"Bottom of the Pyramid" -liiketoiminta yhteiskuntavastuun toteuttajana kehitysmaissa
PELLINEN, MARTINA (2010)
PELLINEN, MARTINA
2010
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20536
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20536
Tiivistelmä
”Bottom of the Pyramid” -liiketoiminnalla tarkoitetaan liiketoimintaa, jonka tavoitteena on lieventää köyhyyttä voittoa tuottavalla tavalla. Nimensä mukaisesti tämä liiketoiminta kohdistuu maailman köyhimpiin ihmisiin. Kehittämällä ja myymällä innovatiivisia tuotteita ja palveluja kehittyvillä markkinoilla yritykset tavoittavat vielä hyödyntämättömät markkinat.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä ”Bottom of the Pyramid” liiketoiminnasta sekä tutkia liiketoiminnan mahdollisuutta ja haasteita toteuttaa yrityksen yhteiskuntavastuuta kehitysmaissa. Tutkimus on luonteeltaan laadullista ja deskriptiivistä. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kuuden ”Bottom of the Pyramid” -liiketoimintaa harjoittavan yrityksen yhteiskuntavastuuta koskevista raporteista. Tutkimuksen tavoitteeseen päästään kuvailemalla kehitysmaissa tapahtuvaa liiketoimintaa sekä sen sosiaalisia, ekologisia ja taloudellisia vaikutuksia sekä yrityksille itselleen että kehitysmaille.
Tutkimuksessa todettiin case-yritysten toteuttavan yhteiskuntavastuuta kehitysmaissa. Tulokseen vaikuttaa kuitenkin liiketoimintojen humanitaarinen luonne; yritysten tuotteet ovat jo lähtökohtaisesti kehitetty köyhien olojen parantamiseen. Perinteisten kulutustuotteiden vastuullisuutta tutkiessa vaikutukset olisivat saattaneet olla erilaisia. Caseyritysten vaikutusten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että liiketoiminta kehitysmaissa ja ”Bottom of the Pyramid”-markkinoilla voi olla sekä taloudellisesti kannattavaa että vastuullista toimintaa.
”Bottom of the Pyramid” -liiketoiminnan merkittävimmiksi vaikutuksiksi havaittiin yrittäjyyden lisääminen, työllistäminen ja elämänlaadun parantaminen asumisoloja, hygieniaa ja terveydenhoitoa kehittämällä. Yritysyhteistyön ja kommunikaatioteknologian avulla kehitysmaiden yrittäjät pääsevät kosketuksiin kansainvälisten markkinoiden kanssa. Humanitaariseen hätään kehitetyillä tuotteilla havaittiin olevan pitkäaikaisia taloudellisia ja sosiaalisia vaikutuksia. Yritysten merkittävimmät ekologiset vaikutukset syntyivät raaka-aineiden kuljetuksista kehitysmaista Euroopassa sijaitseviin tehtaisiin ja valmiiden tuotteiden kuljetuksista kehitysmaihin. Vastuullisuuden haasteeksi muodostuivatakuutin köyhyyden lieventäminen, tuotteiden vastuullinen hinnoittelu ja humanitaaristen tuotteiden patentointi.
Avainsanat: ”Bottom of the Pyramid” -liiketoiminta, kehitysmaat, yrityksen yhteiskuntavastuu, köyhyys
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä ”Bottom of the Pyramid” liiketoiminnasta sekä tutkia liiketoiminnan mahdollisuutta ja haasteita toteuttaa yrityksen yhteiskuntavastuuta kehitysmaissa. Tutkimus on luonteeltaan laadullista ja deskriptiivistä. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kuuden ”Bottom of the Pyramid” -liiketoimintaa harjoittavan yrityksen yhteiskuntavastuuta koskevista raporteista. Tutkimuksen tavoitteeseen päästään kuvailemalla kehitysmaissa tapahtuvaa liiketoimintaa sekä sen sosiaalisia, ekologisia ja taloudellisia vaikutuksia sekä yrityksille itselleen että kehitysmaille.
Tutkimuksessa todettiin case-yritysten toteuttavan yhteiskuntavastuuta kehitysmaissa. Tulokseen vaikuttaa kuitenkin liiketoimintojen humanitaarinen luonne; yritysten tuotteet ovat jo lähtökohtaisesti kehitetty köyhien olojen parantamiseen. Perinteisten kulutustuotteiden vastuullisuutta tutkiessa vaikutukset olisivat saattaneet olla erilaisia. Caseyritysten vaikutusten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että liiketoiminta kehitysmaissa ja ”Bottom of the Pyramid”-markkinoilla voi olla sekä taloudellisesti kannattavaa että vastuullista toimintaa.
”Bottom of the Pyramid” -liiketoiminnan merkittävimmiksi vaikutuksiksi havaittiin yrittäjyyden lisääminen, työllistäminen ja elämänlaadun parantaminen asumisoloja, hygieniaa ja terveydenhoitoa kehittämällä. Yritysyhteistyön ja kommunikaatioteknologian avulla kehitysmaiden yrittäjät pääsevät kosketuksiin kansainvälisten markkinoiden kanssa. Humanitaariseen hätään kehitetyillä tuotteilla havaittiin olevan pitkäaikaisia taloudellisia ja sosiaalisia vaikutuksia. Yritysten merkittävimmät ekologiset vaikutukset syntyivät raaka-aineiden kuljetuksista kehitysmaista Euroopassa sijaitseviin tehtaisiin ja valmiiden tuotteiden kuljetuksista kehitysmaihin. Vastuullisuuden haasteeksi muodostuivatakuutin köyhyyden lieventäminen, tuotteiden vastuullinen hinnoittelu ja humanitaaristen tuotteiden patentointi.
Avainsanat: ”Bottom of the Pyramid” -liiketoiminta, kehitysmaat, yrityksen yhteiskuntavastuu, köyhyys