosiaalinen vuorovaikutus sekä uuden oppiminen. Vertaistuen hyödyiksi nostettiin muun muassa seuraavia asioita: vertaistuki voimaannuttaa eli auttaa löytämään ja vahvistamaan ihmisten omia voimavaroja. Vertaistukijalta saa henkistä ja tiedollista tukea arjessa selviämiseen. Tiedollinen tuki voi olla käytännön neuvoja ja ohjeita palveluiden hakemisessa tai esimerkiksi ohjausta pyörätuolin käsittelyssä. Vertaistuki tuottaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä, jotka edistävät terveyttä ja hyvinvointia.
Vertaistukeen liittyvinä riskeinä nähtiin muun muassa väärän tiedon antaminen, ammatillisen työn tärkeyden unohtaminen sekä vastavuoroisuuden ja luottamuksen kadottaminen. Esiin nousi myös huoli kolmannen sektorin liiallisesta kuormittamisesta, vertaistukijoiden jaksamisesta ja voimavarojen riittävyydestä. Kehittämiseen liittyen korostettiin palautteen keruuta tuettavilta, vertaistuen vaikutusten tutkimista, toiminnasta tiedottamista, yhteistyön lisäämistä järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa sekä vertaistukeen liittyvän toiminnan resurssien turvaamista.
Asiasanat: vertaistuki, kokemustieto, vammaisuus, voimaantuminen, yhteisöllisyys, sosiaalinen tuki, kolmas sektori ABSTRACTThis study examines different forms of peer support in a national disability organization called the Finnish Association of People with Physical Disabilities. It describes the phenomena of voluntary action and peer support in general and investigates the third sector and its meaning in Finnish society. Peer support is mutual support between people who are or have been in similar life situations and it is based on sharing experiences.
The study is built on theme interviews of four employees of the Finnish Association of People with Physical Disabilities and five disabled persons with spinal injury or amputation, who have been educated as volunteer peer counsellors. It approaches peer support from the viewpoint of well-being research, solidarity and empowerment. The interviews were analyzed by content analysis and thematisation. This study focuses on the meanings and experiences the interviewees associate with different forms of peer support. The research questions are: 1) What motivates the peer supporters to take part in this kind of action as volunteers? 2) What kind of benefits and risks are associated with activity based on peer support? 3) How could peer support be developed and used more?
Peer supporters are involved, because they want to help, support and share experiences, to give others the support they lacked when they had first been injured. Peer support activity also gives a lot to the peer supporters themselves: meaningful action and the sense of being useful were important motives for the interviewees. Other important motives were belonging to peer counsellors, team spirit, social interaction and learning something new. The interviewees identified, for example, the following as benefits of peer support: empowerment, in other words, allowing those involved to identify and enhance their skills. Peer counsellors can give practical advice and mental support that helps their peers to manage in everyday life. Practical support may consist of, for example, providing information on public services or on the use of a wheelchair. Peer support creates participation and solidarity, which contribute the welfare and well-being of a human being.
As risks of peer support, the interviewees mentioned, e.g. the following: giving wrong information, forgetting the importance of professional work and the lack of reciprocity or confidence. The interviewees were also worried about excess workload of those in the third sector and overload and exhaustion of peer counsellors. As regards development needs, the interviewees stressed the following: receiving feedback from the supported individuals, analysing the effects of peer counselling, informing the public about different forms of peer support, increasing co-operation between the third sector and professionals in the field of social work and health care, and allocating enough resources to peer support.
Keywords: peer support, experience-based knowledge, disability, empowerment, solidarity, social support, third sector
Tutkielman aineistona ovat neljän Invalidiliiton vertaistuen parissa toimineen työntekijän sekä viiden järjestön kouluttaman selkäydinvammaisen tai amputoidun vertaistukihenkilön teemahaastattelut. Vertaistukea lähestytään hyvinvointitutkimuksen, yhteisöllisyyden ja voimaantumisen näkökulmista. Aineiston analyysi toteutetaan sisällönanalyysiä ja teemoittelun tekniikkaa käyttäen. Tutkielmassa on keskeistä se, mitä merkityksiä ja kokemuksia haastateltavat antavat vertaistukeen liittyvälle toiminnalle. Tutkimus-kysymykset ovat: 1) Miksi vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt ovat mukana toiminnassa? 2) Mitä hyötyjä ja riskejä vertaistukeen perustuvaan toimintaan liittyy? 3) Miten vertaistukea voisi kehittää ja hyödyntää enemmän?
