Valta ja vallattomuus - Vallankäyttö osana perheen toimintakulttuuria
HIRVIMÄKI, HANNA (2010)
HIRVIMÄKI, HANNA
2010
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-04-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20484
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20484
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kartoitetaan ja kuvataan vallankäyttöä perheen kontekstissa. Tutkimuksen tarkoitus on tuoda näkyväksi vallan käytön muotoja perheen arjessa ja vanhemman ja nuoren välisessä vuorovaikutuksessa. Tutkimus lähestyy ongelmaa nuoren näkökulmasta. Vallankäyttöä ja perheen toimintakulttuuria tarkastellaan tutkimuksessa kahden tutkimuskysymyksen avulla. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen avulla tarkastellaan vallankäytön muotoja perheessä. Toisen tutkimuskysymyksen avulla pyritään tuomaan esille perheen käytäntöjä ja sääntöjä.
Perheen valtasuhteita lähestyttiin tutkimuksessa kirjoitusten ja teemahaastatteluiden kautta. Alustavana tutkimusaineistona käytettiin peruskoulun kahdeksannen luokan oppilailta kerättyjä kirjoituksia aiheesta "Kuka meidän perheessä päättää?". Aineiston keruuta jatkettiin teemahaastatteluin. Kaiken kaikkiaan aineisto koostui 17 kirjoitelmasta ja kuudesta haastattelusta. Haastattelut toteutettiin vaiheessa, jossa tutkittavan luokan oppilaat olivat siirtyneet yhdeksännelle luokalle.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisia menetelmiä. Kerätyt kirjoitelmat toimivat tiedonantajina ja niiden ja teorian pohjalta muodostettiin varsinaiset haastattelukysymykset. Haastatteluista kerätty aineisto analysoitiin teemoitellen ja tyypitellen. Aineistolähtöinen tutkimus mahdollisti vallankäyttöön liittyvien kategorioiden muodostumisen.
Tutkimustulokset osoittavat, että perheissä käytetään valtaa monitasoisesti. Sekä perheen aikuiset, että nuoret käyttävät valtaa suhteessa toisiinsa. Tutkimuksen päätuloksiksi saatiin kolme vallankäytön jakautumista kuvaavaa kategoriaa, jotka olivat 1) rajoittava ja välittävä perhekulttuuri, 2) nuoren johtama ja salliva perhekulttuuri sekä 3) vetäytyvä ja itsenäinen perhekulttuuri. Kategorioilla viitataan erilaisiin perhekulttuureihin ja vallan jaon monimuotoisuuteen perheen sisällä. Kaikkiin kategorioihin sisältyvien nuorten todettiin tottelevan vanhempia. Totteleminen oli kuitenkin luonteeltaan ristiriitaista, sillä nuoret saattoivat testata rajoja rikkomalla sääntöjä tai taivutella vanhemman vaihtamaan sääntöä. Tutkimuksessa avattiin tutkimuksen kategorioita tuomalla esiin laajemmin perheiden toimintatapoja ja vastuukysymyksiä. Tutkimusraportin lopussa tehdään erottelua ongelmallisen ja toimivan vallankäytön välille. Perheen vallankäytön todettiin yhdistyvän laajemmin perheen tunnesuhteisiin ja nuoren hyvinvointiin.
Perheen valtasuhteita lähestyttiin tutkimuksessa kirjoitusten ja teemahaastatteluiden kautta. Alustavana tutkimusaineistona käytettiin peruskoulun kahdeksannen luokan oppilailta kerättyjä kirjoituksia aiheesta "Kuka meidän perheessä päättää?". Aineiston keruuta jatkettiin teemahaastatteluin. Kaiken kaikkiaan aineisto koostui 17 kirjoitelmasta ja kuudesta haastattelusta. Haastattelut toteutettiin vaiheessa, jossa tutkittavan luokan oppilaat olivat siirtyneet yhdeksännelle luokalle.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisia menetelmiä. Kerätyt kirjoitelmat toimivat tiedonantajina ja niiden ja teorian pohjalta muodostettiin varsinaiset haastattelukysymykset. Haastatteluista kerätty aineisto analysoitiin teemoitellen ja tyypitellen. Aineistolähtöinen tutkimus mahdollisti vallankäyttöön liittyvien kategorioiden muodostumisen.
Tutkimustulokset osoittavat, että perheissä käytetään valtaa monitasoisesti. Sekä perheen aikuiset, että nuoret käyttävät valtaa suhteessa toisiinsa. Tutkimuksen päätuloksiksi saatiin kolme vallankäytön jakautumista kuvaavaa kategoriaa, jotka olivat 1) rajoittava ja välittävä perhekulttuuri, 2) nuoren johtama ja salliva perhekulttuuri sekä 3) vetäytyvä ja itsenäinen perhekulttuuri. Kategorioilla viitataan erilaisiin perhekulttuureihin ja vallan jaon monimuotoisuuteen perheen sisällä. Kaikkiin kategorioihin sisältyvien nuorten todettiin tottelevan vanhempia. Totteleminen oli kuitenkin luonteeltaan ristiriitaista, sillä nuoret saattoivat testata rajoja rikkomalla sääntöjä tai taivutella vanhemman vaihtamaan sääntöä. Tutkimuksessa avattiin tutkimuksen kategorioita tuomalla esiin laajemmin perheiden toimintatapoja ja vastuukysymyksiä. Tutkimusraportin lopussa tehdään erottelua ongelmallisen ja toimivan vallankäytön välille. Perheen vallankäytön todettiin yhdistyvän laajemmin perheen tunnesuhteisiin ja nuoren hyvinvointiin.