Tietokonepelaaminen naisten arjessa
TOIVONEN, SAARA (2010)
TOIVONEN, SAARA
2010
Naistutkimus - Women's Studies
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-03-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20395
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20395
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on tietokonepelaamisen asettuminen suomalaisten naisten arkielämään. Tavoitteena on löytää erilaisia toimijuuksia, joita naiset tietokonepelaamisessaan toteuttavat. Naisten tietokonepelaamisen kautta tarkastelen sukupuolen ja teknologian suhteita ja näiden suhteiden ilmenemistä suomalaisessa arjessa. Aineisto on kerätty verkkolomakekyselyllä, johon vastasi kolmekymmentä tietokoneella pelaavaa aikuista naista. Analysoin aineistoa sisällönanalyysin ja ryhmittelyanalyysin avulla tavoitteena rakentaa uudenlaista analyyttista työkalua yhdistämällä laadullista ja määrällistä analyysia.
Tutkielmani keskeiset käsitteet ovat arki ja toimijuus, joihin sukupuoli ja tekonologia järjestelminä kietoutuvat. Toimijuuden ymmärrän toimijan ja olosuhteiden vastavuoroisena suhteena, jossa toimija toimii tilanteessa, jota määrittävät olemassa olevat järjestykset. Samalla toimija muokkaa ja uusintaa noita järjestyksiä. Myös sukupuolen käsitän toimijuutena, ihmisen vastavuoroisena suhteena sukupuolijärjestelmään. Arki on se toiminnan ja olosuhteiden kokonaisuus, jossa toimijuus toteutuu.
Lomake, jolla tutkielman aineisto on kerätty, sisälsi strukturoitujen kysymysten lisäksi runsaasti avoimia kysymyksiä. Avointen kysymysten vastauksia luen sisällönanalyyttisesti teemoitellen. Näiden teemoittelujen tukemana teen ryhmittelyanalyysia eri aihealueista ja etsin vastaajien erilaisia tapoja toimia pelaajana arjessaan. Ryhmittelyanalyysin tuloksia tulkitsen yhdessä sisällönanalyysin tuottamien tulosten kanssa ja esittelen myös sellaisia sisällönanalyysin tuottamia tuloksia, jotka eivät ole mukana ryhmittelyanalyysissa.
Teemoja, joilla aihettani kartoitan, ovat ajankäyttö, pelaamisen sosiaaliset ulottuvuudet, pelikokemus ja sukupuoli. Näiden teemojen sisällä tutkin, millaisia toisistaan eroavia ryhmiä vastaajista on mahdollista muodostaa. Tarkastelen sitä, mitkä elementit rakenteistavat pelaavien naisten toiminnan paikkoja ja sitä, miten he noista paikoista toimivat.
Tulokseni osoittavat, että tietokonepelaaminen saa naisten arjessa erilaisia merkityksiä ja pelaavat naiset eroavat toisistaan monessa suhteessa. Tutkielmani tärkeä havainto on myös, että vaikka tietokoneella pelaaminen on asettunut luontevaksi osaksi useimpien vastaajien arkea ja kotia, pelaavan naisen kulttuurinen ja sosiaalinen paikka näyttää olevan vaiettu ja näkymätön. Useat vastaajat olivat tavalla tai toisella törmänneet siihen, että pelaavia naisia ei oleteta olevan olemassa, mikä johtaa siihen, että useat vaikenevat joko pelaamisestaan tai naiseudestaan peliyhteisöissä. Katson, että tämä kertoo myös yleisemmin sukupuolen ja teknologian suhteesta kulttuurissamme, ja tarpeesta teknologian sukupuolittuneiden määritysten rikkomiselle.
Asiasanat:naiset, sukupuoli, tietokonepelit, arki, toimijuus, teknologia, klusterianalyysi, ryhmittelyanalyysi, analyysimenetelmät, sisällönanalyysi
Tutkielmani keskeiset käsitteet ovat arki ja toimijuus, joihin sukupuoli ja tekonologia järjestelminä kietoutuvat. Toimijuuden ymmärrän toimijan ja olosuhteiden vastavuoroisena suhteena, jossa toimija toimii tilanteessa, jota määrittävät olemassa olevat järjestykset. Samalla toimija muokkaa ja uusintaa noita järjestyksiä. Myös sukupuolen käsitän toimijuutena, ihmisen vastavuoroisena suhteena sukupuolijärjestelmään. Arki on se toiminnan ja olosuhteiden kokonaisuus, jossa toimijuus toteutuu.
Lomake, jolla tutkielman aineisto on kerätty, sisälsi strukturoitujen kysymysten lisäksi runsaasti avoimia kysymyksiä. Avointen kysymysten vastauksia luen sisällönanalyyttisesti teemoitellen. Näiden teemoittelujen tukemana teen ryhmittelyanalyysia eri aihealueista ja etsin vastaajien erilaisia tapoja toimia pelaajana arjessaan. Ryhmittelyanalyysin tuloksia tulkitsen yhdessä sisällönanalyysin tuottamien tulosten kanssa ja esittelen myös sellaisia sisällönanalyysin tuottamia tuloksia, jotka eivät ole mukana ryhmittelyanalyysissa.
Teemoja, joilla aihettani kartoitan, ovat ajankäyttö, pelaamisen sosiaaliset ulottuvuudet, pelikokemus ja sukupuoli. Näiden teemojen sisällä tutkin, millaisia toisistaan eroavia ryhmiä vastaajista on mahdollista muodostaa. Tarkastelen sitä, mitkä elementit rakenteistavat pelaavien naisten toiminnan paikkoja ja sitä, miten he noista paikoista toimivat.
Tulokseni osoittavat, että tietokonepelaaminen saa naisten arjessa erilaisia merkityksiä ja pelaavat naiset eroavat toisistaan monessa suhteessa. Tutkielmani tärkeä havainto on myös, että vaikka tietokoneella pelaaminen on asettunut luontevaksi osaksi useimpien vastaajien arkea ja kotia, pelaavan naisen kulttuurinen ja sosiaalinen paikka näyttää olevan vaiettu ja näkymätön. Useat vastaajat olivat tavalla tai toisella törmänneet siihen, että pelaavia naisia ei oleteta olevan olemassa, mikä johtaa siihen, että useat vaikenevat joko pelaamisestaan tai naiseudestaan peliyhteisöissä. Katson, että tämä kertoo myös yleisemmin sukupuolen ja teknologian suhteesta kulttuurissamme, ja tarpeesta teknologian sukupuolittuneiden määritysten rikkomiselle.
Asiasanat:naiset, sukupuoli, tietokonepelit, arki, toimijuus, teknologia, klusterianalyysi, ryhmittelyanalyysi, analyysimenetelmät, sisällönanalyysi