SAIRAANHOITAJAOPISKELIJOIDEN AMMATTITAIDON ARVIOINTI OPISKELUUN KUULUVASSA HARJOITTELUSSA
LEPPÄHARJU, MINNA (2010)
LEPPÄHARJU, MINNA
2010
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-04-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20478
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20478
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaidon arviointia harjoittelussa. Pro gradu -tutkielman tutkimusaineisto kerättiin neljästä ammattikorkeakoulusta huhti-toukokuussa 2009. Otos (n=116) muodostui valmistuvista hoitotyön opiskelijoista. Tutkimusaineiston keräämiseen sovellettiin Katja Luojuksen väitöskirjaansa varten kehittämää mittaria hänen luvallaan. Ennen varsinaisen aineiston keruuta suoritettiin mittarin esitestaus huhtikuun alussa 2009 ammattikorkeakoulussa hoitotyön opiskelijoilla (n=17). Mittari rakentui taustatiedoista, ammattitaitoa edistävästä harjoittelun arvioinnista ja ammattitaitoa edistävän harjoittelun arviointimenetelmistä. Vastausprosentti oli 77 %.
Aineisto analysoitiin SPSS 15.0 -tilasto-ohjelmalla. Tutkimusaineiston analyysissä tuloksia tarkasteltiin muuttujiin frekvenssien, prosenttilukujen, keskiarvojen ja keskihajonnan avulla. Aineisto tiivistettiin faktorianalyysin avulla, jonka perusteella muodostettiin summamuuttujat aineistolähtöisesti. Summamuuttujien sisäistä johdonmukaisuutta tarkasteltiin Cronbachin alfan avulla, jos muuttujia oli enemmän kuin kaksi. Kahden muuttujan välistä yhteyttä tarkasteltiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimen avulla.
Arvioinnin antaminen opiskelijoille on tärkeää. Opiskelijoilla oli selkeä näkemys, että arviointi on tärkeä opiskelijan ammatillisen kehittymisen vuoksi. Opiskelijoilla ei ole selkeää näkemystä, onko ohjaajan vaikea antaa korjaavaa palautetta. Opiskelijoilla ei ollut yhtenäistä mielipidettä opettajan osallistumisesta arviointiin. Ohjaajat perehtyvät melko usein opiskelijoiden ammattitaidon arviointiin käytännön harjoittelussa. Vähän yli puolet opiskelijoista koki, että ohjaaja arvioi aina opiskelijan taitoja. Opiskelijan toimintaa ohjaajat arvioivat usein, ja yli puolet opiskelijoista koki, että ohjaaja osallistuu opiskelijan kanssa hoitotilanteisiin, joista tehtyjä havaintoja hän käyttää arvioinnissa. Tavoitteiden merkitys ei ole ohjaajille selkeä arvioinnissa, ja harvoin ohjaaja ehdottaa loppuarvioinnissa opiskelijalle seuraavan jakson tavoitteita. Ohjaajan lisäksi on tärkeää, että myös opettaja osallistuu aktiivisesti arviointeihin. Pro gradu -tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijoiden ammattitaidon arvioinnin kehittämiseen ja sairaanhoitajien koulutuksen kehittämiseen arvioinnista.
Asiasanat: hoitotyön opiskelijat, harjoittelu, ammattitaito, arviointi, arviointimenetelmät
Aineisto analysoitiin SPSS 15.0 -tilasto-ohjelmalla. Tutkimusaineiston analyysissä tuloksia tarkasteltiin muuttujiin frekvenssien, prosenttilukujen, keskiarvojen ja keskihajonnan avulla. Aineisto tiivistettiin faktorianalyysin avulla, jonka perusteella muodostettiin summamuuttujat aineistolähtöisesti. Summamuuttujien sisäistä johdonmukaisuutta tarkasteltiin Cronbachin alfan avulla, jos muuttujia oli enemmän kuin kaksi. Kahden muuttujan välistä yhteyttä tarkasteltiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimen avulla.
Arvioinnin antaminen opiskelijoille on tärkeää. Opiskelijoilla oli selkeä näkemys, että arviointi on tärkeä opiskelijan ammatillisen kehittymisen vuoksi. Opiskelijoilla ei ole selkeää näkemystä, onko ohjaajan vaikea antaa korjaavaa palautetta. Opiskelijoilla ei ollut yhtenäistä mielipidettä opettajan osallistumisesta arviointiin. Ohjaajat perehtyvät melko usein opiskelijoiden ammattitaidon arviointiin käytännön harjoittelussa. Vähän yli puolet opiskelijoista koki, että ohjaaja arvioi aina opiskelijan taitoja. Opiskelijan toimintaa ohjaajat arvioivat usein, ja yli puolet opiskelijoista koki, että ohjaaja osallistuu opiskelijan kanssa hoitotilanteisiin, joista tehtyjä havaintoja hän käyttää arvioinnissa. Tavoitteiden merkitys ei ole ohjaajille selkeä arvioinnissa, ja harvoin ohjaaja ehdottaa loppuarvioinnissa opiskelijalle seuraavan jakson tavoitteita. Ohjaajan lisäksi on tärkeää, että myös opettaja osallistuu aktiivisesti arviointeihin. Pro gradu -tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijoiden ammattitaidon arvioinnin kehittämiseen ja sairaanhoitajien koulutuksen kehittämiseen arvioinnista.
Asiasanat: hoitotyön opiskelijat, harjoittelu, ammattitaito, arviointi, arviointimenetelmät