Sosiaalityö kehitysyhteistyön kentällä. Sosiaalityö kehitysmaassa sosiaalityön opiskelijan silmin.
PENTTINEN, MARI (2010)
PENTTINEN, MARI
2010
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20506
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20506
Tiivistelmä
Tutkimukseni tehtävänä on selvittää, millaisena sosiaalityö kehitysmaissa näyttäytyy suomalaisen sosiaalityön opiskelijan silmin ja millaisia haasteita kehitysmaahan töihin lähtevä suomalainen kohtaa. Aineisto koostuu 12 opiskelijan erityyppisistä teksteistä, joissa he kuvaavat kokemuksiaan kehitysmaasta. Tekstit on kirjoitettu kehitysmaassa suoritetun sosiaalityön harjoittelun tai kurssin jälkeen. Maat, joissa opiskelijat suorittivat osan opintojaan, ovat Tansania ja Mosambik. Aineisto analysoidaan teemoitellen fenomenografisista lähtökohdista. Analyysissa katse tarkennetaan kulttuuriseen erilaisuuteen ja erilaisiin tapoihin ymmärtää maailmaa.
Tärkeä osa tutkimusta on pohtia myös kansainvälisen sosiaalityön ja kehitysyhteistyön rooleja kehitysmaiden hyväksi tehtävän työn alueella. Tutkimuksen teoriaosuudessa pohditaan sitä, mikä sosiaalityön asema on kehitysmaissa, erityisesti kehitysyhteistyön kentällä ja kehitykseen liittyvien ongelmien ratkaisussa. Tällä hetkellä sosiaalityön asema kehitysmaissa vaikuttaisi tutkimuksen perusteella olevan vielä vakiintumaton ja sosiaalityön osaamisen näkyväksi tuominen näyttäisi vaativan vielä paljon työtä.
Sosiaalityö kehitysmaassa näyttäytyy aineiston perusteella suomalaiselle sosiaalityön opiskelijalle laaja-alaisempana kuin suomalainen käsitys sosiaalityöstä. Työtä määrittävät opiskelijoiden huomioiden mukaan erityisesti yhteiskunnan rakenteet ja resurssien puute. Erityisesti opiskelijat nostavat esiin sen, että kehitysmaissa sosiaaliturva on puutteellinen ja sosiaalityötä tehdään pääasiassa kansalaisjärjestöjen ja vapaaehtoisten voimin. Köyhyys nousee aineistosta selvästi esiin työn haasteena: sekä asiakaskunnan köyhyys, että auttamistyötä tekevien organisaatioiden köyhyys tuovat haasteita työn toteutukseen ja mahdollisuuksiin auttaa apua tarvitsevia. Suomalaisen sosiaalityön opiskelijan näkökulmasta myös kulttuurinen erilaisuus näyttäisi olevan haaste työn toteutukselle. Erilaiset käsitykset työn toteutuksesta, kohteliaasta käytöksestä ja ajankäytöstä, sekä kielellinen erilaisuus ovat asioita, jotka vieraassa yhteiskunnassa työtä tehdessä tulevat esiin.
Tulosten mukaan eläminen ja työskentely kehitysmaassa on ennen kaikkea emotionaalinen kokemus. Opiskelijat reflektoivat teksteissään tunteitaan erilaisten sosiaalisten ongelmien ja yhteiskunnan köyhyyden edessä. Myös kulttuuriset erilaisuudet aiheuttavat erilaisia tunteita ja pohdintaa.
Asiasanat:kehitysmaa, kehitysyhteistyö, sosiaalityö, kansainvälinen sosiaalityö, kulttuurinen erilaisuus, Itä-Afrikka
Tärkeä osa tutkimusta on pohtia myös kansainvälisen sosiaalityön ja kehitysyhteistyön rooleja kehitysmaiden hyväksi tehtävän työn alueella. Tutkimuksen teoriaosuudessa pohditaan sitä, mikä sosiaalityön asema on kehitysmaissa, erityisesti kehitysyhteistyön kentällä ja kehitykseen liittyvien ongelmien ratkaisussa. Tällä hetkellä sosiaalityön asema kehitysmaissa vaikuttaisi tutkimuksen perusteella olevan vielä vakiintumaton ja sosiaalityön osaamisen näkyväksi tuominen näyttäisi vaativan vielä paljon työtä.
Sosiaalityö kehitysmaassa näyttäytyy aineiston perusteella suomalaiselle sosiaalityön opiskelijalle laaja-alaisempana kuin suomalainen käsitys sosiaalityöstä. Työtä määrittävät opiskelijoiden huomioiden mukaan erityisesti yhteiskunnan rakenteet ja resurssien puute. Erityisesti opiskelijat nostavat esiin sen, että kehitysmaissa sosiaaliturva on puutteellinen ja sosiaalityötä tehdään pääasiassa kansalaisjärjestöjen ja vapaaehtoisten voimin. Köyhyys nousee aineistosta selvästi esiin työn haasteena: sekä asiakaskunnan köyhyys, että auttamistyötä tekevien organisaatioiden köyhyys tuovat haasteita työn toteutukseen ja mahdollisuuksiin auttaa apua tarvitsevia. Suomalaisen sosiaalityön opiskelijan näkökulmasta myös kulttuurinen erilaisuus näyttäisi olevan haaste työn toteutukselle. Erilaiset käsitykset työn toteutuksesta, kohteliaasta käytöksestä ja ajankäytöstä, sekä kielellinen erilaisuus ovat asioita, jotka vieraassa yhteiskunnassa työtä tehdessä tulevat esiin.
Tulosten mukaan eläminen ja työskentely kehitysmaassa on ennen kaikkea emotionaalinen kokemus. Opiskelijat reflektoivat teksteissään tunteitaan erilaisten sosiaalisten ongelmien ja yhteiskunnan köyhyyden edessä. Myös kulttuuriset erilaisuudet aiheuttavat erilaisia tunteita ja pohdintaa.
Asiasanat:kehitysmaa, kehitysyhteistyö, sosiaalityö, kansainvälinen sosiaalityö, kulttuurinen erilaisuus, Itä-Afrikka