Taideterapian menetelmät peruskoulun kuvataidetunnilla - Luokanopettaja eheyttävän taidetyöskentelyn ohjaajana
RUIZ, ILONA (2010)
RUIZ, ILONA
2010
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-04-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20452
Psyykkisesti huonosti voivien lasten ja nuorten määrä on lisääntymässä, vaikka suurin osa alle 18-vuotiaista voi hyvin. Pahoinvoinnin äärimmäisenä ilmiönä ovat Suomessakin tapahtuneet kouluampumiset. Huolestuttavaa tilannetta todistavat lisäksi lastensuojelun ja erityisopetuksen piirissä tehdyt tutkimukset. Koulussa erityisoppilaiden määrä on kasvussa ja yhä useammin erityisoppilas on sijoitettuna normaaliopetuksen piiriin. Opettajilla ei useinkaan ole koulutusta tai valmiuksia kohdata ongelmallisia oppilaita luokissaan. Tämän tutkielman taustalla on tahto löytää keino, jolla opettaja voi auttaa oppilaitaan koulutyön ohella. Tutkielmassa selvitetään, kuinka opettaja voi käyttää taideterapian menetelmiä kuvataideopetuksessa. Taideterapia on Suomessa melko uusi ja vähän tutkittu terapiamuoto, joka perustuu taiteen terapeuttiseen vaikutukseen. Tämä vaikutus on läsnä myös terapiatapahtuman ulkopuolella, joten sitä voidaan käyttää myös muussa yhteydessä esimerkiksi koulussa.
Tutkielma on toteutettu produktiivisena tutkimuksena, joka perustuu pedagogisen toiminnan suunnitteluun, prosessiin sekä pedagogisen produktin toteuttamiseen. Raportoinnissa toimintaa ja toiminnan prosessia arvioidaan tutkimuksellisesti relevantilla tavalla. Tässä tutkielmassa pedagoginen toiminta on toteutettu eheyttävän taidetyöskentelyn projektina pääkaupunkiseudulla sijaitsevan peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Päätutkimustehtävänä oli selvittää, miten luokanopettaja voi toteuttaa taideterapiaan perustuvaa eheyttävää taidetyöskentelyä koulussa. Osatutkimustehtävänä selvitettiin, miten peruskoulun ensimmäisen luokan oppilaat kokevat eheyttävän taidetyöskentelyn.
Aineisto on kerätty havainnoimalla, haastattelemalla, valokuvaamalla, muistiinpanoja tekemällä sekä tallentamalla oppilaiden tekemät työt. Tutkimuksessa kävi ilmi, että eheyttävä taidetyöskentely sopii kouluoloihin ja luokanopettaja voi toteuttaa toimintaa onnistuneesti.
Avainsanat: taideterapia, terapeuttisuus, voimaantuminen, eheyttävä taidetyöskentely, taidekasvatus, kuvataideopetus
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20452
Tiivistelmä
Psyykkisesti huonosti voivien lasten ja nuorten määrä on lisääntymässä, vaikka suurin osa alle 18-vuotiaista voi hyvin. Pahoinvoinnin äärimmäisenä ilmiönä ovat Suomessakin tapahtuneet kouluampumiset. Huolestuttavaa tilannetta todistavat lisäksi lastensuojelun ja erityisopetuksen piirissä tehdyt tutkimukset. Koulussa erityisoppilaiden määrä on kasvussa ja yhä useammin erityisoppilas on sijoitettuna normaaliopetuksen piiriin. Opettajilla ei useinkaan ole koulutusta tai valmiuksia kohdata ongelmallisia oppilaita luokissaan. Tämän tutkielman taustalla on tahto löytää keino, jolla opettaja voi auttaa oppilaitaan koulutyön ohella. Tutkielmassa selvitetään, kuinka opettaja voi käyttää taideterapian menetelmiä kuvataideopetuksessa. Taideterapia on Suomessa melko uusi ja vähän tutkittu terapiamuoto, joka perustuu taiteen terapeuttiseen vaikutukseen. Tämä vaikutus on läsnä myös terapiatapahtuman ulkopuolella, joten sitä voidaan käyttää myös muussa yhteydessä esimerkiksi koulussa.
Tutkielma on toteutettu produktiivisena tutkimuksena, joka perustuu pedagogisen toiminnan suunnitteluun, prosessiin sekä pedagogisen produktin toteuttamiseen. Raportoinnissa toimintaa ja toiminnan prosessia arvioidaan tutkimuksellisesti relevantilla tavalla. Tässä tutkielmassa pedagoginen toiminta on toteutettu eheyttävän taidetyöskentelyn projektina pääkaupunkiseudulla sijaitsevan peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Päätutkimustehtävänä oli selvittää, miten luokanopettaja voi toteuttaa taideterapiaan perustuvaa eheyttävää taidetyöskentelyä koulussa. Osatutkimustehtävänä selvitettiin, miten peruskoulun ensimmäisen luokan oppilaat kokevat eheyttävän taidetyöskentelyn.
Aineisto on kerätty havainnoimalla, haastattelemalla, valokuvaamalla, muistiinpanoja tekemällä sekä tallentamalla oppilaiden tekemät työt. Tutkimuksessa kävi ilmi, että eheyttävä taidetyöskentely sopii kouluoloihin ja luokanopettaja voi toteuttaa toimintaa onnistuneesti.
Avainsanat: taideterapia, terapeuttisuus, voimaantuminen, eheyttävä taidetyöskentely, taidekasvatus, kuvataideopetus