Toiveammattina julkkis? Kuuluisuuden hierarkkinen rakentuminen nuorten musiikin harrastajien perspektiivistä 2000-luvun Suomessa
SILLANPÄÄ, JOHANNA (2010)
SILLANPÄÄ, JOHANNA
2010
Mediakulttuuri - Media Culture
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20491
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20491
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen kuuluisuuden hierarkkista rakentumista nyky-Suomessa. Tarkastelun perspektiivin olen rajannut musiikkia harrastavaan nuorisoryhmään. Työni punaisena lankana kulkevat ajatukset kuuluisuuden itseisarvoistumisesta ja mainehakuisista nuorista. Onko julkkiksesta tullut ammatti?
Tutkielma lähtee liikkeelle nykyisen julkkiskulttuurin rakentumista tarkastelemalla. Käyn sitä läpi medioitumisen, median ja markkinatalouden liitosten, kulttuurin kuvallistumisen ja mediasisältöjen viihteellistymisen kautta. Rinnalla kuljetan myös ajatusta mediasukupolvista. Tarkastelen erilaisia kuuluisuuden diskursseja, ja pohdin, miten sankarin, tähden ja julkkiksen viitekehykset peilaavat kuuluisuuden käsittämistä. Minua kiinnostaa etenkin Suomessa tuttu turhan julkkiksen diskurssi – mitä se pitää sisällään ja kuinka se on juurtunut käyttöön?
Varsinaisessa analyysiosiossa ääneen pääsevät nuoret musiikin harrastajat. Keräsin kahdelta toisen vuosikurssin musiikkilukiolaisryhmältä vastauksia rakentamaani kyselyyn. Sen purkamisessa keskityn kuuluisuuden kutsuun, julkkikseen ammattina, kuuluisuuden hierarkkisuuteen sekä nuorten omiin kuuluisuusambitioihin. Keskiöön nousevat kuuluisuuden saavuttamisen tavat. Nuorten aktiivisten musiikin harrastajien vastauksista hahmottuu diskurssi ansaitusta kuuluisuudesta vastalauseena median luomille, ulkoapäin nimetyille julkkiksille.
Asiasanat:kuuluisuus, julkkiskulttuuri, julkkis, turha julkkis
Tutkielma lähtee liikkeelle nykyisen julkkiskulttuurin rakentumista tarkastelemalla. Käyn sitä läpi medioitumisen, median ja markkinatalouden liitosten, kulttuurin kuvallistumisen ja mediasisältöjen viihteellistymisen kautta. Rinnalla kuljetan myös ajatusta mediasukupolvista. Tarkastelen erilaisia kuuluisuuden diskursseja, ja pohdin, miten sankarin, tähden ja julkkiksen viitekehykset peilaavat kuuluisuuden käsittämistä. Minua kiinnostaa etenkin Suomessa tuttu turhan julkkiksen diskurssi – mitä se pitää sisällään ja kuinka se on juurtunut käyttöön?
Varsinaisessa analyysiosiossa ääneen pääsevät nuoret musiikin harrastajat. Keräsin kahdelta toisen vuosikurssin musiikkilukiolaisryhmältä vastauksia rakentamaani kyselyyn. Sen purkamisessa keskityn kuuluisuuden kutsuun, julkkikseen ammattina, kuuluisuuden hierarkkisuuteen sekä nuorten omiin kuuluisuusambitioihin. Keskiöön nousevat kuuluisuuden saavuttamisen tavat. Nuorten aktiivisten musiikin harrastajien vastauksista hahmottuu diskurssi ansaitusta kuuluisuudesta vastalauseena median luomille, ulkoapäin nimetyille julkkiksille.
Asiasanat:kuuluisuus, julkkiskulttuuri, julkkis, turha julkkis