Uutisten seuraaminen arkielämässä sanomalehdestä, televisiosta ja internetistä
LAHTINEN, SUVI (2010)
LAHTINEN, SUVI
2010
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-03-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20406
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20406
Tiivistelmä
Tutkimuksessa on tarkoitus hahmottaa millaista on 20–40-vuotiaiden koulutettujen aikuisten uutisten seuraamiseen liittyvä päivittäinen tiedonhankinta. Uutistiedonlähteiksi valittiin sanomalehti, televisio ja internet. Tutkimusjoukoksi valikoitui kymmenen koulutettua aikuista, joiden koulutustaso oli alempi korkeakoulututkinto tai sitä korkeampi koulutus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Varsinaiset tutkimuskysymykset pyrkivät hahmottamaan miten koulutetut aikuiset hankkivat uutistietoa arkielämässään, mitä uutisia ja tiedonlähteitä he valitsevat ja mitkä tekijät vaikuttavat näiden valintaan. Lisäksi tarkoituksena on kartoittaa kokeeko tutkimusjoukko uutisiin liittyvää informaation ylikuormitusta ja mikä osuus koulutuksella on tiedonhankintakäyttäytymisessä.
Tutkimuksen tuloksina huomattiin, että koulutetut aikuiset ovat varsin aktiivisia ja rutinoituneita uutisten seuraamisessa. Uutisia seurataan kaikista kolmesta median kanavasta, mutta internetistä ja sanomalehdestä huomattavasti aktiivisemmin ja säännöllisemmin kuin televisiosta. Uutisten aihealueista kaikki seurasivat paikallisuutisia, mutta tämän jälkeen luettujen uutisten aiheiden valikoima seuraa omia intressejä. Paikallisuutisten jälkeen seuratuimpia uutisaiheita olivat kotimaan-, kulttuuri- ja ulkomaanuutiset.
Uutisten seuraamiseen vaikuttavat sekä yhteisölliset että yksilölliset tekijät. Yhteisöllisistä tekijöistä voidaan mainita muun muassa kontekstuaaliset tekijät, uutisten aiheet ja median uutisointikäytännöt. Yksilöllisistä tekijöistä esimerkiksi omat intressit, aiemmat kokemukset ja lähteen koettu luotettavuus vaikuttavat siihen, mitä uutisia ja lähteitä kohderyhmä valitsee. Koulutuksen vaikutusta uutisten seuraamisen aktiivisuuteen ei voitu tässä tapauksessa todeta, sillä se olisi vaatinut verrokkiryhmän ottamista tutkimukseen.
Koulutetut aikuiset eivät pääsääntöisesti kokeneet uutisinformaatioon liittyvää ylikuormitusta, minkä syynä voi mahdollisesti olla korkea koulutus ja sen tuomat tiedonhankintataidot.
Asiasanat:Tiedonhankinta, joukkoviestimet, uutiset, arkielämä
Varsinaiset tutkimuskysymykset pyrkivät hahmottamaan miten koulutetut aikuiset hankkivat uutistietoa arkielämässään, mitä uutisia ja tiedonlähteitä he valitsevat ja mitkä tekijät vaikuttavat näiden valintaan. Lisäksi tarkoituksena on kartoittaa kokeeko tutkimusjoukko uutisiin liittyvää informaation ylikuormitusta ja mikä osuus koulutuksella on tiedonhankintakäyttäytymisessä.
Tutkimuksen tuloksina huomattiin, että koulutetut aikuiset ovat varsin aktiivisia ja rutinoituneita uutisten seuraamisessa. Uutisia seurataan kaikista kolmesta median kanavasta, mutta internetistä ja sanomalehdestä huomattavasti aktiivisemmin ja säännöllisemmin kuin televisiosta. Uutisten aihealueista kaikki seurasivat paikallisuutisia, mutta tämän jälkeen luettujen uutisten aiheiden valikoima seuraa omia intressejä. Paikallisuutisten jälkeen seuratuimpia uutisaiheita olivat kotimaan-, kulttuuri- ja ulkomaanuutiset.
Uutisten seuraamiseen vaikuttavat sekä yhteisölliset että yksilölliset tekijät. Yhteisöllisistä tekijöistä voidaan mainita muun muassa kontekstuaaliset tekijät, uutisten aiheet ja median uutisointikäytännöt. Yksilöllisistä tekijöistä esimerkiksi omat intressit, aiemmat kokemukset ja lähteen koettu luotettavuus vaikuttavat siihen, mitä uutisia ja lähteitä kohderyhmä valitsee. Koulutuksen vaikutusta uutisten seuraamisen aktiivisuuteen ei voitu tässä tapauksessa todeta, sillä se olisi vaatinut verrokkiryhmän ottamista tutkimukseen.
Koulutetut aikuiset eivät pääsääntöisesti kokeneet uutisinformaatioon liittyvää ylikuormitusta, minkä syynä voi mahdollisesti olla korkea koulutus ja sen tuomat tiedonhankintataidot.
Asiasanat:Tiedonhankinta, joukkoviestimet, uutiset, arkielämä