Markkinoiden epäonnistumisen teoria viestintäpoliittisena lähestymistapana
MATILAINEN, TATU (2010)
MATILAINEN, TATU
2010
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20497
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20497
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee viestintäpolitiikan taloustieteellisiä perusteita. Tutkimuksen kohteena on markkinoiden epäonnistumisen teoria (theory of market failure, MF), joka on uusklassisen taloustieteen piirissä keskeinen tapa, jolla selitetään ja oikeutetaan julkisen vallan taloudellista toimintaa. MF-teorian mukaan valtiointerventio voi olla perusteltua silloin, kun markkinat eivät ilman julkisen vallan väliintuloa kykene toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Tällainen markkinoiden epäonnistuminen saattaa johtua esimerkiksi kilpailun puuttumisesta, ulkoisvaikutuksista, julkishyödykepiirteistä tai informaatioon liittyvistä ongelmista. MF-lähestymistapa on eräänlainen universaaliteoria, jonka viestintäpoliittiset sovellukset voivat liittyä esimerkiksi immateriaalioikeudellisiin järjestelyihin, yleisradiotoimintaan, viestintäalojen koulutuspolitiikkaan, markkinarakenteisiin ja jakeluinfrastruktuureihin. Tutkielma tarjoaa kriittisen yleisesityksen MF-teoriasta viestintäpoliittisena lähestymistapana.
Tutkielma on luonteeltaan teoreettinen ja käsiteanalyyttinen. MF-teorian keskeisten käsitteiden erittely aloitetaan uusklassisen markkinateorian peruskäsitteistä. Huomiota kiinnitetään etenkin markkinoiden, kilpailullisuuden, allokatiivisen tehokkuuden ja kuluttajan suvereenisuuden käsitteisiin. Tämän jälkeen tarkastellaan erilaisia teoreettisia perusteita markkinoiden epäonnistumiselle. Vakiintuneiden MF-perusteiden lisäksi tutkielmassa tuodaan esille se mahdollisuus, että myös meriittihyödykkeiden ja transaktiokustannusten teorioita voidaan soveltaa MF-lähestymistavan puitteissa. Tähän liittyen tutkielmassa painotetaan MF-teorian erilaisia mahdollisia tulkintoja ja teorian historiallisuutta. Lopuksi tutkielmassa tarkastellaan valtiointervention käsitettä. Tässä kohdin esitetään, että MF-lähestymistavalla on kytköksiä liberalistiseen yhteiskunta-ajattelun traditioon. Lisäksi tutkielmassa tuodaan esille MF-teorian paradigmaattisia kytköksiä markkinoiden roolia korostavaan ja atomistiseen talousajatteluun. Tutkielmassa esitetään, että MF-teorian käyttöön viestintäpoliittisena lähestymistapana liittyy sekä mahdollisuuksia että ongelmia.
Tutkielma pohjautuu suurelta osin aiempaan tutkimuskirjallisuuteen, ja siinä yhdistellään monitieteisesti etenkin viestintätutkimuksellisia, taloustieteellisiä ja yhteiskuntafilosofisia näkökulmia. Keskeisiä lähdeteoksia ovat esimerkiksi C. Edwin Bakerin teos Media, Markets, and Democracy (2002) sekä Matti Tuomalan Julkistalous-teos (2009).
Asiasanat:viestintäpolitiikka
Tutkielma on luonteeltaan teoreettinen ja käsiteanalyyttinen. MF-teorian keskeisten käsitteiden erittely aloitetaan uusklassisen markkinateorian peruskäsitteistä. Huomiota kiinnitetään etenkin markkinoiden, kilpailullisuuden, allokatiivisen tehokkuuden ja kuluttajan suvereenisuuden käsitteisiin. Tämän jälkeen tarkastellaan erilaisia teoreettisia perusteita markkinoiden epäonnistumiselle. Vakiintuneiden MF-perusteiden lisäksi tutkielmassa tuodaan esille se mahdollisuus, että myös meriittihyödykkeiden ja transaktiokustannusten teorioita voidaan soveltaa MF-lähestymistavan puitteissa. Tähän liittyen tutkielmassa painotetaan MF-teorian erilaisia mahdollisia tulkintoja ja teorian historiallisuutta. Lopuksi tutkielmassa tarkastellaan valtiointervention käsitettä. Tässä kohdin esitetään, että MF-lähestymistavalla on kytköksiä liberalistiseen yhteiskunta-ajattelun traditioon. Lisäksi tutkielmassa tuodaan esille MF-teorian paradigmaattisia kytköksiä markkinoiden roolia korostavaan ja atomistiseen talousajatteluun. Tutkielmassa esitetään, että MF-teorian käyttöön viestintäpoliittisena lähestymistapana liittyy sekä mahdollisuuksia että ongelmia.
Tutkielma pohjautuu suurelta osin aiempaan tutkimuskirjallisuuteen, ja siinä yhdistellään monitieteisesti etenkin viestintätutkimuksellisia, taloustieteellisiä ja yhteiskuntafilosofisia näkökulmia. Keskeisiä lähdeteoksia ovat esimerkiksi C. Edwin Bakerin teos Media, Markets, and Democracy (2002) sekä Matti Tuomalan Julkistalous-teos (2009).
Asiasanat:viestintäpolitiikka