The 21st Century American Family in Californication - Issues of Ideology, Narrative and Gender
LIKITALO, EEVA (2010)
LIKITALO, EEVA
2010
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-04-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20457
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20457
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli tarkastella, miten ja millaisena amerikkalainen televisiosarja Californication esittää amerikkalaisen perheen. Käsittelen perheen esitystä sarjassa ideologiana, joka tuotetaan katsojille tuttujen narratiivien avulla yhä uudestaan normatiivisen viitekehyksen sisällä, mikä tuottaa tietyille esityksille hegemonisen ja luonnollisuutta imitoivan aseman suhteessa muihin, vaihtoehtoisiin esityksiin. Yhtenä merkittävistä teoreettisista välineistäni on Louis Althusserin näkemys ideologiasta yksilön kuvitteellisena suhteena tämän elettyyn kokemukseen todellisuudesta, ja Althusserin käsitys televisiosta yhtenä merkittävimmistä ideologisen työn välineistä yhteiskunnassa.
Lähestyn sarjaa osana media- ja televisiotuotannon järjestystä, missä normit, perinteet ja tutut kaavat ohjaavat sarjassa tarjottua esitystä amerikkalaisesta perheestä. Mielestäni eksplisiittisestä ja mediassa kritisoidusta sisällöstään huolimatta Californication on nähtävissä osana perheen televisioesitysten jatkumoa, joka on perinteisesti keskittynyt kuvaamaan valkoista heteroseksuaalista ydinperhettä muiden etnisyyksien ja perhemuotojen kustannuksella. Analyysini sijoittaa sarjan perheen representaatioiden trendien jatkajaksi, jossa keskeisellä sijalla on jo 1970-luvulta lähtien ollut ns. dysfunktionaalinen ydinperhe, jonka sisäiset konfliktit ja ongelmat ovat keskeisessä asemassa sarjan dramatiikassa.
Vaikka (ydin)perheen patriarkaalinen instituutio esitetään sarjassa päällisin puolin kriisissä olevana ja toimimattomana, se asetetaan sarjassa ideologiseen kamppailuun muiden, perheen tärkeyttä potentiaalisesti haastavien ideologioiden, kuten individualismin ja liberaalin seksuaalisuuden, kanssa. Tämän kamppailun seurauksena sarja luo dikotomian valkoisen, heteroseksuaalisen ydinperheen arvomaailman ja sarjan tapahtumapaikan, Hollywoodin, korruptoituneen kulttuurin välille. Nojaamalla voimakkaasti romanttisen komedian narratiiviseen rakenteeseen sarjan kritiikki toimimatonta ydinperhettä kohtaan kääntyy toissijaiseksi tehostuskeinoksi kuvattaessa sarjan päähenkilön, Hank Moodyn, kasvua kohti aikuisuutta ja vastuullista vanhemmuutta korruptoituneessa ympäristössä. Perheen ideologia sukupuolittuneena sosiaalisena instituutiona on myös läsnä Californicationissa, ja sarja tarjoaa pitkälti nykyisin televisiossa jo vallalla olevia sukupuolittuneita subjektipositioita. Ulkonäkökriteerit ovat merkittäviä kummankin sukupuolen edustajille sarjassa, mutta naiseus tuotteistetaan ja asetetaan suhteessa miehen dominoivan positioon sarjan tapahtumissa ja Hankin kertojaäänen kautta. Naiseuden esitysten problematiikka ilmenee selkeimmin tarkasteltaessa perheen äidin, Karenin, esitystä suhteessa sarjan lapsettomiin ja perheettömiin naishahmoihin, jotka kalpenevat moraalisuudessaan ja ovat vapaampia seksuaalisen suuntautumisensa suhteen kuin sarjan ideaaliäiti. Isyyden esityksessä taas patriarkaalinen, etäinen perheenisä on väistynyt emotionaalisemman ja "pehmeämmän" isähahmon tieltä. Feministiseltä kannalta tarkasteltuna merkittävin muutos perheen sisäisessä järjestyksessä onkin vanhemmuuden esittäminen haluttuna ja sukupuolesta riippumattomana positiona, jossa tärkeintä on kyky antautua, sitoutua ja asettaa toisen etu oman edelle. Kokonaisuutena Californication esittää nykyaikaisen amerikkalaisen perheen ikuisen rakkauden ideologian ja romanttisen komedian heteronormatiiviseen ja konservatiiviseen ydinperheasetelmaan kietoutuneena.
