Opettajat tietotekniikan opetuskäytön partaalla
HÄTINEN, LEENA (2010)
HÄTINEN, LEENA
2010
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20567
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20567
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miksi tietotekniikan opetuskäyttö ei yleisesti ole päässyt luontevaksi osaksi opettajan jokapäiväistä työtä, vaikka opetuskäytön edellytyksiä on vuosien aikana parannettu. Toisaalta osa opettajista on alkanut käyttää tietotekniikkaa huolimatta siitä, että edellytykset eivät ole olleet ohjeiden tasalla. Tutkittiin tekijöitä, jotka erottelisivat tietotekniikkaa paljon käyttäviä opettajia vähemmän käyttävistä. Toisaalta haluttiin selvittää, miten siirtyminen tietotekniikkaa vähän hyödyntävien ryhmästä runsaampaan tietotekniikan opetuskäyttöön tapahtuu.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista lähestymistapaa. Määrällisen tutkimuksen aineistona oli Tampereen perusopetuksen opettajille vuonna 2007 tehty TVT-kysely, johon vastasi 606 opettajaa eli 44,5 % perusopetuksen opettajista. Laadullinen tarkastelu tehtiin ryhmähaastattelemalla erään tamperelaiskoulun opettajia. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa selvisi, että tietotekniikkaa paljon käyttäviä opettajia eivät vähemmän käyttävistä erotelleet opettajan ikä, sukupuoli, pääkoulu eikä opetushenkilöstöryhmä, johon hän kuuluu. Multinomiaalinen regressioanalyysi osoitti, että luokanopettajien ja matematiikan aineenopettajien ryhmissä erot vähemmän tietotekniikkaa oppilaiden kanssa käyttävien ja monipuolisesti tietotekniikkaa hyödyntävien opettajien välillä näyttivät olevan suurimmat. Opettajien välistä digitaalista kuilua ei aiemmin ole tutkittu, mutta saatu tulos viittaisi sellaisen olemassaoloon. Asia vaatisi kuitenkin lisätutkimusta. Seuraavaksi selvitettiin, miten opettajan siirtyminen runsaampaan tietotekniikan opetuskäyttöön tapahtuu. Tätä tutkittiin teemallisen ryhmähaastattelun avulla eräässä koulussa, jonka luokanopettajien etukäteen tiedettiin käyttävän tietotekniikkaa luontevana osana koulutyötä. Tietotekniikan opetuskäytön vakiinnuttamista näyttäisi helpottavan opettajan rohkea ja positiivinen asenne tietotekniikkaa kohtaan, oppilaiden ja kollegoiden kanssa yhdessä oppiminen teknologiaan tutustuttaessa sekä tekniikan käytön helppous.
Opettajan pääseminen tietotekniikan opetuskäytön partaalta eteenpäin edellyttää ainakin sitä, että käyttöönoton alkuvaiheessa lähdetään kunkin opettajan tasolta ja lähtökohdista, vähän kerrallaan mutta määrätietoisesti edeten. Erityisesti ensimmäisiä askelia tietotekniikan opetuskäytössä tulisi helpottaa huolehtimalla siitä, että teknologian käyttö koettaisiin vaivattomaksi ja hyödylliseksi. Tuen tarjoamisessa työyhteisöllä on tärkeä merkitys rakentavan vuorovaikutuksen ja kokemusten jakamisen kautta.
Asiasanat: tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö, tietoyhteiskunta, digitaalinen kuilu, perusopetus, multinomiaalinen regressioanalyysi, teemallinen ryhmähaastattelu, triangulaatio
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista lähestymistapaa. Määrällisen tutkimuksen aineistona oli Tampereen perusopetuksen opettajille vuonna 2007 tehty TVT-kysely, johon vastasi 606 opettajaa eli 44,5 % perusopetuksen opettajista. Laadullinen tarkastelu tehtiin ryhmähaastattelemalla erään tamperelaiskoulun opettajia. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa selvisi, että tietotekniikkaa paljon käyttäviä opettajia eivät vähemmän käyttävistä erotelleet opettajan ikä, sukupuoli, pääkoulu eikä opetushenkilöstöryhmä, johon hän kuuluu. Multinomiaalinen regressioanalyysi osoitti, että luokanopettajien ja matematiikan aineenopettajien ryhmissä erot vähemmän tietotekniikkaa oppilaiden kanssa käyttävien ja monipuolisesti tietotekniikkaa hyödyntävien opettajien välillä näyttivät olevan suurimmat. Opettajien välistä digitaalista kuilua ei aiemmin ole tutkittu, mutta saatu tulos viittaisi sellaisen olemassaoloon. Asia vaatisi kuitenkin lisätutkimusta. Seuraavaksi selvitettiin, miten opettajan siirtyminen runsaampaan tietotekniikan opetuskäyttöön tapahtuu. Tätä tutkittiin teemallisen ryhmähaastattelun avulla eräässä koulussa, jonka luokanopettajien etukäteen tiedettiin käyttävän tietotekniikkaa luontevana osana koulutyötä. Tietotekniikan opetuskäytön vakiinnuttamista näyttäisi helpottavan opettajan rohkea ja positiivinen asenne tietotekniikkaa kohtaan, oppilaiden ja kollegoiden kanssa yhdessä oppiminen teknologiaan tutustuttaessa sekä tekniikan käytön helppous.
Opettajan pääseminen tietotekniikan opetuskäytön partaalta eteenpäin edellyttää ainakin sitä, että käyttöönoton alkuvaiheessa lähdetään kunkin opettajan tasolta ja lähtökohdista, vähän kerrallaan mutta määrätietoisesti edeten. Erityisesti ensimmäisiä askelia tietotekniikan opetuskäytössä tulisi helpottaa huolehtimalla siitä, että teknologian käyttö koettaisiin vaivattomaksi ja hyödylliseksi. Tuen tarjoamisessa työyhteisöllä on tärkeä merkitys rakentavan vuorovaikutuksen ja kokemusten jakamisen kautta.
Asiasanat: tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö, tietoyhteiskunta, digitaalinen kuilu, perusopetus, multinomiaalinen regressioanalyysi, teemallinen ryhmähaastattelu, triangulaatio