Vertaistukihenkilöt ovat mukana toiminnassa, koska he haluavat auttaa, tukea ja olla hyödyksi erityisesti siksi, että eivät ole itse aikoinaan saaneet tarvitsemaansa vertaistukea. Vertaistukihenkilönä toimiminen antaa paljon myös tukijoille itselleen: mielekäs tekeminen ja merkityksellisyyden kokeminen oli tärkeää. Motiiveissa korostui myös halu kuulua vertaistukijoiden ryhmään, me-henki ja sosiaalinen vuorovaikutus sekä uuden oppiminen. Vertaistuen hyödyiksi nostettiin muun muassa seuraavia asioita: vertaistuki voimaannuttaa eli auttaa löytämään ja vahvistamaan ihmisten omia voimavaroja. Vertaistukijalta saa henkistä ja tiedollista tukea arjessa selviämiseen. Tiedollinen tuki voi olla käytännön neuvoja ja ohjeita palveluiden hakemisessa tai esimerkiksi ohjausta pyörätuolin käsittelyssä. Vertaistuki tuottaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä, jotka edistävät terveyttä ja hyvinvointia.
Vertaistukeen liittyvinä riskeinä nähtiin muun muassa väärän tiedon antaminen, ammatillisen työn tärkeyden unohtaminen sekä vastavuoroisuuden ja luottamuksen kadottaminen. Esiin nousi myös huoli kolmannen sektorin liiallisesta kuormittamisesta, vertaistukijoiden jaksamisesta ja voimavarojen riittävyydestä. Kehittämiseen liittyen korostettiin palautteen keruuta tuettavilta, vertaistuen vaikutusten tutkimista, toiminnasta tiedottamista, yhteistyön lisäämistä järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa sekä vertaistukeen liittyvän toiminnan resurssien turvaamista.
Asiasanat: vertaistuki, kokemustieto, vammaisuus, voimaantuminen, yhteisöllisyys, sosiaalinen tuki, kolmas sektori ABSTRACTThis study examines different forms of peer support in a national disability organization called the Finnish Association of People with Physical Disabilities. It describes the phenomena of voluntary action and peer support in general and investigates the third sector and its meaning in Finnish society. Peer support is mutual support between people who are or have been in similar life situations and it is based on sharing experiences.
The study is built on theme interviews of four employees of the Finnish Association of People with Physical Disabilities and five disabled persons with spinal injury or amputation, who have been educated as volunteer peer counsellors. It approaches peer support from the viewpoint of well-being research, solidarity and empowerment. The interviews were analyzed by content analysis and thematisation. This study focuses on the meanings and experiences the interviewees associate with different forms of peer support. The research questions are: 1) What motivates the peer supporters to take part in this kind of action as volunteers? 2) What kind of benefits and risks are associated with activity based on peer support? 3) How could peer support be developed and used more?
Peer supporters are involved, because they want to help, support and share experiences, to give others the support they lacked when they had first been injured. Peer support activity also gives a lot to the peer supporters themselves: meaningful action and the sense of being useful were important motives for the interviewees. Other important motives were belonging to peer counsellors, team spirit, social interaction and learning something new. The interviewees identified, for example, the following as benefits of peer support: empowerment, in other words, allowing those involved to identify and enhance their skills. Peer counsellors can give practical advice and mental support that helps their peers to manage in everyday life. Practical support may consist of, for example, providing information on public services or on the use of a wheelchair. Peer support creates participation and solidarity, which contribute the welfare and well-being of a human being.
As risks of peer support, the interviewees mentioned, e.g. the following: giving wrong information, forgetting the importance of professional work and the lack of reciprocity or confidence. The interviewees were also worried about excess workload of those in the third sector and overload and exhaustion of peer counsellors. As regards development needs, the interviewees stressed the following: receiving feedback from the supported individuals, analysing the effects of peer counselling, informing the public about different forms of peer support, increasing co-operation between the third sector and professionals in the field of social work and health care, and allocating enough resources to peer support.
Keywords: peer support, experience-based knowledge, disability, empowerment, solidarity, social support, third sector