Avainsanat: ideologia, narratiivi, ydinperhe, heteronormatiivisuus, hegemoninen maskuliinisuus
Lähestyn sarjaa osana media- ja televisiotuotannon järjestystä, missä normit, perinteet ja tutut kaavat ohjaavat sarjassa tarjottua esitystä amerikkalaisesta perheestä. Mielestäni eksplisiittisestä ja mediassa kritisoidusta sisällöstään huolimatta Californication on nähtävissä osana perheen televisioesitysten jatkumoa, joka on perinteisesti keskittynyt kuvaamaan valkoista heteroseksuaalista ydinperhettä muiden etnisyyksien ja perhemuotojen kustannuksella. Analyysini sijoittaa sarjan perheen representaatioiden trendien jatkajaksi, jossa keskeisellä sijalla on jo 1970-luvulta lähtien ollut ns. dysfunktionaalinen ydinperhe, jonka sisäiset konfliktit ja ongelmat ovat keskeisessä asemassa sarjan dramatiikassa.
Vaikka (ydin)perheen patriarkaalinen instituutio esitetään sarjassa päällisin puolin kriisissä olevana ja toimimattomana, se asetetaan sarjassa ideologiseen kamppailuun muiden, perheen tärkeyttä potentiaalisesti haastavien ideologioiden, kuten individualismin ja liberaalin seksuaalisuuden, kanssa. Tämän kamppailun seurauksena sarja luo dikotomian valkoisen, heteroseksuaalisen ydinperheen arvomaailman ja sarjan tapahtumapaikan, Hollywoodin, korruptoituneen kulttuurin välille. Nojaamalla voimakkaasti romanttisen komedian narratiiviseen rakenteeseen sarjan kritiikki toimimatonta ydinperhettä kohtaan kääntyy toissijaiseksi tehostuskeinoksi kuvattaessa sarjan päähenkilön, Hank Moodyn, kasvua kohti aikuisuutta ja vastuullista vanhemmuutta korruptoituneessa ympäristössä. Perheen ideologia sukupuolittuneena sosiaalisena instituutiona on myös läsnä Californicationissa, ja sarja tarjoaa pitkälti nykyisin televisiossa jo vallalla olevia sukupuolittuneita subjektipositioita. Ulkonäkökriteerit ovat merkittäviä kummankin sukupuolen edustajille sarjassa, mutta naiseus tuotteistetaan ja asetetaan suhteessa miehen dominoivan positioon sarjan tapahtumissa ja Hankin kertojaäänen kautta. Naiseuden esitysten problematiikka ilmenee selkeimmin tarkasteltaessa perheen äidin, Karenin, esitystä suhteessa sarjan lapsettomiin ja perheettömiin naishahmoihin, jotka kalpenevat moraalisuudessaan ja ovat vapaampia seksuaalisen suuntautumisensa suhteen kuin sarjan ideaaliäiti. Isyyden esityksessä taas patriarkaalinen, etäinen perheenisä on väistynyt emotionaalisemman ja "pehmeämmän" isähahmon tieltä. Feministiseltä kannalta tarkasteltuna merkittävin muutos perheen sisäisessä järjestyksessä onkin vanhemmuuden esittäminen haluttuna ja sukupuolesta riippumattomana positiona, jossa tärkeintä on kyky antautua, sitoutua ja asettaa toisen etu oman edelle. Kokonaisuutena Californication esittää nykyaikaisen amerikkalaisen perheen ikuisen rakkauden ideologian ja romanttisen komedian heteronormatiiviseen ja konservatiiviseen ydinperheasetelmaan kietoutuneena.
Avainsanat: ideologia, narratiivi, ydinperhe, heteronormatiivisuus, hegemoninen maskuliinisuus