Varhaiskasvatuksen ammattilaisten käsityksiä mediakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa
RUHALA, ANU (2010)
RUHALA, ANU
2010
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-02-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20379
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20379
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla varhaiskasvatuksen ammattilaisten käsityksiä mediakasvatuksesta. Tutkimuskysymykset käsittelevät varhaiskasvatuksen ammattilaisten käsityksiä mediakasvatuksesta sekä mediakasvatuksen ja varhaiskasvatuksen suhteesta. Varhaiskasvatuksen ammattilaisten käsityksiä mediakasvatuksesta tarkastellaan osana kasvattajien kasvatustietoisuutta.
Tutkimuksessa tiedonhankintamenetelmänä käytettiin fenomenografista haastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin neljää päiväkodin työtiimiä keväällä 2007. Aineistoa analysoitiin fenomenografisella neljän vaiheen analyysimallilla. Aineiston analyysissä etsittiin, lajiteltiin ja ryhmiteltiin merkityksellisiä ilmauksia ryhmiksi. Saaduista ryhmistä muodostettiin ylä- ja alatason kategorioita. Analysoinnissa saadut kategoriat ovat horisontaalisessa kuvauskategoriasysteemissä, jolloin luokat ovat samanarvoisia ja tasavertaisia joka suhteessa.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen ammattilaiset käsittivät median viestintänä ja välineinä. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset käsittivät mediakasvatuksen toimintana, suojeluna, lasten oppimisprosessina ja osana varhaiskasvatuksen arkea.
Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen ammattilaisten käsitykset mediakasvatuksesta ilmensivät heidän kasvatustietoisuuttaan. Mediakasvatus on varhaiskasvatuksen arjessa tapahtuvaa toimintaa esimerkiksi leikkiä, keskusteluja, elokuvissa käyntiä tai valokuvaamista. Lasten mediakulttuurista tulevia ideoita ja ajatuksia sekä huomioitiin että jätettiin tietoisesti huomioimatta varhaiskasvatuksen arjessa. Varhaiskasvatuksen ammattilaisten mediakasvatuskäsityksissä kasvatuskumppanuus tuli esille lähinnä suojelunäkökulmasta. Mediakasvatus käsitettiin lasten suojelemisena medialta ja liialta tiedolta. Mediakasvatus nähtiin edistävän lapsen oppimista muun muassa faktan ja fiktion eron ymmärtämisenä. Tutkimustuloksena voidaan todeta, että mediakasvatus antaa jatkuvan haasteen varhaiskasvatuksen ammattilaisten kasvatustietoisuudelle.
Asiasanat:media, mediakasvatus, mediakulttuuri, varhaiskasvatus, kasvatustietoisuus, fenomenografia
Tutkimuksessa tiedonhankintamenetelmänä käytettiin fenomenografista haastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin neljää päiväkodin työtiimiä keväällä 2007. Aineistoa analysoitiin fenomenografisella neljän vaiheen analyysimallilla. Aineiston analyysissä etsittiin, lajiteltiin ja ryhmiteltiin merkityksellisiä ilmauksia ryhmiksi. Saaduista ryhmistä muodostettiin ylä- ja alatason kategorioita. Analysoinnissa saadut kategoriat ovat horisontaalisessa kuvauskategoriasysteemissä, jolloin luokat ovat samanarvoisia ja tasavertaisia joka suhteessa.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen ammattilaiset käsittivät median viestintänä ja välineinä. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset käsittivät mediakasvatuksen toimintana, suojeluna, lasten oppimisprosessina ja osana varhaiskasvatuksen arkea.
Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen ammattilaisten käsitykset mediakasvatuksesta ilmensivät heidän kasvatustietoisuuttaan. Mediakasvatus on varhaiskasvatuksen arjessa tapahtuvaa toimintaa esimerkiksi leikkiä, keskusteluja, elokuvissa käyntiä tai valokuvaamista. Lasten mediakulttuurista tulevia ideoita ja ajatuksia sekä huomioitiin että jätettiin tietoisesti huomioimatta varhaiskasvatuksen arjessa. Varhaiskasvatuksen ammattilaisten mediakasvatuskäsityksissä kasvatuskumppanuus tuli esille lähinnä suojelunäkökulmasta. Mediakasvatus käsitettiin lasten suojelemisena medialta ja liialta tiedolta. Mediakasvatus nähtiin edistävän lapsen oppimista muun muassa faktan ja fiktion eron ymmärtämisenä. Tutkimustuloksena voidaan todeta, että mediakasvatus antaa jatkuvan haasteen varhaiskasvatuksen ammattilaisten kasvatustietoisuudelle.
Asiasanat:media, mediakasvatus, mediakulttuuri, varhaiskasvatus, kasvatustietoisuus, fenomenografia